Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

اخبار و گزارشات کارگری

فعالین کارگری ومعلمان جایشان درزندان نیست

رضا شهابی،عثمان اسماعیلی، داود رفیعی و…….

اسماعیل عبدی،محمودبهشتی لنگرودی، محسن عمرانی ،مختاراسدی ،محمدحبیبی و

– ادامه اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز

– اطلاعیه جمعی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز:

– تحمیل فقر و تنگدستی به کارگران باز هم جنایتی دیگر  آفرید

– چهارمین روز اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به درگیری کشیده شد

– صدها کارگر حمل و نقل بین المللی خلیج فارس برای باری دیگر دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان و وعده های توخالی کارفرما مقابل ساختمان مرکزی شرکت تجمع کردند

– بیست وچهارمین تجمع اعتراضی تعدادی از رانندگان شرکت واحد عضو پروژه سپیدارمقابل شهرداری وشورای شهر تهران

– بی خبری از محل نگهداری ووضعیت محمد حبیبی

– محمود صالحی:محاکمه نجبیه صالح زاده در شعبه اول دادگاه انقلاب

– عدم پرداخت 2ماه حقوق کارگران سفید امضای پسماند شهرداری بوشهر

– ادامه اعتراضات صدها کشاورزورزنه دراعتراض به عدم اختصاص حق آبه باتجمع در حاشیه پل خواجو  وراهپیمایی بطرف شرکت آب منطقه ای اصفهان

– جان باختن یک کارگر ساختمانی بر اثر سقوط از طبقه هفتم مسکن مهر

ادامه اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز

روز چهارشنبه شانزدهم اسفندماه، کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز به اعتصاب وتجمع اعتراضیشان مقابل استانداری خوزستان ادامه دادند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران،کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز اعلام کرده اند تا دستیابی به مطالباتشان به اعتصاب و تجمعات اعتراضی خود ادامه خواهند داد.

اطلاعیه جمعی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز:

جامعه کارگری سالهاست که با ظلم و بی عدالتی و عدم پرداخت بموقع دستمزد خود از سوی کارفرما مواجه است.

در برابر این وضعیت هرگز ندیده ایم مسئولان و دست اندرکاران نهادهای حاکمیتی تلاشی قابل قبول برای رفع مشکلات معیشتی کارگران و بهبود شرایط کار انجام دهند.

کارگر هیچگاه مأوا و ملجأئی برای پناه بردن به آن و دادخواهی نداشته و ندارد و تنها راه برای رسیدن به حق و حقوق خود را در اعتراض میداند و میبیند ؛ طریقی که هرگز غیرقانونی و تخلف از قانون نیست.

اما در کمال تأسف شاهدیم که در گوشه و کنار هرگاه صدای اعتراض و فریاد حق طلبی کارگر بلند میشود پاسخ آن بازداشت و زندان است تا در نهایت کارگر را مجبور نمایند که از حقوق حقه خود عقب نشینی نماید.

اینبار قرعه بنام کارگران گروه ملی فولاد اهواز درآمد تا شاید صف قدرتمند و متحدمان را بشکنند و فریاد حق خواهی مان را در گلو خفه نمایند.

اما زهی خیال باطل که این گرو کشی اتحاد ما را قوی تر و صف ما را مستحکم تر نمود.

در مقابل ما کسانی قرار دارند که در خیال خام و باطل شان چون صاحب ثروت و موقعیت و مکنت هستند خود را قدرتمند دانسته و با اتکاء به این قدرت خیالی و پوشالی خود را حتی مالک و صاحب انسانها و اراده آنها میدانند.

اما واقعیت میدانی و عرصه عمل همواره نشان داده که برخلاف تصور زورمداران؛قدرت واقعی در ید و اختیار کارگر است البته به شرط آنکه کارگر این قدرت راستین و توانائی های نهفته و آشکار خود را باور نماید.

امروز ما کارگران گروه ملی فولاد به درک این خودباوری و خوداتکائی رسیدیم و دیدیم که با ایستادگی برسر مواضع خود و مطالبه نان و سفره به یغما رفته مان همکاران عزیزمان از بند و زندان رهائی یافتند.

بر خود لازم میدانیم از جناب آقای فروغی وکیل سرشناس دادگستری که در کمترین زمان ممکن برای کمک به حل موضوع و عهده داری وکالت کارگران بازداشت شده خود را به اهواز رسانده و در کنار خانواده ها و کارگران این مجموعه پیگیر مسائل بودند تشکر و قدردانی نمائیم.

