Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

اخبار و گزارشات کارگری در جـــهان

فرانسه

کارگران گاز کاخ الیزه را قطع کردند
سندیکای ملی CGT در بخش معادن و انرژی فرانسه پنج‌شنبه هفته گذشته در اعتراض به سیاست‌های خصوصی‌سازی انرژی امانوئل ماکرون، گاز کاخ الیزه، محل اقامت رئیس جمهوری فرانسه را به مدت سه ساعت قطع کردند.
این سندیکا در بیانیه خود نوشت: سندیکای ما در پرسش از رئیس جمهور درباره دلیل منحل کردن سرویس خدمات عمومی گاز و برق متوقف نمی‌شود و در قبال عدم پاسخگویی دولت، کاخ الیزه و رئیس جمهور، ما به همراه اعتصاب کنندگان تصمیم به قطع گاز ساختمان الیزه گرفتیم.
دولت نیز در بعد از ظهر همان روز “انحلال کامل الکتریسیته دو فرانس ” را رد کرد اما این بیانیه فعالان سندیکا را متقاعد نکرد و خواستار تکذیب کتبی این موضوع شدند.
 تداوم اعتصاب کارگران راه آهن

اتحادیه های کارگری شرکت راه آهن فرانسه روز پنجشنبه 7 تیر ماه، بار دیگر در اعتراض به طرح نخست وزیر این کشور دست به اعتصاب زدند. 
کارکنان راه آهن فرانسه طی سه ماه گذشته در مجموع ۳۶ روز را در اعتراض به طرح دولت “ادوارد فیلیپ” نخست وزیر فرانسه اعتصاب کردند. دو سندیکای “س ژ ت و “سود رای” قصد دارند اعتصاب را تابستان امسال ادامه دهند. معترضان همچنین در اعتراض به سیاستهای “امانوئل ماکرون” رئیس جمهوری فرانسه و دولت این کشور در پاریس و تعدادی از شهرهای فرانسه تظاهرات کردند. گفتنی است براساس قانون مصوب پارلمان فرانسه حمل و نقل ریلی در این کشور از سال ۲۰۱۹ میلادی از انحصار شرکت راه آهن ملی در خواهد آمد. معترضان معتقدند که قانون جدید، راه را برای خصوصی سازی شرکت راه آهن ملی فرانسه هموار می کند. آنها همچنین به حذف مزایای استخدام در شرکت راه آهن ملی فرانسه معترض هستند.

مدافعان این قانون ادعا میکنند که با اجرای این قانون و رقابت بین شرکتها مسافران خدمات مناسب تری دریافت خواهند کرد.
دور بعدی اعتصاب در شرکت راه آهن ملی فرانسه که به دعوت تنها دو اتحادیه انجام می شود قرار است روزهای ششم و هفتم ژوئیه و همزمان با آغاز تعطیلات تابستانی در این کشور آغاز شود.

اعتصاب کارکنان متروی لندن

کارکنان خط پیکاد لی در مترو لندن در اعتراض به شرایط بد کاری و فشاری که بر آنان وارد می‌شود، دست به اعتصاب خواهند زد.
اتحادیه ملی کارکنان راه‌آهن، ملوانان و کارگران حمل‌نقل بریتانیا (آر‌ام‌ تی) روز سه ‌شنبه ٢٦ زونن اعلام کرد که در اعتراض به شرایط بد کاری، کارکنان مترو لندن در خیابان پیکاد لی در ١٣ جولای دست به اعتصاب خواهند زد. این درست همان روزی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به بریتانیا سفر خواهد کرد.
در بیانیه این اتحادیه آمده است: اتحادیه کارکنان مترو امروز تایید کرد رانندگان عضو اتحادیه در ایستگاه خیابان پیکادلی، در پی شرایط بد کاری و فشاری که بر آنان وارد می‌شود، دست به اعتصاب خواهند زد. اعضای آر‌ام‌ تی روز چهارشنبه ١١ جولای، به مدت ٢١ ساعت و شنبه ١٤ جولای به مدت یک ساعت اعتصاب خواهند کرد.
در این بیانیه آمده است که ستیز میان آر‌ام ‌تی و مدیریت مترو لندن شامل اختلاف بر سر سن بازنشستگی کارکنان خط پیکادلی و نقض توافق‌های دوجانبه میان این شرکت و کارکنانش نیز می‌شود.

ارژنتین

 اعتصاب سراسری کارگران کشور را فلج کرد
اعتصاب سراسری کارگران و کارکنان خدمات عمومی از روز دوشنبه ٢٦ ژوئن زندگی در آرژانتین را از روال عادی خارج کرده است. سرویس‌های حمل و نقل عمومی کار نمی‌کنند. شرکت‌های هوایی پروازهای خود را لغو کرده‌اند. صنایع و تجارت خوابیده است. مدارس دولتی بسته‌اند.
این اعتصاب به فراخوان فدراسیون اتحادیه‌های کارگری CGT و در اعتراض به سیاست اقتصادی مائوریسیو ماکری ، رئیس جمهور محافظه‌کار این کشور به راه افتاده است.
از جمله خواست‌های CGT افزایش دستمزدهاست. فدراسیون اتحادیه‌های کارگری با اشاره به نرخ بالای تورم بر سر سقف افزایش دستمزد با دولت وارد چانه‌زنی شده است. دولت قصد دارد حداکثر ١٥ درصد به حقوق‌ها اضافه کند، درحالی که گرانی از سال گذشته تاکنون ٢٦ درصد بیشتر شده است.
اعتصاب سراسری سیاست ریاضت اقتصادی دولت را هدف گرفته است. سیاستی که دولت ماکری با صندوق بین‌المللی پول بر سر آن توافق کرده است. آژرانتین پس از کاهش شدید نرخ پول ملی خود بسته کمک مالی بالغ بر ٥٠ میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول دریافت کرده است. در مقابل دولت خود را موظف کرده که کسری بودجه خود را سریع‌تر جبران کند و نگذارد تورم از حدود ٢٧ تا ٣٢ بالاتر رود.
سندیکاهای کارگری نگران این هستند که جبران کاهش بودجه به بهای اخراج‌های گسترده در خدمات دولتی و کاهش پروژه‌های عمرانی انجام پذیرد. مارکوس پنا، رئیس کابینه اعتصاب سراسری را یک اعتصاب سیاسی دانسته است. بنا بر تخمین وزارت خزانه‌داری آرژانتین این اعتصاب هزینه‌ای معادل ٥٠ میلیارد پزو (٩٠٠ میلیون یورو) خواهد داشت.

Related posts

کارگران ایران در راه همسبتگی طبقاتی

Sosialism Imroz

اعتصاب ۳۵۰۰کارگر فولاد ایران در اهواز پنجمین روز خود را پشت سر گذاشت

Sosialism Imroz

چند خبرو گزارش مهم کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت!

Sosialism Imroz

Leave a Comment