Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

ما کارگران برای بهبود زندگی بهتر میجنگیم…! ” نــــگاهی کوتاه به چند گزارش وخبر کارگری در هفته ای که گذشت “

تهیه و تنظیم : عزیز آجیکند
همزمان با آغاز سال نو و شکفتن بهار دیگر و در نخستین روزهای نوروز ٩٧ شرکت نیشکر هفت تپه زیر گام های پر صلابت کارگران رزمندۀ این شرکت به لرزه در آمد.
اولین اعتراض ونخستین اعتصاب در دست این کارگران زحمتکش در شرکت نیشکر هفت تپه رقم خورد و بدین شویه آغاز نوروز ٩٧ با صدای این کارگران طنیده شد.
در چنین روزهایی و همراه با شکفتن فصل دیگر از زندگی پراز مشقت کارگران فریادهای حق طلبانه نیشکریان در فضای باز شرکت طنین افکن شد و همۀ کارگران یک صدا فریاد می زدند: کارگران هفت تپه ایم ، گرسنه ایم گرسنه ایم .
حدود ساعت ۱۰ صبح ۲۹ اسفند خشم کارگران به جان آمده شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از این همه وعده های مکرر دروغین با اعتصاب در قسمت کارخانه بروز کرد وسپس نی برهای رسمی درب دروازه های ورودی نی به شرکت نیشکر هفت تپه را بستند و اولین قدم برای بر پایی اعتصاب سراسری برداشته شد .
همچنین به دنبال اعلام تعطیلی شرکت نیشکر هفت تپه از جانب مدیر این شرکت کارگران خشمگین نیشکر هفت تپه از دروازه شاوور به سمت فرمانداری شوش حرکت کردند. از ابتدای صبح روز پنجشنبه ۹ فرودین ماه ۹۷ تمام کارگران نیشکر هفت تپه علیرغم اعلام تعطیلی آن از سوی مدیریت٬ به صورت متحدانه در مقابل شرکت اقدام به برپایی تجمع کردند.
کارگران خشمگین اعلام کردند که همچنان به اعتصاب خود ادامه خواهند داد. تعدادی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه طی پیامی به اتحادیه آزاد کارگران ایران نوشتند: ما کارگران هفت تپه با وجود اعلام کردن تعطیلی شرکت از طرف اسدبیگی به اعتصاب خود ادامه خواهیم داد و تا بیرون کردن شخص اسد بیگی و رستمی از پای نخواهیم نشست.
از حالا به بعد تمام کارگران یکصدا فریاد خواهیم زد که اسدبیگی و رستمی از این سرزمین باید بروند.
شرکت نیشکر هفت تپه از اسفند ماه 94 که به این افراد نالایق سپرده شده که هیچ گونه مدیریت در کارنامه آنها دیده نمیشود و از زمان ورود این افراد شرکت و منطقه رو به ناامنی رفته است
١- تیراندازی در شرکت رخ داد که در تاریخ ۵۷ ساله شرکت بی سابقه بوده . ٢- کشته شدن پرسنل و اعدام پرسنل . ٣-تهدید و اخراج نصب دوربین های در تمام شرکت ،انگار که پادگان نظامی ست نه شرکت . ٤ -تخریب اموال شرکت و صدمه زدن به ماشین های شرکت توسط ایادی خودشان.. ٥- دروغ های مکرر به بازنشستگان عزیز و محترم بابت پرداخت سنوات های آنها . ٦- ورود نیروهای انتطامی و اطلاعات به شرکت . ٧ – آوردن باریگارد در شرکت
و نمونه آخر آن دیروز شلیک باریگارد رستمی به سمت کارگران و خیلی چیزهای دیگر
همچنین دیروز جمعه١٠ فروردین ۹۷ کارگران این شرکت برای چهارمین روز متوالی دست به تجمع و اعتراض زدند و در ورودی شرکت تجمع کردند و سرانجام یکی از کارگران نیشکر هفتپه به نام حبیب چنانی دستگیر شد و در زندان دزفول زندانی میباشد. بنا‌به این گزارش برای ۱۵ الی ۲۰نفر دیگر از کارگران این شرکت نیز احضاریه کتبی آمده که تا امروز شنبه ۱۱فروردین بایدخود را به دادستانی رژیم در شوش معرفی کنند.
