Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگریاطلاعيه‌ها

بخشی از کارگران و زحمتکشان کردستان مراسم روز جهانی کارگر را برگزار کردند!

گزارشات اول ماه می تهیه و تنظیم: عزیز اجیکند
بخشی از کارگران و زحمتکشان کردستان مراسم روز جهانی کارگر را برگزار کردند!
اول ماه مه، روز جهانی کارگر، روز همبستگی، روز فشردن صفوف و برافراشتن پرچم برای پیکارهای پیش روی اردوی میلیاردی کارگران جهان است
طی نزدیک به چهار دهه مبارزه و مقاومت انقلابی در ایران و در کردستان، سنت های پیشرو ارزنده ای در این جامعه تثبیت شده است. یکی از این سنت ها، برگزاری مراسم روز جهانی كارگر است. این سنت در دشوارترین روزهای حاکمیت جمهوری اسلامی  زیر برق سر نیزه دشمن پاس داشته شده است. در این راه جانبازی ها شده است، زندان و شکنجه و تبعید از سر گذرانده شده است، بیکار شدن و اخراج تحمل شده است، اما پرچم اول ماه درایران و به خصوص در کردستان انقلابی بر زمین نیفتاده است. این پایداری و استقامت، رژیم را ناچار کرده است که تعطیلی این روز را برسمیت بشناسد.اگر چه برای جلوگیری از برگزاری مراسم مستقل کارگری، مراسم دولتی به راه امی اندازد، اما در کردستان به عنوان یک سنت جا افتاده اینگونه مراسم های دولتی از جانب توده کارگران بایکوت می شود و اهمیتی ندارد .
امسال نیزکارگران ایران و کردستان از یک ماه قبل از روز اول مه طبق سنت جاافتاده و تجارب تاکنونی، جنب و جوش وسیعی میان فعالین کارگری و بخشهای مختلف کارگران برای گرامیداشت روز جهانی کارگررا شروع کردند. ابتکارات و تدارکات مختلف در دستور کار قرار گرفت. جمهوری اسلامی و نهادهای ضدکارگریش مثل همیشه با حساسیت فعالیت کارگران را زیر نظر گرفتند. در هیچ شهری با تقاضای مجوز رسمی برای اجرای مراسم توسط کارگران موافقت نکردند. به علاوه روز قبل از اول مه چند تن از فعالین کارگری سنندج و عضو اتحادیه آزاد کارگران را احضار کردند. دوباره و بیهوده از این طریق خواستند مانع برگزاری اول مه در شهر سنندج و سقز و سایر شهرهای کردستان شوند. اینها بی خبرند که سنت برگزار اول مه در شهر سنندج و سقز چنین ترفندهایی را خنثی میکند. تهدیدات فعالین کارگری به شیوه های دیگر دوباره ادامه پیدا کرد. . تلاشهای سرکوبگرانه رژیم اگر چه دامنه وسیعتر برگزاری مراسم روز کارگر را محدودتر کرد، اما نهایتا ناکام ماند و کارگران مبارز در شهرهای مختلف کردستان روز جهانی کارگر را گرامی داشتند. روز جمعه دهم اردیبهشت، یک روز قبل از اول مه، بخشی از کارگران و خانواده های کارگری و مدافعین کارگران در شهرهای مهاباد، بانه، سقز در بیرون شهر اول مه را گرامی داشتند. .
به تاریخ روز یکشنبه ۱۰ اردیبهست۱۳۹۶ در پی تجمع تعدادی از کارگران در روزجهانی کارگر در سنندج، شش شهروند سنندجی دستگیر و روانه زندان شدند. یک فعال کارگری در سنندج در گفتگو با آژانس خبری موکریان ضمن تأیید این خبر اظهار داشت : به دنبال برگزاری مراسم اول ماه مه روز جهانی کارگر در دوازدهم اردیبهشت ماه سال جاری در این شهر و دخالت نیروی انتظامی در این مراسم، چند تن از شهروندان حاضر در محل توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شدند. کوروش بخشنده در ادامه گفت:
اسامی شش تن از شهروندان بازداشتی که تاکنون همچنان در زندان بسر می برند عبارتند از: حمید تاری مرادی، فرهاد زندی، زاهد بنفشی، فرزاد حسین پناهی، محمد لطفی و شیرکو کردی. وی در خاتمه ضمن تأکید بر این مطلب که افراد بازداشتی وابسته به هیچ گروه و سازمانی نیستند، خواستار آزادی بدون قید و شرط آنها شد.
بر گزاری مراسم اول ماه مه در سقز امروز اول مامه مه برابر با ۱۱اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر،صدها نفر از زنان ومردان کارگر وآزادیخواه از ساعت هفت بعد از ظهر برای بزرگداشت روز جهانی کارگر بصورت راه پیمایی از میدان آزادی شهر به طرف میدان عقاب(هه لو)حرکت کردند.بعد از گذشت چند دقیقه دها نفر از نیروهای انتظامی ولباس شخصی به صفوف راه پیمایان و شخص محمود صالحی حمله کرده و ضمن تذکر به محمود صالحی از او خواستند که به راه پیمایی و برگذاری مراسم پایان دهد.در غیر اینصورت باز داشت خواهد شد.محمود صالحی بدون توجهه به اختار آنها به راه پیمایی ادامه داده تا اینکه بار دیگر۵ نفر از ماموران به محمود حمله کرده وبا زور خواستند سوار ماشینش کنند که با مقاومت و اعتراض زنان ومردان حاضر تلاش ماموران برای باز داشت محمودصالحی بی نتیجه ماند.زنان ومردان مبارز ضمن آزادی محمود صالحی به راهپیمایی خود به طرف میدان هه لو ادامه دادند.بعد از تجمع در میدان هه لو بدون توجهه به تهدیدات ماموران به مدت نیم ساعت با موفقیت مراسم اول ماه مه برگذار کردند وبه خانه هایشان باز گشتند.
سنت برگزاری مراسمات اول ماه مه از جانب کارگران پیشرو و خانواده هایشان هر ساله و در بیشتر شهرهای کردستان، در کرمانشاه ، اشنویه، بوکان، مریوان بانه، کامیاران و دیواندره ربط و سردشت، به اشکال مختلف از راهپیمائی خیابانی گرفته، تا گردهمایی در داخل شهر و گاهی تجمع در بیرون شهرها، حفظ شده است. فعالین کارگری در این مناسبت از دیوار خفقان و سرکوب رژیم عبور کرده و هر ساله با شور و حرارت به استقبال روز جهانی خود رفته اند.