همچنین حمایت های معنوی اتحادیه آزاد کارگران ایران و پوشش مستمر اخبار مربوط به اعتراضات کارگران گروه ملی فولاد اهواز را ارج نهاده و آرزو میکنیم روزی فرا رسد که هیچ کارگری مجبور نشود برای دسترنج و حق العمل مشقت بار خود رنجی مضاعف و زحمتی افزون بَرَد.

امروز ما کارگران گروه ملی دو احساس متفاوت و دو واقعیت ناگزیر را تجربه کردیم.

غم از دست دادن همکاری رنجدیده و ستم کشیده و خوشحالی ناشی از رهائی و آزادی همکاران بی گناه مان از بند و گرفتاری و زندان.

هرچند که خبر درگذشت همکار عزیزمان آرش محمدی کام همه ما را تلخ نمود بااینحال ضمن عرض تسلیت به خانواده داغدار ایشان آزادی همکارانمان را به خانواده های ایشان و مجموعه کارگران این شرکت تبریک  عرض مینمائیم.

جمعی از کارگران گروه ملی فولاد

 15 اسفند 96

تحمیل فقر و تنگدستی به کارگران باز هم جنایتی دیگر  آفرید

آرش رئیس محمدی کارگر 43 ساله گروه ملی صنعتی فولاد اهواز به دلیل نداری و عدم امکان برای درمان پزشکی در گذشت

آرش رئیس محمدی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد امروز 15 اسفند ماه پس از 4 روز بستری شدن در یکی از بیمارستانهای شهر اهواز درگذشت.

آرش رئیس محمدی که از روز جمعه 12 اسفند ماه در بیمارستان گلستان شهر اهواز بستری شده بود بدلیل نبود تخت آی سی یو در این بیمارستان و نداشتن امکان مالی بدلیل عدم پرداخت حقوقهای معوقه اش برای انتقال به بیمارستان خصوصی و درمانهای لازم پزشکی، پس از 4 روز رنج و عذاب در میان ناباوری خانواده و همکارانش درگذشت.

هر چند آرش رئیس محمدی شب آخر حیات با کمک خانواده و بستگان به بیمارستان آپادانا منتقل شده بود اما سه روز بستری شدن در بیمارستانی که علیرغم دارا بودن پرسنل دلسوز از امکانات کافی و تخت آی سی یو برخوردار نبود، جان این کارگر رنجدیده را گرفت.

بنا به اظهار همکاران آرش رئیس محمدی، سی تی اسکن مغز و قلب او هیچ مشکلی نداشت و فشارهای روحی روانی ناشی از مسائل اقتصادی و استیصال و درماندگی برای گذران زندگی تنها عاملی بود که روز جمعه حال او را دگرگون کرد و آرش پس از مراجعه به بیمارستان به کما رفت.

آرش رئیس محمدی با 43 سال سن و داشتن دو فرزند 3 و 6 ساله، بیش از 10 سال سابقه کار در گروه ملی صنعتی فولاد اهواز داشت.

آرش رئیس محمدی در حالی بدلیل نداشتن امکان مالی جان خود را از دست داد که سه ماه حقوق از کارفرمای گروه ملی صنعتی فولاد اهواز طلبکار بود و علیرغم  14 روز اعتصاب کارگران این مجتمع بزرگ صنعتی، نه تنها به خواستهای بر حق آنان برای پرداخت دستمزدهای معوقه شان اقدامی صورت نگرفته بلکه روزپنج شنبه گذشته در آخر شب  9 نفر از  این کارگران توسط اطلاعات نیروی انتظامی شهر اهواز بازداشت و بمدت 6 روز زندانی شدند. موسوی کارفرمای این مجتمع بزرگ صنعتی در همان روزهای اول اعتصاب اعلام داشته بود من ریالی پول ندارم به شما بدهم.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با ابراز تاسف عمیق از مرگ آرش رئیس محمدی، این ضایعه جبران ناپذیر را به خانواده گرامی و همکاران او در گروه ملی صنعتی فولاد اهواز تسلیت میگوید و بدینوسیله اعلام میدارد تمامی کسانی که با نپرداختن حقوقهای کارگران فولاد اهواز و در همدستی با کارفرما شرایط به غایت مصیبت باری را برای کارگران این مجتمع بزرگ صنعتی ایجاد کرده اند مسئول مستقیم  مرگ ارش رئیس محمدی و تمام رنج و محنتی هستند که به هزاران کارگر فولاد اهواز و خانواده هایشان تحمیل شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 15 اسفند ماه 1396

چهارمین روز اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به درگیری کشیده شد

امروز چهارشنبه 16 اسفند ماه کارگران همه بخشهای شرکت نیشکر هفت تپه بطور متحدانه ای برای چهارمین روز متوالی در اعتصاب بسر بردند و در پی تجمع در محوطه شرکت و حضور رستمی یکی از سهامداران عمده  شرکت در میان کارگران و تکرار دروغ و وعده، این تجمع به درگیری شدید فیزیکی کشیده شد.

