Simroz.org
مقالات

نبرد کامیون داران در ایران ، نبردیست طبقاتی…!

عزیز آجیکند
اعتصاب رانندگان کامیون و کامیون‌داران که از روز اول خرداد آغاز شد، اینک می‌رود تا دومین هفته خود را تجربه کند. تجربه ای که می تواند در مبارزات آینده توده های محروم و ستمدیده در ایران نقش مفید و ارزنده ای را ایفا کند.
با این اعتصاب دور دیگری از اعتراضات توده های مردم در ایران رقم خورد . اعتراضاتی که عملا توانست سرنوشت ساز باشد و مانعها را پشت سر گذارد و دشمنان خود را زمین گیر کند.
گرچه این اعتصاب نیز همانند اعتصابات دیگر اللخصوص اعتصابات اخیر در شهرهای کردستان از جمله شهر بانه ، با فشارو تهدیدات مقامات ریزو درشت جمهوری اسلامی روبه رو شد و در نظر داشت اعتصاب را به شکست بکشاند اما دیدیم که  هیچ کدام از ترفندها و تهدیدات مستقیم و غیر مستقیم کارگزاران جمهوری اسلامی نتوانست ذره ای از اتحاد و همدلی شرکت کنندگان در اعتصاب سراسری را بکاهد و آنرا منجر به شکست کنند. اعتصابیون در طول روزهای گذشته بر خواستهای خود پای فشارده و روز به روز از موانعها پیشی گرفتند .
جمهوری اسلامی در اولین واکنششان نسبت به این اقدام رانندگان تلاش کردند با وعده و وعید‌های بی‌محتوا و فریب این اعتصاب را لغو کنند. اما این گام نخست مقامات جمهوری اسلامی در اولین روزهای خود به شکست کشانیده شد و اتحاد و همبستگی رانندگان توانست از این موانع نیز عبور کند و گسترش بیابد .
این بار مقامات جمهوری اسلامی خواستند از طریق مذاکره و نشستن با رانندگان و کامیون داران ودادن برخی امتیاز‌های جزیی مانند افزایش ۲۰درصدی کرایه حمل بار، اعتصاب را مهار کرده و آن را به پیچ و خم مذاکرات بی‌حاصل در ادارات حکومتی و مجلس بکشانند و موضوع را خاتمه اعلام کنند.
این طرح نیزبه شکست انجامید و اینبار مقامات جمهوری اسلامی در پی پیاده کردن سناریوی دیگر بر آمدند .
بر طبق چنین سناریوی آنها خواستند که با روانه کردن تانکرها و کامیونهای سپاه پاسداران و دیگر نهادهای نظامی خللی در اعتصاب و کارآیی آن ایجاد کنند که خوشبختانه این حرکت و این سناریو نیز از طرف اعتصابیون به شکست کشیده شد .
در طرح دیگری که مقامات جمهوری اسلامی در تلاش بودند که به هر قیمتی مانع گسترش یافتن اعتصاب شوند ، موذیانه به دستگیری نیمه پنهان رانندگان اعتصابی افتادند تا بدین شیوه برای ادامه اعتصاب مشکل تراشی کنند و ترس و وحشت را بر پیکر اعتصاب وارد کنند . اما معلوم شد که دستگیر شدگان نه کامیون دار بودند و نه راننده کامیون بلکه نیروهای خود رژیم بودند که با حیله و نیرنگ خود را در میان رانندگان جا کرده بودند تا به این اعتصاب پایانی بخشند و آنرا بی افق جلوه دهند .
این طرح نیز مانند طرحهای دیگر جمهوری اسلامی به شکست کشانیده شد و در نتیجه اعتصاب وارد نبردی دیگر با مخالفین خود شد .
رانندگان اعتصابی از طرحهای رژیم برای به شکست کشاندن حرکتشان به خوبی واقفند و دست رژیم را در این باره خوانده اند و تجربه این نوع مبارزات را در تاریخ اعتصابات و جنبشهای اعتراضی علیه جمهوری اسلامی را دارند . رانندگان به خوبی می دانند که رژیم بشدت از سیاسی شدن و گسترش و فراگیر شدن اعتصاب وحشت دارد و برای پیروزیش دست به هر اقدامی میزند . پس آنها تنها صلاحشان در نبرد خود اتحاد و همبستگی میانشان است . پس باید نهایت استفاده را از چنین قدرتی بکنند که منجر به زمین گیری دشمنانشان خواهد شد و آنها را وادار به عقب نشینی و شکست میکنند .
بدون شک اتحاد و همدلی و گسترش یافتن این اعتصاب در ایران ، از نقطه قوتها و از مهمترین ویژگیهای اعتصاب پیش رو است . این اعتصاب که روز اول خردادماه جرقه اش زده شد سریعا گسترش یافت و مرز شهرها و استانها را در نوردیدو بدین ترتیب ٢٠٠ شهر ایران را از آن خود کرد.
یکی دیگر از موفقیتهای و نقطه قوتهای این حرکت ، پشتیبانی و پیوستن قشرهای دیگر از بخشهای حمل و نقل است . کارگران شرکت حمل و نقل تهران، رانندگان تانکرها ، رانندگان تاکسی در اکثر شهرهای ایران به خصوص در شهرهای سنندج و کرمانشاه و سقز ، کارگران پایانه های حمل و نقل تهران و قزوین با طرح مطالباط خود یکی پس از دیگری به این اعتصاب پیوستند و پشتیبانش گردیدند .
اعتصابیون تا به امروز توانسته اند روند عادی چرخ سرمایه را تا حدود زیادی مختل کنند که این خود نیز یک نبرد و یک پیروزیست که بر اساس یک رهبری درست پخته و کارامه شکل گرفته و سازمان یافته است . این نوع سازمان یافتگی و اتحاد و همبستگی رمزیست که در هر شرایط و هر زمانی میتواند متولد شود و میتواند به پیروزی رسد .
پس چنین حرکاتی نیازمند رهبران دیگر در جنبش کارگری ، حضور زنان انقلابی و جوانان پرشور در همه عرصه های اجتماعیست تا بتواند سراسری تر شود و به عمر جمهوری اسلامی و سرمایداران پایانی بخشد .
آنروز دیر نخواهد بود ..

Related posts

جمهوری اسلامی هم نمیخواست!

Sosialism Imroz

اول ماه مه، ضرورتها و موانع (متن پیاده شده سخنان رفیق سلام زیجی در برنامه ویژه روز کارگر رادیو پیام کانادا)

Sosialism Imroz

بیرحمانه ترین هجوم مواد مخدر “گل”به جوانان در شهر سنندج

Sosialism Imroz

Leave a Comment