کشته و زخمی شدن 5 کارگر در محل کار
در جریان وقوع سه حادثه جداگانه در شهرهای تویسرکان، کلات نادر و اسکو دستکم 5 کارگر کشته و زخمی شدند.
در حادثه نخست، یک کارگر زن شاغل در کارگاه کلوچه پزی در منطقه “شاه زید” تویسرکان هنگام نظافت دستگاه خمیرگیر، به داخل آن افتاد و جان خود را از دست داد. در حادثه دوم، در جریان ریزش دیواره بین دو حلقه چاه، در کلات نادر،دو کارگر که مشغول حفاری بودند زیر آوار محبوس شدند و یکی از آنان جان خود را از دست داد. همچنین سخنگوی اورژانس استان آذربایجان شرقی گفت: صبح روزپنج شنبه نهم فروردین ماه در اثر ریزش بالکن ساختمانی در حال احداث در شهرستان اسکو، کارگر 36 ساله ای جان خود را از دست داد. در جریان این حادثه کارگر دیگری به شدت زخمی و به بیمارستان منتقل شد.
افزایش بیکاری کارگران کوره‌ پزخانه ها
همزمان با آغاز فصل کار در کوره های آجرپپزی دو سوم کوره‌های آجرپزی ورامین تعطیل شده‌اند .کارگزاران رژیم دلیل تعطیلی این کوره‌پزخانه‌ها و بیکاری کارگران آن را رکود ساخت و ساز اعلام کرده اند. در شرایط کنونی به دلیل نامعلوم بودن وضعیت پرداخت حق بیمه‌ها، بازنشستگی برای بیشتر کارگران کوره‌پزخانه‌ به رویا تبدیل شده ‌است. اغلب کارگران کوره‌پزخانه‌ ها به صورت فصلی و تنها نیمی از سال را کار می‌کنند اما معمولا کارفرما تنها بیمه چهار ماه را پرداخت می‌کند. متاسفانه کارگران بیکار شده در این کوره ها به سبب فقدان حمایت‌های اجتماعی به مشاغل کاذب و غیررسمی روی آورده اند.
کشته و زخمی شدن بیش از 30 کولبر
بە گزارش “سازمان حقوق بشر کردستان” در مدتی کمتر از دو ماه بیشتر از 32 کولبر در شهرها و مناطق مرزی آذربایجان غربی و کردستان کشته و زخمی شده اند.
آمارهای انتشار یافته حاکی است که، طی دو ماه اول سال 2018 میلادی دستکم 32 کولبر کشته و یا زخمی شده اند. این آمار در حالی منتشر شده است که اسامی بسیار دیگری از کولبران که توسط نیروهای هنگ مرزی جان خود را از دست داده اند ثبت نشده است. اکثر این کولبران براثر تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ مرزی رژیم جان خود را از دست داده اند. بیشترین تعداد کولبران کشته شده به ترتیب مربوط به شهرهای بانه، ارومیه، پیرانشهر و مریوان هستند.
کشته و زخمی شدن ۴ کولبر در نخستین روزهای سال ١٣٩٧
طی هفته اول فروردین ۱۳۹۷ و اولین روزهای نوروز، چند کولبر از اهالی سلماس، ربط و سردشت با شلیک مستقیم نیروهای مرزی یا به دلیل سقوط از ارتفاعات کشته و زخمی شدند.ابراهیم سلیمانی و شهروز حمیدزاده از جمله کولبرانی هستندکه جان خود را از دست داده اند و جمال خباز و لقمان محمدزاده هم بشدت زخمی شده اند.
در اسفندماه ۱۳۹۶ دستکم دو کولبر در مناطق مختلف مرزی هدف مستقیم سلیک نیروهای هنگ مرزی جمهوری اسلامی قرار گرفته اند و متاسفانه جان خود را از دست داده اند و ۸ کولبر نیز به شدت زخمی شده اند. بنابه این گزارش، در سال ۱۳۹۶ دستکم ۷۳ کولبر جان خود را از دست داده و ۱۵۴ تن نیز زخمی شده‌اند. عمده‌ی این کولبران بر اثر شلیک نیروهای مرزبانی رژیم جان خود را از دست داده یا زخمی شده اند و عده ای نیز براثر گیرافتادن در سرما و برف، سقوط از ارتفاعات و بلندی‌ها آسیب دیده اند.
