Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

صدای “زینب جلالیان” زندانی سیاسی کورد باشیم

«زینب جلالیان» متولد ۱۳۶۱ اهل روستای «دیم قشلاقِ ماکو» از توابع استان «آذربایجان غربی» پیش تر در ۲۰ اسفند ماه ۱۳۸۶، در سن ۲۵ سالگی از سوی اداره اطلاعات در «کرمانشاه» بازداشت و در آذرماه ۱۳۸۸، به اتهام “محاربه” در دادگاهی چند دقیقه‌ای، غیرعلنی و بدون حضور وکیل به اعدام محکوم شد و حکم صادره از سوی دیوان عالی کشور تایید و به وی ابلاغ شد.
بر اساس اعلام رسانه ها و اطلاعات به دست آمده حکم صادره علیه نامبرده در ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۰ به حبس ابد کاهش یافت اما تا کنون هیچ حکمی به او ابلاغ نشده و علارغم مشکلات جسمانی از جمله اختلال بینایی و خطر از دست دادن بینایی خود بدون حتی یک روز مرخصی همچنان در بند می باشد.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ در ۲۰ اسفند ماه ۱۳۸۶«زینت جلالیان» از سوی ماموران امنیتی با ضرب و شتم و به زور اسلحه در جاده کرمانشاه – سنندج بازداشت و سپس به بازداشتگاه ستاد خبری اطلاعات واقع در کرمانشاه (میدان نفت) منتقل گردید.
«زینب جلالیان» در طول بازداشت خود در این بازداشتگاه به مدت یک ماه علارغم تحقیر و فحاشی تحت شدیدترین شکنجه های روحی و جسمی قرار گرفت.
این زندانی سیاسی کُرد پس از درگیری لفظی با بازجوی خود جهت تحقیر و شکنجه روحی به «کانون اصلاح و تربیت زندان دیزل‌آباد کرمانشاه» که از زندان اصلی «دیزل‌ آباد»، ۵ کیلومتر فاصله دارد منتقل و مدت ۷ سال را در آنجا سپری کرد.
«زینب جلالیان» در زمان بازداشت و پس از آن به علت شکنجه‌های شدید فیزیکی، از ناحیه بینایی دچار مشکل شده و از آن پس از اختلال بینایی نیز رنج می‌برد.

پس از انتشار خبر صدور حکم اعدام برای این زندانی سیاسی، این حکم با انتقاد شدید جوامع حقوق بشری روبرو شد و طی بیانیه‌های مختلفی از سوی سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری، خواستار لغو حکم اعدام این زندانی سیاسی شدند.

پس از اعتراضات گسترده نسبت به حکم اعدام «زینب جلالیان»، در نهایت حکم صادره در۲۹ آبان ماه ۱۳۹۰در دادگاه تجدید نظر به حبس ابد کاهش یافت و این حکم پس از احضار نامبرده به بخش مدد کاری نسوان زندان کرمانشاه به صورت شفایی به وی ابلاغ گردید.

سازمان عفو بین‌الملل، روز شنبه 11شهریور 96 با انتشار بیانیه‌یی، مجدداً نسبت به وضعیت سلامتی زندانی سیاسی زینب جلالیان، ابراز نگرانی کرد. این زندانی سیاسی  کرد که به حبس ابد محکوم شده است، در زندان خوی زندانی است.

به گزارش عفو بین‌الملل زینب جلالیان، ۳۵ساله، در اعتراض به مخالفت مسئولین زندان با معالجات پزشکی‌اش، از فروردین‌ماه گذشته از پذیرش هرگونه دارویی خودداری می‌کند. عفو بین‌الملل خواستار دسترسی فوری زینب جلالیان به معالجات پزشکی و جراحی چشم در خارج از زندان شده و مخالفت با مداوای او را مصداق شکنجه دانسته است.
پیشتر نیز سازمان عفو بین‌الملل در روز جمعه 3شهریورماه 96 با انتشار بیانیه‌یی، نسبت به وضعیت سلامتی زندانی سیاسی زینب جلالیان، ابراز نگرانی کرده بود. این زندانی سیاسی که به حبس ابد محکوم شده است، در زندان خوی زندانی است.

Related posts

اخبار وگزارشات مهم کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت!

Sosialism Imroz

ادامەی کشتار کولبران در نوار مرزی

Sosialism Imroz

آغاز دور جدید اعتصاب سراسری کامیون‌داران در ایران همچنین فیلمی کوتاە از کامیونداران در کردستان

Sosialism Imroz

Leave a Comment