Simroz.org
ستون آزاد

گزارشی تکان دهنده از فروش کلیه در کرمانشاه

فروش کلیه به دلیل فقر

در سایه لطف رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی سالانه صدها ایرانی به دلیل فقر مادّی به فروش کلیه‌های خود اقدام می‌نمایند.

بهترین مشتریان را عرضه کنندگان جوان کلیه در نزدیکی بیمارستان ها می یابند. بسیاری از افراد فاقد درآمد و کارگرانی که دریافت حقوقشان ماهها به تعویق افتاده است، راه دیگری برای تأمین هزینه خانواده خویش بجز فروش کلیه های خود نمی‌یابند.

اکثر عرضه کنندگان کلیه ۲۵ تا ۲۶ ساله بوده و در بین آنها دانشجویان و پدران و مادران بسیاری وجود دارند.

بازاری گرم و داغ همچون بازار سکه، ارز و مسکن؛ با این تفاوت که قسمتی از جانت را می فروشی. اما به چه قیمت و بهایی؟!

 اینجا ایران است
در اینجا کلیه یکی از پر حاشیه ترین کالاها از نظر قیمت و تقاضاست. ایران تنها کشوری است که فروش کلیه در آن قانونی است. بر اساس طرحی که سال 1376 در ایران به تصویب رسید، دولت موظف می‌شود که به ازای هر کلیه مبلغی را به اهداکننده بدهد و تا یک سال او را بیمه کند. اما در حال حاضر بیشتر پیوندها به شکل خصوصی انجام می‌شود.
 
 خرید و فروش کلیه امروز در ایران به تجارتی پرسود تبدیل شده است. قیمت ثابتی ندارد و خریدار باید قیمت یک جان را بپردازد.
در مناطق فقیر نشین و یا نزدیک بیمارستانها  به راحتی نوشیدن یک لیوان آب می توان کلیه خرید و فروش کرد! در این میان فروشندگانی که از سر ناچاری قسمتی از جان خود را به بازار می آورند کم نیستند؛ فقر آسیبی کهنه و نخ نما شده که سابقه ای طولانی در شکل گیری معضلات جامعه دارد. از فقر و نداری نمی توان بیشتر از این انتظار داشت. 
اهدای عضو، اهدای زندگی
قصه تلخ کلیه فروشی چند سالی است که سر تیتر اخبار داغ روزنامه ها شده است. کلیه هایی که با قیمت های باور نکردنی به بازار می آیند و در این بین بیمارانی که برای زندگی آمده اند و فروشندگانی که از سر نیاز، و دلالانی که این معامله را جوش می دهند تا سود اصلی را از آن خود کرده؛ فارغ از اینکه که کسی جان می دهد و دیگری به سختی پول! هیچ راه حل کوتاه مدتی برای پایان دادن به بازارغیر رسمی جان فروشی یا همان کلیه فروشی نیست مگر اینکه فرهنگ نوع دوستی با اهدای عضو را پررنگ کنیم.
 
در این میان اگرعدالت اقتصادی درجامعه حاکم باشد کسی بدون کلیه نمی ماند و کسی هم به خاطر پول حاضر به فروش تکه ای از جانش نمی شود.
در این میان استان زلزله‌زده کرمانشاه بالاترین آمار فروش کلیه به‌دلیل فقر سیاه و بیکاری حاکم بر این منطقه را در ماهای اخیر به خود اختصاص داده است .گزارشی تکاندر از یک فاجعه انسانی در یک منطقه زلزله زده 
کرمانشاه بالاترین آمار فروش کلیه را به خود اختصاص داد در چند روز گذشته اسم کرمانشاه در خبرها با زلزله گره‌خورده بود اما به نظر می‌رسد شهرهای این استان با مشکلات بسیار دیگری هم دست‌وپنجه نرم می‌کنند که ربطی به اتفاقات ناگهانی ندارد. سال گذشته کرمانشاه اولین رتبه بیکاری را در کشور به دست آورد و امسال نیز در کلیه فروشی

 رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی کرمانشاه از رتبه اول این استان در زمینه فروش کلیه خبر می‌دهد و می‌گوید: « شهرهای ما هنوز حالت جنگ‌زدگی دارند، نه کارخانه بزرگی اینجا هست و نه کسب‌ و کار رونق خاصی دارد. همه اینها باعث می‌شود که بیکاری و فقر زیاد باشد، برای همین برخی از مردم کرمانشاه حاضر می‌شوند تکه‌ای از بدنشان را بفروشند تا کاری راه بیندازند یا گره‌ای از زندگی‌شان باز کنند.» فروش کلیه یک معضل و آسیب اجتماعی محسوب می‌شود.

این کارگزار حکومتی از ورود زنان به بازار فروش کلیه خبر می‌دهد و می‌گوید: «در گذشته فقط مردان بودند که برای فروش کلیه اعلام آمادگی می‌کردند اما الآن وضعیت طوری شده که زنان جوان 20 تا 35ساله برای واگذاری کلیه‌شان به انجمن مراجعه می‌کنند. «ما با مواردی از زنان مواجهیم که به 5میلیون تومان نیاز دارند و دستشان از هرجایی کوتاه است و می‌خواهند کلیه‌شان را بفروشند.
به این ترتیب در حالی‌که مردم محروم ایران برای گذران زندگی به فروش اعضای بدن خود رو آورده‌اند، رژیم حاکم برایران، سالانه، معادل بودجه 150سال یک استان ایران هم‌چون کرمانشاه را صرف بر سرپا نگه‌داشتن دیکتاتور سوریه و کشتار مردم این کشور  و کمک به گروههای تروریستی کرده است.
 

Related posts

به یاد جان باختگان کشتار سراسري تابستان 1367

Sosialism Imroz

حکومت اسلامی و دین با آزادی زن خوانایی ندارد …!

Sosialism Imroz

در حمایت از جنبش اعتراضی در ایران درنگ نکنیم!

Sosialism Imroz

Leave a Comment