Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

گزارش کوتاهی از وضعیت بهائیان در ایران

بر اساس گزارش جامعه بین‌المللی بهاییان، از سال ۲۰۰۵ تا به حال بیش از ۸۶۰ شهروند بهایی در ایران بازداشت و حدود ۲۷۵ نفر زندانی شده‌اند.

اين در حالي است كه حسن روحانی، روز چهارشنبه 30اوت گفته است: «اگر بناسگزارش سالانه مانیتورینگ حقوق بشر ایرانت آنها [اقلیت‌های مذهبی] به تکالیف‌شان مانند رفتن به سربازی و پرداخت مالیات مانند سایر مردم عمل کنند، باید از امتیازات یکسان برخوردار باشند.» چند روز بعد از صحبت هاي وي، حداقل120 شهروند بهایی که در کنکور سراسری سال ۹۶ شرکت كرده و قبول شده بودند، به‌دلیل عقاید خود از ورود به دانشگاه و تحصیلات عالیه محروم شدند. برخی از آنها برای چندمین سال در کنکور شرکت داشتند ولي مانند سال‌های قبل از تحصیل محروم شده‌اند.

جوانهای محروم از تحصیل، پس از اعلام نتایج کنکور و در مرحله‌ انتخاب رشته با عبارت «نقص پرونده» مواجه شده‌ و پس از مراجعه به سازمان سنجش آموزش کشور، به اکثر آنها به صراحت گفته شده ‘به‌دلیل بهایی بودن و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آنها قادر به تحصیل نیستند، مگر در نامه‌یی توبه و اعتراف کنند که به دین اسلام معتقد هستند. همچنین بیش از ۳۰ نفر از جوانان دانشجو در سال تحصیلی جدید علیرغم اینکه در ترمها آخر و یا میانی بودند بدلیل اعتقاد به بهاييت از دانشگاه اخراج شده اند.

محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌های ایران با استناد به مصوبه‌ی ششم اسفند ۱۳۶۹ ” شورای عالی انقلاب فرهنگی“  صورت می‌گیرد. بر اساس بند سوم این مصوبه، نه تنها باید از ثبت نام بهاییان در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آید بلکه چنان‌چه هویت بهایی فردی بعد از ثبت نام و”هنگام تحصیل“ نیز احراز گردد، باید از تحصیل محروم شود.

از ابتدای سال میلادی تا نوامبر 2017 بیش از 96 محل کسب و کار شهروندان بهایی توسط مأموران اداره اماکن عمومی در شهرهای گوناگون پلمپ شده است.

همچنین از نمونه های سرکوب جامعه بهاییان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

یک شهروند بهایی به نام  احمد فناییان در سمنان  در ژانویه 2017 دلايل نامعلومی به دست افراد ناشناس به قتل رسیده و جسدش در كوير سمنان سوزانده شده است.

همچنین در ژانویه ۲۰۱۷ اموال محل کسب کوروش شریف زاده توسط ماموران مصادره شد، این شهروند بهایی با دست بند به محل کسب خود منتقل و سپس به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

دو قاتل فرهنگ امیری شهروند بهایی که در مهر ماه گذشته به قتل رسیده بود، پس از اعتراف به قتل به دلیل بهایی بودن آقای امیری، به قید وثیقه آزاد شده‌اند. یکی از مسئولین به‌طور خصوصی به خانوادۀ امیری توصیه کرده که از شکایت خود صرف‌نظر کنند و در عین حال قاضی اعلام کرده است که حتی اگر خانواده از شکایت صرف نظر نکنند مجازات در نظر گرفته شده برای قاتلان بسیار سبک خواهد بود.

منبع ” مانیتور حقوق بشر ایران “

Related posts

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در چهارمین روز اعتصاب خود، دست به تجمع در مقابل استانداری خوزستان زدند

Sosialism Imroz

تجمعهای اعتراضی در تهران، اهواز، آبادان، مشهد، ملایر و ساوه + فیلم و عکس

Sosialism Imroz

آمار تکان دهنده معتادان در بوکان…

Sosialism Imroz

Leave a Comment