Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

اخبارو گزارشات کارگری وتودەای در هفتەای کە گذشت تهیە و تنظیم : عـــــزیز آجیکند

اخبارو گزارشات کارگری این هفته را با تجمع اعتراضی کارگران گروه ملی فولاد اهواز در روز دوشنبه اول هفته آغاز میکنیم …!

 

تجمع اعتراضی کارگران گروه ملی فولاد اهواز

بدنبال فراخوان کارگران گروه ملی فولاد اهواز برای برگزاری تجمع اعتراضی در محل کارخانه فولاد روز دوشنبه ١٤ آبان جمع زیادی از کارگران گروه ملی در مقابل مجموعه اداری این شرکت تجمع نموده و اعتراض و نارضایتی خود را از ٣ ماه عدم دریافت حقوق و دستمزد خود ابراز نمودند. کارگران معترض پس از تجمع به تالار اجتماعات شرکت وارد شده و خواستار پاسخگویی مدیران ارشد گروه ملی فولاد شدند. معترضان اعلام کرده اند که مدیریت گروه ملی تنها تا پایان همین هفته فرصت خواهد داشت تا دستمزد کارگران را پرداخت نماید در غیر اینصورت به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه

دوشنبه ١٤ آبانماه کارگران بخشهای “تجهیزات”، “تحقیقات” و “مدیریت نیشکر هفت تپه” در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه خود دست به اعتصاب زدند. این کارگران به دلیل خلف وعده های مکرر کارفرما و عدم پاسخگویی از سوی مسئولین و حقوق معوقه ماههای مرداد، شهریور و مهر مقابل مدیریت این شرکت دست به اعتصاب و تجمع زده بودند. روز پنجشنبه ١٧ آبانماه، اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه وارد چهارمین روز خود شد.کارگران نیشکر هفت تپه در این تجمع دو خواسته اصلی مطرح کردند، اداره نیشکر هفت تپه به خود کارگران واگذار کنند تا به صورت شورایی اداره شود یا در غیر این صورت به بخش دولتی واگذار شود.

کارگران قربانیان محیط کار در ایران هستند

روز چهارشنبه یکی از کارگران کارخانه “پولینارتبریز” با نام “یوسف نوری” به علت بی توجهی کارفرما و ناامنی محیط کار دچارسانحه شده و جانش را ازدست داد.لازم به گفتن است کە”یوسف نوری” کارگر این کارخانه موعد بازنشستگی اش فرارسیده بود، اما کار فرمای شرکت نسبت به خواسته این کارگر بی توجهی می نمود. تعداد بیش از٢٦٠ نفر از کارگران این کارخانه دراعتراض به بی توجهی کارفرما به این قضیه و وضعیت نابسامان کارخانه از روز پنجشنبه هفته گذشته دست به اعتصاب زده اند و تا لحظه دریافت این خبر اعتصابشان همچنان ادامه دارد.

مصدومیت ۴ کارگر در سایه فقدان ایمنی کار

در سایه فقدان ایمنی محیط کار، ۴ کارگر مصدوم شدند. ایران درزمینه‌ی رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است. روز یکشنبه سیزدهم آبانماه، رئیس سازمان آتش نشانی اهواز، اعلام کرد که “در پی ریزش آوار ساختمان نیمه کاره در اهواز ۳ کارگر مصدوم شدند که با تلاش آتش نشانان از زیر آوار خارج شدند.” همچنین در کارخانه فولاد هشترود نیز یک کارگر در حین انجام کار، از ناحیه دو دست و سینه دچار مصدومیت گردید، که توسط نیروهای امداد پزشکی هشترود به بیمارستان انتقال داده شد.