بنا بر گزارشهای ارسالی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به اتحادیه آزاد کارگران ایران، بدنبال تجمع کارگران اعتصابی شرکت نیشکر هفت تپه، ساعت 11 صبح رستمی به همراه تعدادی از نیروهای انتظامی در میان کارگران حاضر شد و شروع به سخنرانی کرد. وی در این سخنرانی به جای توضیح عدم اجرای تعهداتش، کارگران را عامل عدم پرداخت مطالبات معرفی و آنان را با لحنی بد مورد ملامت قرار داد و در ادامه کرامت پام یکی از نمایندگان کارگران را آماج اتهامات خود گرفت و اعلام کرد ایشان نماینده شما نیست و سپس دست روی او بلند کرد که این امر خشم کارگران را برانگیخت.

در پی این وضعیت، محل استقرار رستمی از سوی کارگران خشمگین مورد سنگ پراکنی قرار گرفت و به علت شدت درگیری، نیروهای انتظامی حاضر درمحل که ناظر وضعیت بودند عملا کاری از دستشان برای پایان درگیری بر نیامد.

بنا بر این گزارش در ادامه این درگیری اسماعیل بخشی یکی از نماینده های کارگران برای جلوگیری از لطمات شدید جسمانی به رستمی ناچار شد خود را روی او بیاندازد و با سپر کردن خود به همراه برخی دیگر از کارگران او را سوار ماشین و از محل دور کردند. در این درگیری رستمی و تعدادی از کارگران زخمی شدند.

چهارمین روز اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه از روز یکشنبه 12 اسفند ماه در حالی آغاز شد که علیرغم پیگیریهای مکرر کارگران برای پرداخت دستمزدهای معوقه، کارفرما و مدیریت شرکت مطابق روال گذشته و با هدف سر دواندن کارگران از روز شنبه اقدام به پخش فیشهای حقوقی دی ماه کرد اما تا امروز که روز چهارشنبه است هنوز ریالی به حساب کارگران واریز نشده است.

کارگران شرکت نیشکر هقت و نماینده هایشان در تجمع دیروز و امروزشان، خواهان عمل به تعهداتی شدند که کارفرما، فرماندار و مسئولین اداره کار شوش در پی اعتصاب شش روزه کارگران در آذر ماه سالجاری وعده تحقق قطعی آنها را داده بودند اما علیرغم باقی ماندن کمتر از دو هفته به پایان سال، نه تنها از تحقق وعده ها و تعهدات داده شده خبری نیست بلکه کارفرما عملا از پرداخت حتی یکماه حقوق معوقه کارگران که با پخش فیشهای حقوقی وعده پرداخت آنرا داده بود خودداری کرده است.

تعدادی از مهمترین خواستهای کارگران که کارفرما، فرماندار و مسئولین شوش در جمع کارگران در پی اعتصاب شش روزه آنان در آذر ماه سالجاری متعهد به تحقق آنها شده بودند  به شرح زیر است:

۱-   پرداخت و بروز رسانی حقوقهای معوقه طبق جدول زمانبندی شده و برکناری کلیه مدیران ضد کارگر

۲-    قراردادی شدن کلیه کارگران روزمزد و برچیده شدن پیمانکاری اقبالی –  توضیح : قرارداد کارگران روزمزد با توجه به ماهیت کارگاه باید بصورت ۶ ماهه و بر اساس فرم قرارداد وزارت کارمنعقد شود

۳-   پرداخت ۸ ماه پول بن معوقه به کارگران روزمزد

۴-   صدور احکام افزایش گروه ؛ تغییر عناوین ، افزایش رتبه و مزایای ماندگاری ( از تاریخ ۰۱/۰۶/۱۳۹۶ ) به پرسنلی که تعلق میگیرد و کارفرما در طول دو سال گذشته از اجرای آنها  اجرا سرباز زده  است

