Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

چند خبر و گزارش کارگری در هفته ی که گذشت تهیه و تنظیم: عزیز آجیکند

هفته ای را که پشت سر گذاشتیم همچون هفته های قبل توام بود با اعتراضات و اعتصابات کارگری و توده های زحمتکش و معترض در گوشه و کنار ایران . در این قسمت سعی بر ان داریم که نگاهی بیاندازیم به چند گزارش و اخبار کارگری که در روزهای گذشته در جریان بوده اند.
تبریز، دستگیری امیر چمنی
اولین خبر کارگری را با دستگیری امیر چمنی فعال کارگری در تبریز از سوی نیروه های امنیتی جمهوری اسلامی آغاز میکنیم . متاسفانه روز پنجم خراد امیر چمنی فعال کارگری ساکن تبریز توسط مامورین وزارت اطلاعات بازداشت میشود و به مکان نامعلومی انتقال داده میشود . قبل از این تاریخ نیز این فعال کارگری در خانه شخصی خود مورد هجوم نیروهای لباس شخصی قرار میگیرد و به مدت دو هفته در بازداشتگاه به سر میبرد بعدا برای اجرای حکم ۹ ماه حبس تعزیری به زندان مرکزی تبریز منتقل میشود. این فعال کارگری در تمام مدت بازداشت شدنش مورد بازجویی های فشرده اداراه اطلاعات تبریز قرار میگیرد. این فعال کارگری پیشتر نیز در زندان و بعداز بازجویهای فشرده وزارت اطلاعات رژیم با قرار وثیقه ٥٠ میلیون تومانی آزاد و متعاقب آن در ١٥ تیر ماه از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر، به اتهام “توهین به رهبر و بنیانگزار جمهوری اسلامی” به ٦ ماه حبس و به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل سه ماه و یک روز حبس و همچنین از سوی شعبه ١٠٤ دادگاه کیفری به اتهام توهین به رئیس جمهور به ٤٠ ضربه شلاق محکوم شده بود. که حکم وحشیانه وی در ١٥ خرداد سال ٩٢ به اجرا در آمده بود.
تجمع کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه
روز دوشنبه ١٤ خرداد ماه، شماری از کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه در اعتراض به بخشنامه کارفرما برای تعطیلی سه روزه این واحد، برای دومین روز متوالی در مقابل ساختمان مدیریت شرکت تجمع کرده بودند.
دلیل اصلی نارضایتی این دسته از کارگران، به صدور بخشنامه‌‌مربوط به تعطیلی سه روزه است که در آن کارگران امکان اضافه‌کاری ندارند. کارگران این شرکت در این باره گفته بودند: این بخشنامه به تازگی ازسوی کارفرما به واحدهای زیرمجموعه‌این مجتمع ابلاغ شده و مدیریت این واحد صنعتی هیچ پاسخ روشنی به آنها نداده است. به گفته معترضان، کارفرما برای کاهش هزینه‌های جاری مجتمع، این بخشنامه را صادر کرده است تا میزان دستمزد کارگران را به حداقل برساند.
احضار کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز
بدنبال دور تازه اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز که از هشتم خرداد ماه آغاز شده است، ٥ نفر از فعالین کارگری در این کارخانه به اسامی مصطفی عبیات، امین علوانی، کریم صیاحی، حسن حمودی و طارق خلفی را احضار کرده است. درادامه این احضارها صبح روز ١٦ خرداد ماه پیمان شجراتی و میثم قنواتی نیز احضار شدند. میثم قنواتی از جمله کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز است که در اعتصاب اسفند سال گذشته این کارگران نیز بازداشت شده بود.
در برابر این فشارها، کارگران احضار شده گروه ملی صنعتی فولاد اهواز اعلام کرده اند، از آنجا که این احضارها از طریق تماس تلفنی انجام گرفته است و کتبی نبوده است از حضور در محل احضار تا زمان دریافت احضاریه کتبی خودداری خواهند کرد. اعتراضات پی در پی کارگران گروه ملی فولاد اهواز در اعتراضات خود در اسفند سال گذشته و مارش عظیم آنها در شهر اهواز و به تحرک درآوردن این شهر، یک نقطه عطف مهم در جنبش کارگری ایران بود.
در چنین شرایطی است که حکم احضار ٥ کارگر معترض گروه ملی فولاد اهواز صادر شده است و این خود یکی دیگر از مصادیق بارز امنیتی کردن مبارزات کارگران و مردم معترض است.
به حالت تعلیق در آمدن اسکله های بندر انزلی بعداز اعتصاب رانندگان کامیون و کامیون داران
همزمان با آغاز اعتصاب رانندگان کامیون و کامیون داران اسکله های بندر انزلی به حالت تعلیق و نیمه تعلیق درآمده اند و دچار مشکل شده اند. بارگیریها به حالت تعلیق و نیمه تعلیق هستند. اسکله ها در ساعات کاری خلوت میشوند و از رساندن بار خبری نیست و هیج کامیونی در مسیر اسکله ها دیده نمیشود و کشتی ها یا در توقف هستند و یا بدون بار سفر میکنند.
ادامه اعتصاب رانندگان کامیون
روز جمعه ١٨ خرداد ماه، اعتصاب رانندگان کامیون و کامیون‌داران در شهرهای مختلف از جمله کرج، انزلی، نیک شهر، پیرانشهر و ارومیه همچنان ادامه داشت.
برپایه گزارشات منتشره، طی روزهای گذشته رانندگان تانکرهای شرکت پخش فراوردهای نفتی نیز با پهن کردن سفره خالی به این اعتصاب پیوسته‌اند و در نتیجه، کمبود بنزين، صف‌های طولانی در برخی از جایگاه‌های سوخت شهرهای مختلف ایجاد شده است. اعتصاب سراسری کامیون‌داران از روز یک خرداد در اعتراض به افزایش قیمت لوازم یدکی، لاستیک، حق بیمه رانندگان در سال های اخیر و پایین بودن نرخ کرایه آغاز شده و تاکنون نیز علیرغم وعده های مقامات در خصوص رسیدگی به مشکلات رانندگان همچنان ادامه دارد.
منبع: شماره ٥٢ نشریه سوسیالیسم امروز
١٩ خرداد ١٣٩٧
٩ جون ٢٠١٨
www.simroz.org

Related posts

فیلم “ماجرای نیمروز”فیلم تحریف تاریخ

Sosialism Imroz

زنان کارگر در ایران …!

Sosialism Imroz

اخبار و گزارشات کارگری ٢١ و ٢٢ دی ١٣٩٦

Sosialism Imroz

Leave a Comment