Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

کارگران برای زندگی بهتر میجنگند…!

تهیه و تنظیم : عزیز آجیکند
هفته ای را که پشت سر گذاشتیم همچون هفته های قبل توام بود با اعتراضات و اعتصابات کارگری و شهروندان معترض در گوشه و کنار ایران . در این قسمت سعی بر ان داریم که نگاهی بیاندازیم به چند گزارش و اخبار کارگری که در روزهای گذشته در جریان بوده اند.
ادامه اعتصاب راندگان کامیون و حمایت از آنها
ما جمعی از زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه؛ حمایت و پشتیبانی خود را از شما کامیون‌داران ارجمند و زحمتکش کشورمان اعلام می‌کنیم. جاده‌های کشور را در دست بگیرید؛ در خیابانها و جاده‌ها دست در دست هم با صفوف فشرده بمانید و دست از مقاومت برندارید. اینچنین است که دیکتاتور به زانو درمی‌آید. هیچ نیرویی قوی‌تر از نیروی ملتی که اراده کرده است؛ سرنوشت خود را در دست بگیرد؛ نیست.
مطمئنا پیروزی با شماست.
جمعی از زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه ۶خرداد ٩٧
همچنین جمعی از کسبه و بازاریان تهران روز پنجشنبه ۱۰خرداد ۹۷ طی بیانیه‌یی حمایت خود را از اعتصاب رانندگان کامیون اعلام کردند. در قسمتی از این بیانیه آمده است:
با درود به اعتصاب‌کنندگان بازاری و کامیونداران
ما جمعی از کسبه و بازاریان تهران از این اعتصاب همگانی حمایت و اعلام همبستگی می‌کنیم. متأسفانه به‌دلیل مشکلات اقتصادی و عدم کفایت مسئولان رژیم منفور روز به روز شاهد مشکل اقتصادی وفلج شدن اقتصاد کشور هستیم که اینها همه از پیآمد وجود رژیم بی‌کفایت است که بی‌شک روز سرنگونی نزدیک است.
اقتصاد کشور از بین رفته تمام ذخایر آبی نفتی گازی کشور به‌دلیل عدم کفایت رژیم نابود شده . رژیم سر در گم در مشکلات اقتصادیست تمام ذخایر و پول‌های کشور یا اختلاس و یا خرج در کشورها و گروهای تروریستی که رژیم جمهوری اسلامی از آنها حمایت می‌کند شده است.
امروز کامیونداران و بازاریان با وجود مشکل‌های اقتصادی فراوان و سختی‌هایی که در این راه است مخصوصاً در این ایام که قیمت اجناس سر به فلک کشیده و درآمد با هزینه‌ها فاصله‌ای هزار چندان دارد هم‌چنان دست از اعتصاب نکشیده و با عزمی راسخ بر راه خود استوارند.
ما جمعی از کسبه و بازاریان تهران هم صدا و هم‌پیمان با کامیونداران و بازاریان اعتصاب کننده همراه هستیم تا رژیم جمهوری اسلامی را به زانو در آوریم .
حمایت سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از اعتصاب کامیون داران
ده روز است که کامیون داران در شهرهای مختلف کشور اعتصاب کرده اند. و در مواردی پلیس نسبت به اعتصاب کنندگان تعرض کرده است. افزایش نرخ کرایه، کاهش حق بیمه رانندگان، کاهش نرخ لوازم یدکی و افزایش حقوق بازنشستگی عمده خواسته های آنان بوده و متاسفانه این زحمت کشان نیز مانند کارگران سایر بخش ها در کشور، معیشتی حداقلی و زیر خط فقر دارند. در برخی از شهرها نیز بخش هایی از رانندگان تاکسی در اعتراض به درآمد زیر خط فقر اعتصاب کرده اند.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، اعتراض و اعتصاب را حق کارگران می داند و هرگونه تعرض نسبت به کامیون داران اعتصاب کننده را محکوم می کند. سندیکا همچنین خواهان رسیدگی فوری به خواسته های کامیون داران و تاکسی داران می باشد. و از فدراسیون کارگران حمل و نقل جهان (ITF) درخواست دارد از اعتصاب کامیون داران و تاکسی داران که عموما برای افزایش سطح معیشت صورت گرفته حمایت نماید.
سندیکا ی کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
اعلام همبستگی نفتگران ایران با اعتصاب سراسری کامیونداران کشور
ما جمعی از پرسنل صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در کشور همبستگی و حمایت خودمان را از اعتصاب سراسری کامیونداران و رانندگان سنگین کشور اعلام می‌کنیم. ما به مقاومت و اتحاد شایسته تحسین این عزیزان درود می‌فرستیم. در شرایطی که حکومت جمهوری اسلامی تلاش می‌کند با دامن زدن به اختلافات و ایجاد تشکلهای قلابی فرمایشی صنفی مانع هر گونه اتحاد و تشکل مستقل بین کارگران و زحمتکشان شود،‌شکل دادن این اعتصاب سراسری و استمرار مقاومت بر سر گرفتن حقوق برای ما بسیار تقدیر برانگیز است.