۵-   افزایش حق غذا ( طی ۱۰ سال گذشته هیچگونه افزایشی در این مورد صورت نگرفته است) –  توضیح : براساس قانون کارفرما باید یک نوبت غذای گرم در اختیار کارگر قرار دهد

۶-   افزایش بدی آب وهوا ( بیش از ۱۰ سال گذشته افزایشی در این مورد صورت نپذیرفته است )

۷-   افزایش حق همسر ( بیش از ۱۰ سال است که هیچگونه افزایشی در این مورد صورت نپذیرفته است)

۸-    اعمال ۳۵ روز مرخصی استحقاقی با توجه به شرایط سخت و زیان آور بودن کارگاه  طبق قانون

۹-   افزایش حق ایاب و ذهاب  براساس ساعت اضافه کار خود شخص

۱۰-   برقراری حق ایاب و ذهاب کارگران روزمزد –   توضیح : بیشتر این کارگران مخصوصا کارگران بخش کشاورزی با وسیله نقلیه شخصی رفت و آمد میکنند و کارفرما براساس قانون کار موظف به تامین وسیله ایاب و ذهاب میباشد

۱۱-   تعیین یک روز ثابت در ماه برای پرداخت حقوق

۱۲-   پرداخت یک ماه حقوق ثابت بابت پاداش  کشت – تعمیرات ( بهره برداری ) که طی دو سال گذشته پرداخت نشده است

۱۳-    افزایش  حق مسکن. در صورتی که کارفرما اجاره مسکن از کارکنانی که در منازل شرکت سکونت دارند دریافت نماید، باید به سایر کارگران نیز مطابق آن پرداخت نمای

۱۴-  –   پرداخت حق بیمه های پرداخت نشده کلیه کارکنان به سازمان تامین اجتماعی

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 16 اسفند ماه 1396

صدها کارگر حمل و نقل بین المللی خلیج فارس برای باری دیگر دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان و وعده های توخالی کارفرما مقابل ساختمان مرکزی شرکت تجمع کردند

صبح روز چهارشنبه شانزدهم اسفندماه برای باردیگر،بیش از ۵۰۰ کارگر شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس اسلامشهر صبح امروز دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان و وعده های توخالی کارفرما دست به تجمع مقابل ساختمان مرکزی شرکت زدند.

براساس گزارش منتشره،کارگران شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس با اعلام این خبر گفتند: صبح امروز چهارشنبه (۱۶ اسفند ماه) بیش از ۵۰۰ نفر از همکاران ما در محوطه این واحد حمل ونقل جاده‌ای مقابل ساختمان مرکزی تجمع اعتراضی برپا کرده‌اند.

این کارگران افزودند: دست‌کم دوماه است مزد پرداخت نشده به همراه عیدی و پادش پایان سال طلبکاریم و تا این لحظه باوجود برپایی چند نوبت اجتماع اعتراضی و مراجعه به مسئولان مربوطه، تغییری در شرایط ما ایجاد نشده است.

طبق اظهارات کارگران شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس، کارفرما در تجمعات پیشین وعده داده بود بخشی از طلب مزدی آنها را پرداخت خواهد کرد اما ظاهرا این وعده عملی نشد به همین دلیل آنها دوباره اعتراض صنفی خود را از سرگرفته‌اند.

کارگران شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس با یادآوری اینکه دستمزد مربوط به ماه‌های بهمن و اسفند آنها به تاخیر افتاده است، افزودند: در عین حال همکاران شهرستانی ما که تعداشان به حدود ۸۰۰ نفر می رسد، مطالبات مزدی ۵ تا ۸ ماهه دارند.

طبق اظهارات کارگرانی که در اجتماع اعتراضی امروز شرکت کردند، گفته می‌شود یکی دیگر از نگرانی کارگران این است که در صورت ادامه مشکلات مالی این شرکت و باتوجه به اینکه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم،  کارفرما علاوه بر مشکل پرداخت دستمزد، در پرداخت عیدی کارگران نیز دچار مشکل خواهد بود.