کشته و زخمی شدن چند کارگر بر اثر آتش‌سوزی در مرغداری

در جریان آتش ‌سوزی در واحد مرغداری در محور جاده‌ای جویبار به روستای حاجی‌آباد استان مازندران یک کارگر جان خود را از دست داد و سه کارگر دیگر نیز به شدت مجروح شدند..علی حسین زاده رئیس اداره عملیات آتش نشانی ساری گفت: این حادثه هنگامی رخ داد که تعدادی از کارگران بر اثر آتش سوزی یک واحد مرغداری در میان دود و آتش محبوس شده بودند.

اعتراض کارگران رینگ‌سازی مشهد

سه شنبه ١٥ آبان ماه، حدود ۹۴۵ نفر از کارگران کارخانه “رینگ‌سازی مشهد”، برای مشخص شدن وضعیت مطالبات و بی توجهی کارفرما دست به تجمع اعتراضی زدند.
کارگران در این اعتراض گفتند: از زمانی آغاز خصوصی ‌سازی این شرکت و همچنین با تغییر مدیریت، از ماه‌های پایانی سال ۹۶ به بعد، پرداخت مطالبات مزدی کارگران و مدیریت شرکت مشکلاتی ایجاد شده است. آنان در تشریح مشکلات سهام ترجیحی خود گفتند: حداکثر پنج درصد از سهام بنگاه‌های مشمول واگذاری بایستی به کارکنان و کارگران شاغل در همان بنگاه واگذار شود که در این مورد شرکت رینگ‌سازی به این موضوع پایبند نبوده است. کاهش زمان قرارداد کارگران از یکسال به یک ماه، دست کارفرما را برای اخراج کارگران باز گذاشته و این امر موجبات نارضایتی کارکنان و کارگران را فراهم آورده است.

معوقات مزدی کارگران متروی اهواز

حدود ۱۵۰ تن از کارگران شاغل در پروژه متروی اهواز ۱۸ ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. پروژه متروی اهواز پس از بد عهدی شرکت پیمانکار و مشکلات مالی که تبدیل به جزء جدایی ناپذیر این پروژه شده، مدتی است با مساله معوقات کارگری روبرو شده است. رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز در این مورد گفته است که نمی تواند باقطعیت زمان مشخصی برای حل مشکل کارگران این پروژه تعین کند.

اعتصاب بازاریان در بخش‌هایی از تهران و شهرستانها

اعتصاب بازاریان از روز دوشنبه ١٤ آبانماه، در بخشهای وسیعی از تهران و بسیاری از شهرهای ایران به‌رغم اقدامات و بازدارنده نیروهای اطلاعاتی و انتظامی ادامه یافت. بازار فرش فروشها و لوازم خانگی در تهران و اصفهان ، بازار سرشور و صنایع دستی در مشهد ، بازار خیابان تربیت و بازار پوشاک در تبریز و همچنین بخشهایی از بازار کرمان، رودسر، بابل، گرگان، سقز و بانه و دیگر شهرهای کشور در اعتراض به تورم، فقر و گرانی به اعتصاب خود ادامه دادند.

فراخوان دومین دور اعتصاب سراسری آموزگاران در ایران

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در فراخوانی از آموزگاران سراسر ایران خواسته است در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، ۲۲ و ۲۳ آبانماه، دست به اعتصاب بزنند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی آموزگاران در پایان تحصن ماه گذشته با صدور پیامی به مقامات حکومت هشدار دادند که در صورت عدم توجه به خواسته‌های آموزگاران آنها اعتصاب خود را در ماه‌های آینده ادامه خواهند داد. شورای هماهنگی خواستار تامین و تضمین بودجه عادلانه برای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، رفع تبعیض علیه فرهنگیان شاغل و بازنشسته، اجرای آموزش رایگان، اجرای فاز دوم رتبه بندی، توقف طرح معلم تمام وقت، توقف روند پرونده سازی، سرکوب معلمان و آزادی معلمان دربند شده.

کاسبکار دیگری به قتل رسید..

