Simroz.org
مقالات

علیه کشتن کولبران همصدا شویم …!

طبق گزارشات پخش شده متاسفانه شب پنچ شنبه هفدهم خرداد سال ١٣٩٧ برابر با هفتم ماه ژوئن کولبر زحمتکش دیگر از طرف نیروهای مرزبان جمهوری اسلامی در منطقه مرزی سردشت مورد هدف قرار میگیرد و متاسفانه جان می دهد.

طبق گزارشات پخش شده ، نیروهای مستقر در پایگاه ” کپران سردشت” به سوی شماری از کولبران شلیک میکنند که متاسفانه جان یکی از این کولبران زحمتکش گرفته میشود . کولبر زحمتکش جانباخته به نام ” اسکندر . ف ” فرزند حمزه می باشد که در این رویداد جانش را از دست داده است .

از ابتدای سال ٢٠١٧ تا به امروز ١٧ کولبر کورد تنها در مرز سردشت جانشان را از دست داده اند که ١٢ تن از آنها با شلیک مستقیم نیروهای جمهوری اسلامی صورت گرفته است .

متاسفانه کشتار زحمتکشان کولبر در مرزها روزی نیست که خبر فاجعه ای وجدانهای بیدار را نیازارد. روزی نیست خبری از این مناطق بدست نرسد که گویای جانباختن یک زحمتکش کولبر دیگر باشد . و اما به راستی جرا باید چنین باشد و چرا زحمتکشان به جان به لب رسیده این مرز و بوم با وجود این همه مخاطرات مرگبار باید به چنین کارهای سختی تن دهند؟  

متاسفانه کردستان جزو مناطقی در ایران است که بیکاری در آن بالای ٥٠ درصد می باشد و زحمتکشان این مناطق از راه ناجاری و به خاطر تامین حداقلی از نیازهای خود به چنین کاری سختی روی میاورند. بدوش کشیدن محموله های سنگین بمدت چند ساعت بسیار سخت، دشوار، نفس گیر و پر خطر است، اما مخاطره آمیزتر از هر چیز ریسک عبور از مسیر پایگاه ها و رو در رویی با نیروهای انتظامی و مزدوران رژیم است. اینان که اصلی ترین کارشان اذیت و آزار مردم و بویژه کولبران و باج خواهی و باجگیری و غارت اموال کاسبکاران مرزی است، خیلی وقت ها بی هیچ بهانه ای و صرفاً به منظور به تمکین واداشتن زحمتکشان کولبر و برای بالابردن نرخ باجگیری های شان، کولبران و کاسبکاران مرزی را به گلوله می بندند و به قتل می رسانند.

کولبری در مرزها شغل نیست و مردم زحمتکش از روی ناچاری به آن روی می آورند. این باصطلاح کار پر مخاطره و طاقت فرسا باید خاتمه یابد. رژیم موظف است یا کار مناسب برای این زحمتکشان تامین کند و یا با دادن بیمه بیکاری مکفی زندگی آنان را تامین نماید. رژیم باید به خانواده های کولبرانی که در این مسیر رفت و برگشت کولبری جان خود را از دست می دهند باید خسارت بپردازد. لازم است که مردم کردستان، بویژه در شهرهای مرزی به دفاع از این زحمتکشان برخیزند و با حرکتهای اعتراضی خود، مانع از دست درازی رژیم به جان و زندگی آنان شوند. 

 

Related posts

اهمیت مبارزه ی زنان

Sosialism Imroz

کودکان، اولین قربانیان دست جمهوری اسلامی هستند

Sosialism Imroz

ممنوعیت تبعیض نژادی، رفع ستم ملی ( از برنامه حزب سوسیالیست انقلابی ایران)

Sosialism Imroz

Leave a Comment