Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

آغاز عملیات نظامی ارتش عراق علیه کردها در کرکوک

نیروهای دولت عراق روز جمعه  ،۱۳ عملیات نظامی برای بیرون راندن پیشمرگه از مواضع شان دراستان نفت خیز کرکوک را آغاز کردند. واحدهایی از پلیس ویژه و نیروهای ضدتروریستی و  نظامیان حشدالشعبی در این عملیات شرکت دارند.  بنابر گزارشها، هزاران تن از نیروهای پیشمرگه بحال آماده باش درآمده اند تا از مواضع خود دفاع کنند.یک ژنرال ارتش عراق با حفظ هویتش به خبرگزاری فرانسه گفت نیروهای دولتی تصمیم دارند کردها را از مواضعی که از سال ۲۰۱۴ در آنها مستقر شده اند بیرون برانند.

این ژنرال ارتش عراق که در جنوب شهر کرکوک با خبرگزاری فرانسه گفتگو می کرد گفت نیروهای دولتی در حال پیشروی به مناطق جنوبی استان کرکوک هستند.

 او ادعا کرد که سربازان ارتش موفق شده اند امروز یک پایگاه کردها در غرب شهر کرکوک را بدون مقاومت تصرف کنند.هیمن هورامی، مشاور مسعود بارزانی، در پیامی در تویتر نوشته است که «هزاران تن از نیروهای پیشمرگه که با سلاحهای سنگین مجهز هستند دستور دارند به هر قیمتی که شده از خود دفاع کنند.» او تاکید کرده است که مسئولیت تنش ها بدوش کردها نخواهد بود که فقط از خود دفاع می کنند.نیروهای اطلاعاتی کرد گفته اند که هدف اصلی بغداد از عملیات کنونی تصرف مناطق نفتی، فرودگاه و پایگاه نظامی کرکوک است. دولت عراق قبلا در همکاری با “شرکت نفت شمال” ، اداره مناطق نفتی در تمام کشور را بدست داشت اما در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ کردها مناطق نفتی “خرمالا” ، “هوانا” و “بای حسن” در کرکوک را تصرف کردند. این سه منطقه به تنهایی ۲۵۰ هزار بشکه نفت از مجموع ۶۰۰ هزار بشکه نفت روزانه کردستان خودمختار را صادر می کنند.

مقام های اقلیم کردستان از زمان برگزاری رفراندم استقلال این منطقه نگران بودند که مبادا بعد از پیروزی علیه داعش، نیروهای بغداد این منطقه را هدف قرار دهند. 

Related posts

‍اعتصاب سراسری کامیون‌داران و رانندگان حمل نقل جاده‌ای کشور از تاریخ اول مهر ۹۷

Sosialism Imroz

زندگی بهتر شایسته کارگران ایران است …! تهیه و تنظیم : عــــزیز آجیکند

Sosialism Imroz

بازداشت گستردە شهروندان کورد بعداز اعتصاب عمومی در کردستان

Sosialism Imroz

Leave a Comment