روز ٥ شنبه ۱۷ آبانماە، بر اثر تیراندازی نیروهای مسلح رژیم در پیرانشهر، کاسبکاری ۲۸ ساله بنام صلاح اسفندوند، از اهالی مهاباد، به قتل رسید. به دنبال صدور حکم تیر کولبران و کاسبکاران توسط معاون سیاسی – امنیتی وزارت کشور، کشتار کولبران و کاسبکاران در کردستان نه تنها در نوار و خطوط مرزی بلکه در داخل مرزهای کشور به امری عادی و روزانه تبدیل شده است.

در مــــــــیان خبـــرها

ربودن یک نفر دیگر توسط سپاه پاسداران در اهواز

آمنه ظاهری سارى ٢٤ ساله فرزند حطاب فارغ التحصیل رشته حسابداری،صبح روز ١٥آبان ماه ١٣٩٧ توسط اطلاعات سپاه پاسداران ربوده و به مکان نامعلومی برده شد. وی ساكن كوى علوى(حى الثوره) است.بازداشت های غیر قانونی وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران در اهواز همچنان ادامه دارد.

شمار دستگیر شدگان شهروندان حرب زبان و محاصره کوی علوی اهواز

گزارش های رسیده از اهواز گویای یورش گسترده و بی سابقه رژیم ایران علیه شهروندان عرب زبان است. به گفته برخی از فعالان، شمار دستگیر شدگان به حدود هشتصد نفر رسیده است که میان آنان زن و مرد و پیر و جوان و تحصیلکرده و غیر آن دیده می شود. اینان را در اهواز و خفاجیه (سوسنگرد) و شوش و دیگر شهرها و روستاهای محنت زده استان دستگیر کرده اند. هم اکنون – شامگاه پنجشنبه به وقت ایران – حی الثوره (کوی علوی) اهواز در محاصره پلیس و نیروهای امنیتی قرار داشت.

بلاتکلیفی سه شهروند بازداشتی در سنندج

دو فعال محیط زیست و یک فعال کارگری در سنندج از ماه گذشته همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برند. شوگرد گولابی” فعال محیط زیست در تاریخ ۲۴ مهر‌و “وریا خسروی” در روز ۳۰ مهرماه به دلایل نامعلومی توسط نیروهای وزارت اطلاعات در سنندج بازداشت شدند. همزمان با گذشت یک ماه، از بازداشت یک فعال کارگری به نام “زانیار دباغیان” هنوز اطلاعاتی در مورد علت بازداشت وی به خانواده اش داده نشده است.

افزایش نرخ بیکاری در کشور

بررسی جزئیات نرخ بیکاری نشان می‌دهد که استانهای کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان بیشترین درصد رشد بیکاری را داشته‌اند. طبق انتشار رسمی آمار دستگاههای رژیم در ارتباط با اشتغال، استان کرمانشاه با شانزده و چهار دهم درصد بیشترین نرخ بیکاری و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان در رتبه های بعدی قرار دارند. همچنین بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که بیش از دوازده درصد از جمعیت فعال کشور، طی تابستان سال جاری بیکار بوده‌اند و جمعیت بیکار کشور با افزایش ۲۳۷ هزار نفری به ٣ میلیون و ٣٢۶ هزار نفر رسیده است. این در حالی است که یکی از وعده های اصلی مسئولان رژیم، بهبود روند اشتغال در استان‌های محروم بوده است.شایان ذکر است که رده‌های بعدی رشد بیکاری، استان‌های آذربایجان غربی ، یزد ، چهارمحال و بختیاری و البرز قرار دارند.
منبع: شماره ٧٤ نشریه سوسیالیسم امروز
١٩ آبان ١٣٩٧
١٠ نوامبر ٢٠١٨

Related posts

اخبار و گزارشات کارگری ٢١ و ٢٢ دی ١٣٩٦

Sosialism Imroz

محکومیت چهارتن از فعالان کارگری در نیشکر هفت تپه

Sosialism Imroz

انقلاب پرولتری و حکومت کارگری

Sosialism Imroz

Leave a Comment