ما حمایت خود را از خواسته‌های برحق اعتصابگران شامل افزایش هفتاد درصد کرایه، پرداخت کرایه قبل از تخلیه بار، افزایش حقوق بازنشستگان رانندگان، برداشتن عوارض از ماشینهای سنگین،‌کاهش قیمت لوازم یدکی، کاهش حق بیمه و سایر خواسته‌های این صنف را اعلام می‌کنیم.
عده‌یی از همکاران ما که رانندگان نفتکش و حمل‌‌و نقل تولیدات صنایع نفت و گاز هستند در این اعتصاب هم‌اکنون شرکت داشته و در تمامی مشکلات با سایر رانندگان سهیم هستند. به‌ویژه رانندگانی که در استخدام شرکتهای پیمانکاری صنعت نفت و گاز و پتروشیمی هستند دارای مشکلات مضاعفی بوده فاقد کوچکترین امنیت شغلی هستند.
ما نفتگران سراسر ایران، حمایت خودمان را تا به نتیجه نهایی رسیدن خواسته‌های اعتصابگران اعلام کرده و از احقاق حقوق این عزیزان تا به آخر دفاع میکنیم.
جمعی از پرسنل صنایع نفت و گاز پتروشیمی در ایران
اعتصاب کارگران راه‌آهن
روز پنجشنبه ١٠ خرداد ماه، اعتصاب کارگران راه‌آهن در شهرهای مختلف همچنان ادامه داشت.
در جریان این اعتصاب گسترده، کارگران راه‌آهن لرستان در ادامه اعتصاب خود دفتر اداره کل راه‌آهن ناحیه را بستند و به پرسنل اداری اجازه کار ندادند. همچنین اعتصاب کارگران راه‌آهن زاگرس، مشهد، سبزوار و گلستان نیز در هیمن روز ادامه داشت. گفتی است اعتصاب سراسری کارگران راه‌آهن در اعتراض به تعویق مطالبات و حق بیمه و نبود امنیت شغلی از سه هفته پیش در نقاط مختلف کشور آغاز شده و در برخی شهرها بیش از دو هفته است که ادامه دارد.
تجمع کارگران دو کارخانه فولاد قزوین و آرمان شفق
روز پنجشنبه ١٠ خرداد ماه در جریان تعطیلی دو کارخانه “فولاد قزوین” و “آرمان شفق” و بیکاری دستکم ٣٠٠ کارگر این دو کارخانه، کارگران معترض مقابل ساختمانهای هر دو کارخانه تجمع کردند.
به گفته کارگران، مسئولیت اداره دو کارخانه فولاد قزوین و آرمان شفق از مرداد ماه سال گذشته توسط اداره تصفیه و امور ورشکستگی دادگستری شهرستان تاکستان به یک سرمایه‌گذار اجاره داده شده بود که صبح روز پنجشنبه، قبل از اتمام قرارداد؛ فعالیت این دو مجموعه به بهانه متعهد نبودن بخش خصوصی به تعهداتش متوقف شد. به گفته معترضان تعطیلی کارخانه ها در حالی است که هرکدام از آنها دارای ٧ ماه دستمزد معوقه می باشند.
ادامه اعتراضات کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز
صدها نفر از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز برای چندمین روز متوالی با تجمع در مقابل ساختمان استانداری خوزستان، خواستار پرداخت مطالبات خود شدند.
کارگران گروه ملی تعیین تکلیف نشدن مالکیت این شرکت، پرداخت نامنظم حقوق و بیمه را مشکلات اصلی خود عنوان کرده و نسبت به عملی نشدن وعده های مسئولین معترض هستند. گروه ملی صنعتی فولاد ایران که در اهواز مستقر است با حدود سه هزار و ٥٠٠شاغل در سال ١٣٨٨ به بخش خصوصی واگذار شد. کارگران گروه ملی فولاد بارها تجمعات اعتراضی برگزار کرده اند.
اعتصاب همزمان کارگران سه معدن در استان کرمان
حدود ۲ هزار نفر از کارگران سه معدن “همکار” و “حشونی” و “پایدانا” متعلق به شرکت ذغال‌سنگ، روز چهارشنبه نهم خردادماه به طور همزمان دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.
این کارگران نسبت به پرداخت نشدن بخشی از معوقات مزدی شان، قراردادهای موقت و عدم امنیت شغلی و جانی معترض هستند. اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، برخورداری از مسکن کارگری، کاهش ساعات کار در مشاغل سخت از دیگر مطالبات کارگران بود.
اعتصاب کارگران بخش های مختلف مجتمع نیشکر هفت تپه
کارگران تجهیزات و کشاورزی و مهندسی نیشکر هفت تپه از روز چهارشنبه نهم خردادماه دست از کار کشیدند.
این کارگران در اعتراض به عدم پرداخت حقوق های معوقه و شرایط کاری و قراردادها و بقیه مطالباتی که از سال گذشته مطرح کرده، ولی بهیچوجه رسیدگی نشده است، اعتصاب کرده اند. معترضان خواهان پرداخت تمام حقوق ماههای عقب افتاده و لغو خصوصی سازی این شرکت هستند.

Related posts

مرگ یک کارگر معدن بافق…

Sosialism Imroz

فعالان حقوق زنان: به نابرابری در بازار کار ایران معترضیم

Sosialism Imroz

پروین محمدی : نتیجه مذاکرات طولانی شما برای ما تنها مرگ به ارمغان میآورد

Sosialism Imroz

Leave a Comment