Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

چند خبر و گزارش کارگری و توده ای در هفته ای که گذشت تهیه و تنظیم : عــــزیز آجــیکند

تجمع اعتراضی کارگران سهام دار پوپلین در رشت
کارگران سهامدار کارخانه ایران پوپلین رشت روز یکشنبه گذشته ٢٥ شهریورماه ، برای چندمین بار با تجمع مقابل این واحد صنعتی خواستار روشن شدن وضعیت سهام خود شدند.
کارگران بازنشسته ایران پوپلین که تعدادشان ۲۰۰ تن می باشد، مدعی‌هستند از سهامی که از سال ۶۷ به کارگران واگذار شده، هیچ سودی به آن‌ها پرداخت نشده است. به گفته معترضان، کارگران سهامدار کارخانه ایران پوپلین بیش از ۲۵ سال است سهامدار این کارخانه هستند اما طی این مدت سود سهامی دریافت نکرده‌اند.

اعتصاب رانندگان خودروهای سنگین در فولاد زرندیه ساوه
روز سه‌شنبه ۲۷ شهریورماه رانندگان خودروهای سنگین در فولاد زرندیه ساوه در اعتراض به وضعیت معیشتی خود دست از کار کشیده و اعتصاب کردند. رانندگان خودروهای سنگین در سراسر ایران اعلام کرده‌اند که در اعتراض به گرانی لوازم یدکی و لاستیک و کرایه پایین حمل بار و عدم هیچگونه اقدامی از سوی دولت برای بهبود وضعیت معیشتی این قشر زحمتکش به‌رغم ۴دور اعتصاب که نزدیک به ۳۰۰شهر در ۳۱ استان کشور را در برگرفت از اول مهرماه نیز برای پنجمین بار دست به اعتصاب خواهند زد.

دستگیری کارگران کارخانه هپکو اراک
کارگران هپکو که از سال گذشته تا هفته های اخیر در رابطه با وضعیت نامشخص شغلی خود، واگذاری شرکت به بخش خصوصی و دستمزدهای معوقه دست به اعتراض و اعتصاب زده بودند که در جریان این اعتراضات ۱۰ تن از کارگران بازداشت و بعدا با قید وثیقه آزاد شده بودند. این بارو در پی اعتراضات دوباره کارگران وبعد از مستقر شدن نیروهای امنیتی در محیط کارخانه و تشدید فضای کنترل، دادستانی اراک ۱۶ نفر از کارگران را به اتهامات واهی مانند، “شرکت در اجتماعات غیرقانونی” و “تبلیغ علیه نظام”، به بیدادگاه اسلامی احضار نموده است و قرار است در ۷ مهرماه کارگران احضار شده محاکمه شوند. لازم و ضروریست که کارگران هپکو دیگرا کارگران و فعالین کارگری باید متحدانه و با اعتصابات حمایتی و اخطاری از همکارانشان دفاع کنند. بخشهای مختلف طبقه کارگر باید علیه این سیاست کثیف ضد کارگری واکنش نشان دهند.

اعتراض کارگران پتروشیمی فارابی ماهشهر
کارگران پتروشیمی فارابی ماهشهر در ادامه اعتراض به وضعیت شغلی خود، از چند روز پیش از خوردن وعده غذایی تهیه شده در کارخانه خودداری کرده‌اند.
این کارگران «از چند روز پیش به دلیل بی ‌توجهی کارفرما به مطالباتشان از خوردن غذای کارخانه خودداری کرده‌اند.» کارگران پتروشیمی فارابی از ششم شهریور امسال در اعتراض به عدم اعمال طرح طبقه‌بندی مشاغل چندین مرتبه تجمع و اعتصاب کرده اند.

تجمعات اعتراضی کارگران اخراجی پارس میل نگ تاکستان
کارگران اخراجی “پارس میل‌لنگ” تاکستان بار دیگر مقابل ساختمان این واحد تولیدی تجمع کردند.
این کارگران از ابتدای شهریور امسال «به دلیل اتمام قرارداد» بیکار شده‌اند. آنها می گویند که کارفرما مطالبات مزدی آنان را به صورت کامل پرداخت نکرده است. کارگران خواستار بازگشت به کار و پرداخت مطالبات مزدی معوقه خود هستند.

اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه به فضای امنیتی
شماری از کارگران واحد خوراک دام نیشکر هفت‌تپه خواستار رسیدگی به وضعیت امنیتی حاکم بر این واحد تولیدی شده‌اند.کارگران در نامه‌ای که در کانال تلگرامی سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه و اتحادیه آزاد کارگران منتشر شده، نوشته‌اند که «به شدت تحت فشار هستند» و مدیر این واحد پس از منتفی شدن طرح تفکیک واحد خوراک دام کارگران را به دلیل اینکه مشکلات خود را بطور علنی بیان می کنند، مورد تهدید قرار می دهد.

احمد امینی کارگر بیکار شده فولاد زاگرس به اتهام توهین به رهبری محکوم شد
احمد امینی کارگر بیکار شده فولاد زاگرس پس ازاعلام انحلال شرکت در سال ٩٢ دست از پیگیری مطالبش برنداشت و بطور مستمر در اداره کار و دیوان عدالت اداری به همراه دیگر همکارانش طرح شکایت کرد و خواستار مطالبات خویش بود.
احمد امیــــنی درتاریخ ٩٧/٢/٨ ازسوی اداره اطلاعات سنندج به اتهام تبلیغ علیه نظام به نفع اپوزوسیون جمهوری اسلامی، عضویت در یکی از آنها و توهین به رهبری جمهوری اسلامی بازداشت شد و پس از نزدیک بیست روز درتاریخ ٩٧/٢/ ٢٧ با قرار وثیقه صد میلیون تومانی آزاد شد.
طبق اطلاعیه اتحادیه آزاد کارگران ایران ، شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج حکم تبرئه بابت اتهامات واهی که به ایشان نسبت داده بودند را صادر کرده است اما بابت توهین به رهبری حکم شش ماه حبس که به مدت یکسال تعلیق میباشد را صادر کرده است.

در مـــــــیان خــــــبرهـــا!

شناسایی ١٤٢ هزار کودک بازمانده از تحصیل
معاون وزیر آموزش و پرورش از شناسایی ۱۴۲ هزار کودک بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی برای سال تحصیلی جدید خبر داد.
کودکان بازمانده از تحصیل، گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال را در بر می‌گیرد که در چرخه آموزشی سال تحصیلی جدید حضور ندارند. فعالان حقوق کودک شمار کودکان بازمانده از تحصیل را بیشتر از آمار اعلام شده توسط دولت می‌دانند و معتقدند: افزایش هزینه و اجبار خانواده‌ها برای کمک به مدرسه، تعداد کودکان بازمانده از تحصیل را افزایش خواهد داد. فعالان کارگری نیز شرایط خانوارهای کارگری را «نامساعد» دانسته و می‌گویند: “با توجه به تاخیر در پرداخت دستمزدها و اخراج کارگران، کودکان این خانواده‌ها برای ادامه تحصیل با مشکل روبرو هستند.

جانباختن دهها تن در تصادف اتوبوس و تانکر سوخت در نزدیکی نطنز
در جریان تصادف یک اتوبوس و یک تانکر حامل سوخت در نزدیکی نطنز متاسفانه ٢١ تن جان خود را از دست دادندو دهها نفر نیز مجروح شدند.
این تصادف ساعت ۲۳ و ۱۴ دقیقه دوشنبه ۲۶ شهریورماه و در کیلومتر ۲۵ جاده کاشان-نطنز اتفاق افتاد. در تیرماه سال جاری در تصادف تانکر سوخت با یک اتوبوس مسافربری در سنندج نیز دستکم ۱۳ نفر جان خود را از دست دادند. ایران یکی از نقاط حادثه‌خیز جهان از نظر رانندگی است. بنابه گزارش وزارت بهداشت، سال گذشته ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر به دلیل سوانح جاده‌ای جان خود را از دست داده اند.

معضل بی آبی گریبانگیر ۱.۵ میلیون نفر از مردم سیستان و بلوچستان
به گفته مقامات جمهوری اسلامی١/٥ میلیون نفر از مردم سیستان و بلوچستان درگیر معضل کم آبی هستند.
پیشتر نیز دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران گفته بود که بیش از نیمی از جمعیت سیستان و بلوچستان ساکن روستاست و نزدیک به ۹۵ درصد روستاهای این استان فاقد آب آشامیدنی سالم هستند. مقام‌های محلی می‌گویند که این وضعیت مهاجرت اجباری ۱۳۰ هزار خانواده را به دنبال داشته است.

