Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

کشته شدن کولبرها ادامه دارد..!

طی روز های گذشته در پی تیراندازی نیروهای نظامی ایران به سوی کولبران، متاسفانه پنج کولبر زحمتکش دیگر در مناطق پیرانشهر و بانه کشته و زخمی شدند.
 روز گذشته دوشنبه 29 آبانماه تعدادی از کولبران در منطقه مرزی ” شوانی شیخ ” مورد هدف شلیک مستقیم نیروهای انتظامی ایران قرار گرفته و در نتیجه آن یک کولبر کشته شد و دو کولبر دیگر نیز بشدت زخمی شده‌اند.
هویت کولبر کشته شده از سوی شبکه حقوق بشر کُردستان “حسن مرادی ” اهل روستای ” امین ‌آباد ” از توابع پیرانشهر احراز شده است.
“سمکو احمدی ” و  “رحمان محمود نژاد ” نیز که زخمی شده بودند به بیمارستانپیرانشهر منتقل داده شده بودند.
طبق گزارشات منتشره کولبری که قبلا و در ماههای گذشته در نزدیکی روستای “ننور” مورد هدف تیراندازی قرار گرفته و به شدت زخمی شده بود، به دلیل شدت جراحات در بیمارستان جان باخته است.
هویت این کاسبکار بانه‌ای “نژاد محمدی” احراز شده که متاسفانه متاهل و دارای یک فرزند هم بوده است.
همچنین مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان گزارش کرده که یک کولبر به با هویت “لقمان واحدی” در محلی به نام “کانی‌خدا” از توابع شهرستان پیرانشهر در هنگام تعقیب و گریز از سوی نیروهای مرزبانی از محدوده‌ی اصلی تردد کولبران خارج شده و بر روی مین رفته است‌.
گفته می شود که او یکی از پاهایش را از دست داده و در بیمارستانی در پیرانشهر تحت مراقبت پزشکی است.
کولبری و کشته شدن دردی تکرار شدنی ، دردی که هر روز مشکلات جدیدی را می آفریند و جان زحمتکشی را در این منطقه می گیرد.دردی که در یک کلام از سر اجبار و تنگنای روزگار شاغلان را در بند خود می کند و هزار مسأله از این وابستگی معیشتی پدیدار می شود.سال‌هاست که در مناطق مرزی ایران کولبران یا بر اثر تیراندازی مأموران مرزبانی کشته می‌شوند یا به خاطر سقوط به دره و ریزش بهمن و سرمازدگی جان می‌بازند. آنها هم که از این خطرات جان سالم به در می‌برند بعد از چند سال بر اثر آسیب‌های بدنی شدید ناشی از حمل بارهای سنگین دچار بیماری‌های مختلف شده و زمین گیر می‌شوند. 
برای جمهوری جهل و جنایت اسلامی ایران کولبران زحمتکش، اخلال‌گران اقتصادی هستند. اما برای هزاران کولبر دیگر، حمل کالا تنها راه امرار معاش آنها و خانواده‌هایشان است.

Related posts

تاریخچه کوتاهی از اول ماه مه …!

Sosialism Imroz

تداوم سرکوب و تحمیل فقر و گرسنگی مطلق به کارگران شرکت نیشکر هفت تپه را قویا محکوم میکنیم و خواهان رسیدگی فوری و بی چون و چرا به خواستهای آنان هستیم

Sosialism Imroz

نگاهی به چند خبر و گزارش کارگری – توده ای در هفته ی که گذشت تهیه و تنظیم : عـــزیز آجیــــکند

Sosialism Imroz

Leave a Comment