Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

اعتراض در کردستان علیه کشتار کولبران +فیلم

به دنبال کشته شدن دو کولبر اهل بانه توسط شلیک مستقیم نظامیان حکومت اسلامی، شهر بانه در تظاهرات و اعتصاب فرو رفته است. از سایر شهرهای کردستان خبر می رسد که مردم این شهرها در حمایت و همبستگی با مردم بانه، به اعتراض و اعتصاب روی آورده اند. 
بنابر گزارش سایت فرات نیوز، حکومت اسلامی در ماه گذشته ٩ شهروند بانه ای را کشته است. دو کولبری که روز دوشنبه هدف گلوله قرار گرفته و کشته شدند، قادر بهرامی (۴١ ساله) و حیدر فرجی (٢١ ساله) بوده اند. 
به دنبال این جنایت، مردم بانه و فعالان جامعه مدنی این شهر با اعلام اعتصاب عمومی در بازار خواهان اعتراض عمومی به رفتار نیروهای رژیم با کولبران و کاسبکاران شدند. بنابه گزارش ها بازاریان بانه به این اعتصاب ملحق شدند و جوانان بانه از خیابانهای مختلف به سوی فرمانداری شهر براه افتادند. 
شهروندان پس از عدم پاسخگویی مسئولان فرمانداری درهای بزرگ فرمانداری را از جای کندند و دستکم یک خودرو را در داخل حیاط فرمانداری به آتش کشیدند. خشم شهروندان پس از آن شدت گرفت که نیروهای امنیتی با اسپری فلفل و گاز اشک‌آور به تظاهرکنندگان حمله‌ور شدند. 
همزمان با فراخوانی فعالان مدنی بانه برای گردهمایی های اعتراضی، از شهرهای مریوان، سردشت و پیرانشار هم خبر می‌رسد که فعالان مدنی ضمن حمایت از اعتراضات مردم بانه همبستگی خود را از آنان اعلام نموده اند. بازاریان و فعالان مریوانی اعلام کردند که از ساعت ١٨ امروز گردهمایی وسیعی را در میدان اصلی شهر مریوان آغاز خواهند کرد. 
مقامات حکومت با وعده ی رسیدگی به حادثه ی کشته شدن دو کولبر بانه ای کوشیده اند از گسترش تظاهرات اعتراضی جلوگیری کنند. دادستان عمومی و انقلاب مرکز کردستان گفته است که کشته شدن کولبران بانه ای پیگیری خواهد شد و نماینده ی این شهر در مجلس چندین بار کوشیده است با «بی فایده» نامیدن اعتراضات مردم، آنان را از ادامه ی اعتراض و منتظر ماندن جهت «اقدام مسئولین» متقاعد کند. 

بیانیه ی فعالین مدنی شهر مریوان 
کاسبکاران و بازاریان 
همانطور که مطلع هستید، بامداد روز دوشنبه ۱۳ شهریور ، دو کولبر کُرد از اهالی شهر بانه که برای کسب لقمه‌ای نان به مرزها روی آورده بودند، از سوی نیروهای انتظامی مورد هدف شلیک مستقیم قرار گرفتند و جانشان را از دست دادند. 
کشتار کولبران بی‌گناه و هدف شلیک مستقیم قرار گرفتن آنان از سوی نیروهای انتظامی رژیم جمهوری اسلامی موضوعی نیست که برای اولین بار اتفاق افتاده باشد. 
طی سال گذشته تا کنون ده‌ها کولبر و کاسبکار کُرد هدف شلیک نیروهای انتظامی قرار گرفته و جان خویش را از دست داده‌اند. 
ما همچون فعالین مدنی شهر مریوان ضمن ابراز همدردی با خانواده این دو کولبر کُرد و محکوم کردن این اقدام غیرانسانی، از تمامی بازاریان و اقشار مختلف شهر مریوان خواستاریم که برای محکوم کردن این اقدام غیرانسانی و اینکه باری دیگر پدران و برادرمان قربانی چنین ظلمی نشوند، فردا چهارشنبه به تاریخ ۱۵ شهریور بازارها را تعطیل کنند و بدین شیوه صدای اعتراض خود را به گوش مسئولین، سران جمهوری اسلامی و نهادهای سرکوبگر آن برسانند. 
به نقل از اخبار روز

Related posts

بازداشت شماری از معترضان در مقابل زندان گوهردشت کرج

Sosialism Imroz

کمپین: رضا شهابی و همه زندانیان سیاسی و اجتماعی را با مبارزه و قدرت طبقاتی خودمان آزاد کنیم! (لیست اول)

Sosialism Imroz

هشدار گوترش نسبت به رفراندوم استقلال کردستان

Sosialism Imroz

Leave a Comment