گزارش سازمان ملل علیه نقض حقوق بشر در ایران
گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل دربارهٔ وضعیت حقوق بشر در ایران، به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد.
در این گزارش به سرکوب اعتراضات دیماه، سرکوب اعتراضات بازار تهران، نوع برخورد با دوتابعیتی‌ها، اعدام، شکنجه و بدرفتاری، وضعیت دراویش‌گنابادی، قوانین تبعیض آمیز علیه زنان و دختران، وضعیت اقلیت‌ها اشاره شده‌است. در پایان این گزارش ، دبیرکل سازمان ملل متحد، از جمهوری اسلامی خواسته است، اعدام، به ویژه اعدام مجرمان زیر سن قانونی، شکنجه، قوانین محدود کننده آزادی بیان، قوانین ضد زن و تبعیض علیه اقلیت ها را ملغی کند.

ترک تحصیل بیش از ۱۵۰ هزار دختر در سال جاری
بیش از ۱۵۰ هزار دختر در سال جاری در مقطع متوسطه مدرسه را ترک کرده اند.
در همین ارتباط، معاون آموزش دوره متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش رژیم اذعان کرد، هر سال بیش از چهار درصد دختران دانش‌آموز ترک تحصیل می‌کنند. فقر، ازدواج زودهنگام، مشکلات فرهنگی و نبود امکانات از جمله دلایل ترک تحصیل دختران عنوان شده است.

اعتصاب غذای دهها تن در زندان های ایران
بیش از ۲۰ زندانی سیاسی_عقیدتی در زندان‌های مختلف ایران در اعتصاب غذا هستند.
سکوت مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی در قبال این اعتصاب‌ها موجب نگرانی خانواده‌ها و فعالان حقوق بشر شده است. به گزارش “کمپین حقوق بشر در ایران”، در حال حاضر ۱۸ درویش گنابادی زندانی در زندان تهران بزرگ به علاوه نسرین ستوده و فرهاد میثمی در زندان اوین تهران و مهین‌تاج احمدپور در زندان تنکابن، در اعتراض به نقض حقوق خود در اعتصاب غذا به سر می‌برند. وضعیت جسمانی اغلب آنان نیز نامناسب گزارش شده است.

درخواست صدها نفر از فعالان مدنی و سیاسی برای پایان اعتصاب غذای نسرین ستوده
٣٤٠ نفر از فعالان مدنی، سیاسی و فرهنگی در نامه‌سرگشاده‌ای خطاب به نسرین ستوده خواهان پایان اعتصاب غذای وی شدند.
فعالان مدنی، سیاسی و فرهنگی ایران تأکید دارند که سلامت تلاشگرانی چون نسرین ستوده “تضمینی بر تداوم مبارزه مدنی” است. ۳۴۰ تن از آنها در نامه سرگشاد‌ه‌ای خطاب به نسرین ستوه، از او خواسته‌اند به اعتصاب غذای خود پایان دهد. نام برده از سوم شهریورماه در اعتراض به “بازداشت و فشارهای قضایی متعدد بر خانواده، بستگان و دوستان” خود دست به اعتصاب غذا زده است. از جمله زندانیانی دیگری که در اعتصاب غذا به سر می‌برند می‌توان به فرهاد میثمی، فعال مدنی اشاره کرد که از دهم مرداد ماه در اعتصاب غذا به سر می‌برد.
منبع: شماره ٦٧ نشریه سوسیالیسم امروز
٣١ شهریور ١٣٩٧
٢٢ سپتامبر ٢٠١٨

Related posts

هشدار به کارگران، تشکلها و سازمانهای کارگری پیرامون جریان حکومتی با نام “اتحادیه کارگران ایران”

Sosialism Imroz

ربیعی منتخب نیمی از جامعه نبود، منتخب جناحی از حاکمیت بود! جوانمیر مرادی

Sosialism Imroz

تداوم سرکوب و تحمیل فقر و گرسنگی مطلق به کارگران شرکت نیشکر هفت تپه را قویا محکوم میکنیم و خواهان رسیدگی فوری و بی چون و چرا به خواستهای آنان هستیم

Sosialism Imroz

Leave a Comment