اخراج تعدادی از کارگران معترض پالایشگاه ایلام
مدیریت پالایشگاه گاز ایلام برای انتقام گرفتن از کارگرانی که روزهای ششم و هفتم اسفندماه در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست به اعتصاب و تجمع زده بودند، تعدادی از آنها را در آغاز سال جدید اخراج کرده است.
براساس گزارشی که پنجم فروردین ماه رسانه ای شد، مدیران پالایشگاه ایلام به جای رسیدگی به مطالبات کارگران، در اولین روز از سال 97 جمعی از کارگران را به جرم اعتراض به روند تضییع حقوقشان از کار بیکار کرده اند. این کارگران همچنین روزهای ششم و هفتم اسفندماه در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست از کارکشیده و تجمع کرده بودند.
تجمع اعتراضی کارگران کارخانه ایران پوپلین
روز دوشنبه ششم فروردین ماه برای دومین روز متوالی، کارگران کارخانه ایران پوپلین در اعتراض به اخراج 4 نفر از نمایندگانشان، دست به تجمع زدند.
کارگران کارخانه ایران پوپلین رشت خواستار بازگشت به کار همکاران و پرداخت شدن حقوق اسفندماه خود شدند. گفتن است که روز 28 اسفندماه، مدیرعامل ایران پوپلین طی نامه ‌‌ای 4 تن از نمایندگان کارگران این کارخانه را به این واحد تولیدی ممنوع الورود کرد. هر ۴ نفر از کارگران اخراجی از نمایندگان کارگران معترضی بودند که بهمراه دیگر کارگران کارخانه ایران پوپلین رشت روزهای نوزدهم وبیستم اسفندماه در اعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق دست به اعتصاب و تجمع زده بودند.
دستمزد پایین و عدم امنیت شغلی کارگران شرکت رحیم گستر در سنندج
گزارشات رسیده از شهرک صنعتی شمار 3 سنندج حاکیست که کارگران شرکت “رحیم گستر” علاوه بر دستمزد نازل، از هیچگونه امنیت شغلی نیز برخوردار نیستند.
کارگران این شرکت که در زمینه تولید لوله پلیکا و لوله های خرطومی فعالیت می کند، از سوی کارفرما در صورت امضاء نکردن قراردادهای سفید امضاء، تهدید به اخراج شده اند. علاوه بر این، کارگران این شرکت با دستمزدی نازل مشغول به کار هستند و کارفرما به بهانه عدم فروش، دستمزد آنان را افزایش نداده است.
تجمع اعتراضی کشاورزان لنجان مقابل فرمانداری
کشاورزان شهرستان لنجان در اعتراض به بحران بی آبی مقابل فرمانداری رژیم تجمع کردند
کشاورزان معترض شهرستان لنجان واقع در استان اصفهان با تراکتورهایشان مقابل فرمانداری تجمع کرده و خواستار رسیدگی به بحران بی آبی شدند. در اسفندماه سال گذشته انتقال ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از حق‌آبه استان اصفهان به یزد، زندگی کشاورزان استان اصفهان را به خطر انداخت و موجب اعتراضات گسترده آنها گذشته شد.

Related posts

تجمع کارگران هفت تپه ادامه دارد/مذاکره برای پایان اعتراض بی‌نتیجه ماند

Sosialism Imroz

زنده باد همبستگی و مبارزات کارگران! ” اطلاعیه مجمع نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه “

Sosialism Imroz

ما چیزی برای از دست دادن نداریم!

Sosialism Imroz

Leave a Comment