Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

آنجه در کازرون گذشت…

عقب نشینی دولت از طرح تجزیه کازرون به دنبال گسترش اعتراضات

وزارت کشور جمهوری اسلامی در اطلاعیه ای ضمن اعلام اینکه طرح ایجاد شهرستان جدید درکازرون متوقف شده است، تهدید کرد که با «برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی برخورد قاطع قانونی» انجام خواهد شد.

این وزارت خانه همچنین اعلام کرد که درگیری ها در کازرون « بیش از آنکه جنبه تقسیماتی داشته باشد، ریشه در عوامل دیگری دارد که باید مورد شناسایی دقیق قرار گیرد». خبرگزاری حکومتی “فارس” نیز گزارش کرد، این‌بار (در کازرون) شعارهای رادیکالی سر داده شد که هیچ ربطی به موضوع انتزاع شهرستان نداشت و اعتراضات به‌سرعت روی خشونت به خود گرفت؛ تا آنجا که با فاصله کوتاهی از آغاز تجمع، حتی ساختمان اطلاعات امنیت پلیس کازرون به آتش کشیده شد!” از روز چهارشنبه تاکنون خیابان های کازرون به صحنه درگیری مردم معترض به تجزیه این شهر و نیروهای رژیم شده است. پس از کشته شدن 6 تن از معترضان و زخمی شدن دهها تن دیگر در شب چهارشنبه، اعتراضات مردم این شهر شدت بیشتری گرفته است. برخی منابع شمار جانباختگان را سه تن اعلام کرده اند. فضای این شهر به شدت به حالت امنیتی درآمده و همچنین کلیه خطوط تلفن و اینترنت شهر قطع شده است. به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، پس از دستگیری برخی از معترضان، تعدادی دیگر از معترضان «به قصد رهایی بازداشت شدگان به مقر پلیس حمله کردند و با سنگ شیشه های مقر پلیس را نیز شکستند اما با مقاومت پلیس مواجه شدند». به دنبال اعزام نیروهای ضدشورش از شیراز، قم و اصفهان به کازرون و استقرار آنها، مردم خشمگین کازرون از همه طرف به سمت آنها حمله کرده و درگیری شدیدی میان مردم و نیروهای حکومتی روی داد. در جریان این درگیری مردم معترض دو کانکس و 4 اتومبیل متعلق به پلیس را به آتش کشیدند.

دور جدید تظاهرات و اعتراض گسترده در کازرون که از صبح روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت آغاز شده و چهارشنبه شب به خشونت گرایید، روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت نیز ادامه یافت. تصاویری که ظهر امروز از کازرون به فضای مجازی راه یافت به تصاویر مناطق جنگ‌زده شباهت دارد.

به گفته معترضان در پی تظاهرات چهارشنبه، بیش از ۱۰۰ نفر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. در اثر کثرت تعداد دستگیرشدگان پاسگاه میدان امام رضا واقع در فلکه بنیاد شهید مملو از بازداشت‌شدگان بوده است.

دستگیر‌های گسترده به تجمع اعتراضی مردم مقابل پاسگاه انجامید که خواستار آزادی دستگیرشدگان بودند. تجمع تا تاریکی هوا ادامه داشت. نیروهای انتظامی و امنیتی به سوی معترضان گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی شلیک کردند.

در ادامه اعتراضات بخشی از کلانتری توسط معترضان به آتش کشیده شد و  چند تن کشته و زخمی شدند. در میان تصاویری که از زخمی‌ها منتشر شده تصویر یک زن نیز به چشم می‌خورد. گفته می‌شود افرادی از نیروهای امنیتی نیز در میان زخمی شدگان هستند.

معترضان گفته‌اند تجمع  زمانی به خشونت کشیده شد که دادستانی کازرون بر روی مردمی که خواستار آزادی دستگیرشدگان بودند، آتش گشود.

به نوشته روزنامه قانون، پلیس صبح روز چهارشنبه تعدادی از شهروندان کازرون را احضار کرده و به آن‌ها تذکر داده بود.

به نوشته رسانه‌های حکومت، «افراد مجروح و جمع دیگری از معترضین تحت تاثیر تحریک عوامل ناشناس حاضر در جمعیت، قصد ورود به مرکز پلیس داشتند.»

خبرگزاری فارس تجمع  مردم کازرون را «مشکوک» خوانده که «با فراخوان مشکوک عده‌ای در تلگرام» آغاز شده و طی آن «جمعیتی اندک تجمع کرده و با سر دادن شعارهای انحرافی و به آتش کشیدن یکی از مقرهای پلیس کازرون » را به آتش کشیده‌اند. فارس تائید کرده است که یک نفر در جریان درگیری‌های چهارشنبه شب کشته شده است.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم نوشته است تجمع چهارشنبه «مشکوک» بوده و «بدون مجوز» برگزار شده است.

به روایت صدا و سیما، پلیس برای متفرق کردن معترضان «اقدام به شلیک هوایی» کرده اما «تعدای به طرز مشکوکی» زخمی شده‌اند. بنا بر این روایت، ۸ زخمی به بیمارستان منتقل شده‌اند که یکی از آن‌ها فوت کرده است.

اصغر مسعودی نماینده مردم نی ریز و استهبان هم به ایلنا گفته است «ناآرامی‌های کازرون روال طبیعی ندارد».

اعتراضات کازرون پنجشنبه صبح ادامه یافت. گارد ضد شورش میدان مرکزی شهر موسوم به خیرات را محاصره کرده بود و معترضان در دسته‌های کوچک در خیابان‌ها تجمع کردند. لاستیک ماشین‌ها را آتش زدند و شیشه‌های بانک‌ها را شکستند. تصاویری از موتورها و ماشین‌های نیروی انتظامی که در آتش سوخته‌اند منتشر شده است.

گفته می‌شود گروهی از مردم هم به دادگستری کازرون حمله کرده‌اند.

به گفته معترضان، بیمارستان شهر در کنترل نیروهای امنیتی است و دو تن از مجروحان که حالشان وخیم است برای مداوا به شیراز منتقل شده‌اند.

تلفن موبایل و اینترنت امروز در کازرون قطع بوده و مغازه‌ها و بانک‌ها نیز تعطیل‌اند.

اعتراضات در کازرون در نیمه سال ۹۶ و زمانی آغاز شد که حسین رضازاده نماینده این شهر در مجلس انتزاع کازرون را پیش کشید.

این طرح به تصویب وزارت کشور رسید و برای اجرا به استانداری فارس  ابلاغ شد. در دو ماه آخر سال ۹۶ در کازرون تظاهرات و اجتماعات اعتراضی متعددی با خواست لغو این طرح صورت گرفته.

اسماعیل تبادار، استاندار فارس که  دو هفته پیش برای پاسخگویی به معترضان به مصلای کازرون رفته و به آن‌ها وعده داده بود صدایشان را به گوش هیات دولت برساند، امروز وجود درگیری‌های پراکنده در شهر را تائید کرد اما اطمینان داد اوضاع تحت کنترل است.

Related posts

احکام سنگین زندان برای معترضان دراویش گنابادی

Sosialism Imroz

ادامەی کشتار کولبران در نوار مرزی

Sosialism Imroz

ترور اقبال مرادی محکوم است

Sosialism Imroz

Leave a Comment