بیست وچهارمین تجمع اعتراضی تعدادی از رانندگان شرکت واحد عضو پروژه سپیدارمقابل شهرداری وشورای شهر تهران

۱۶اسفند ،بیست وچهارمین روز تجمع اعتراضی تعدادی ازرانندگان‌ شرکت واحد عضوپروژه مسکن سپیدار۲و۳درمقابل شهرداری تهران

این پروژه ۲۷۰عضودارد

منبع: کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

بی خبری از محل نگهداری ووضعیت محمد حبیبی

امروز 16 اسفند 96 ، خانواده محمد حبیبی از ساعات آغازین صبح  با مراجعه به  دادسرای شعبه 2 اوین ( مقدس) ، خواستار اطلاع از محل نگهداری  و وضعیت فرزندشان شدند.در ابتدا هیچ پاسخی از سوی مسئولان این دادسرا ارائه نشد؛ اما پس از انتظاری طولانی، در حالیکه مادر وی در وضعیت جسمی و روحی بغرنجی به سر می برد، قول مساعد دادند که برای روز شنبه به خانواده این معلم دربند اجازه ملاقات با او (محمد حبیبی) را بدهند.

محمود صالحی:محاکمه نجبیه صالح زاده در شعبه اول دادگاه انقلاب

با توجه به احضاریه تلفنی در تاریخ 6/12/96 از سوی دفتر شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان سقز. امروز سه شنبه مورخ 15/12/96 ساعت 11 – 45 دقیقه ظهر نجیبه صالح زاده به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه های بیگانه و خارج از کشوری از جمله رادیو پیام و تی وی رو دررو محاکمه شد.

نجیبه صالح زاده ضمن رد این اتهام اعلام کرد” اگر دفاع از همسرم ( محمود صالحی) تبلیغ علیه نظام محصوب می شود حرفی برای گفتن ندارم؟”

دادگاه بعد از نیم ساعت پایان یافت و قاضی پرونده اعلام نمود . تا یک هفته دیگر از طریق سامانه ثنا احکام صادره به شما ابلاغ خواهد شد.

قابل ذکر است که اینجانب محمود صالحی نیز در جلسه دادگاه حضور داشتم.

عدم پرداخت 2ماه حقوق کارگران سفید امضای پسماند شهرداری بوشهر

خبرکوتاه:دوماه حقوق کارگران پسماند شهرداری بوشهرکه باقرارداد سفید امضا مشفول بکارند،پرداخت نشده است.

ادامه اعتراضات صدها کشاورزورزنه دراعتراض به عدم اختصاص حق آبه باتجمع در حاشیه پل خواجو  وراهپیمایی بطرف شرکت آب منطقه ای اصفهان

روز چهارشنبه شانزدهم اسفندماه، صدها کشاورزورزنه دراعتراض به عدم اختصاص حق آبه بدنبال تجمع در حاشیه پل خواجو  دست به راهپیمایی بطرف شرکت آب منطقه ای اصفهان زدند.

برپایه گزارش منتشره،حدود 400 نفر از کشاورزان بخش ورزنه اصفهان  با  تجمع در حاشیه پل خواجو  و در دست داشتن دست نوشته هایی با عنوان ما حق آبه داران وکشاورزان شرق اصفهان خواهان حق آبه به یغما رفته خود هستیم،اعتراضاتشان را بنمایش گذاشتند.

معترضان تاکید کردند حق آبه شان از طریق جاری شدن آب در زاینده رود برای آبیاری مزارع کشاورزی تامین شود.

پس از تجمع یک ساعته ،کشاورزان معترض به سمت شرکت آب منطقه ای اصفهان در ضلع جنوبی پل خواجو حرکت کردند.

جان باختن یک کارگر ساختمانی بر اثر سقوط از طبقه هفتم مسکن مهر

روز گذشته(سه شنبه پانزدهم اسفند ماه)، یک کارگر ساختمانی در پروژه مسکن مهر شهر انزلی، بر اثر سقوط از ارتفاع دچار حادثه شد و جان باخت.

بنابه گزارش منتشره،حوالی ظهر روز گذشته (۱۵ اسفند ماه) یک کارگر ساختمانی به نام «مصی علایی» حین انجام کار در یک واحد مسکونی مربوط به پروژه مسکن مهر ۹۶ یک واحد در انزلی و استان گیلان؛ بر اثر سقوط از طبقه هفتم دچارحادثه شد.

به گفته وی، این کارگرحین انجام کار روی داربست از ارتفاع طبقه هفتم ساختمان سقوط کرده و در دم جان سپرده است.

شانزدهم اسفند ماه1396

Related posts

مرگ مشکوک یک زندانی ٢١ سالە در زندان دیزل آباد کرمانشاه

Sosialism Imroz

ضرب و شتم و بازداشت معلمان در پی برگزاری یک تجمع صنفی درگفتگو با جعفر ابراهیمی

Sosialism Imroz

به آتش‌کشیده‌شدن یک مرکز فرهنگی در مریوان

Sosialism Imroz

Leave a Comment