این سنت ها و وجود فعالان و کارگران پیشرو، این امید را تقویت می کند که هر سال نیز علیرغم هر مانعی، توده کارگران از برگزاری گرامیداشت این روز تاریخی غافل نخواهند شد و با هر آنچه که در توان داشته باشند مراسم روز جهانی خود را برپا خواهند کرد.
ما ضمن تبریک دوباره اول ماه مه به تمام کارگران و خانواده های کارگری در شهرهای مختلف کردستان، به همه فعالین و پیشروان کارگری و همه شرکت کنندگان در مراسمهای برگزار شده درود میفرستیم و به همه رهروان این راه خسته نباشید میگویم. شکی نیست که مناسبت اول مه امسال و اتحاد و همبستگی و هم گامهای مبارزاتی ایجاد شده از پیشرویهای مهم این دوره است. این دستاورد را باید مبنای پیشرویهای بیشتر در مبارزات پیش رو قرار داد…
زنده باد اول ماه
زنده باد اتحاد و همبستگی کارگری
زنده باد سوسیالیزم .

Related posts

تجمع کارگران بازنشسته و شاغل نیشکر هفت تپه

Sosialism Imroz

اعتصاب و اعتراض همه بخشهای نیشکر هفت تپه

Sosialism Imroz

بیانیه معلمان درباره آتش‌سوزی دبستان در زاهدان: به پرونده مسئولان فاسد برسید

Sosialism Imroz

Leave a Comment