Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

هفت تپە در یک نگاە کوتاە : اعتصاب و تلاش ،کارفرمای فراری، کارگر زندانی

بیش از دو هفته از آغاز اعتراضات کارگری در نیشکر هفت‌تپه می‌گذرد. شمار بازداشتی‌های مرتبط با این اعتراضات به دست‌کم ۱۹ نفر رسیده است. کارگران چهار ماه است حقوق نگرفته‌اند. کارفرمای شرکت “فراری” است. مسئولان کماکان وعده می‌دهند.

امــروز دوشنبه بیست و هشتم آبان نیز کارگران در ادامە اعتصابات خود برای آزادی بازداشت شدگان هفت تپە بست نشستند. کارگران در پانزدهمین روز اعتراض خود در شوش راهپیمایی کردند و با بست‌نشینی در مقابل دادگاه این شهرستان خواستار آزادی بازداشت‌شدگان روز یکشنبه بیست و هفتم آبان، شدند.

https://www.facebook.com/salam.zijji/videos/pcb.2440993582582547/2440998115915427/?type=3&theater

بر اساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی،‌ کارگران معترض شعار می‌دادند: «زندانی هفت‌تپه آزاد باید گردد» و «نه زندان نه تهدید دیگر اثر ندارد». به گزارش کانال رسمی کارگران هفت‌تپه، ۱۶ تن از بازداشت‌شدگان از جمله اسماعیل بخشی، محسن آرمند، محمد خنیفر، پویا بشمه، سعید منصوری، جلیل احمدی، ایمان خضری و عظیم سرخه از نمایندگان کارگری بازداشت شده در روز یکشنبه هستند. 

از دیگر نمایندگان کارگری هفت‌تپه، مهدی داوودی، سعید الکثیر، علیزاده، امید آزادی، حسن فاضلی، سمیر احمدی، عماد کثیر و محمود سعدی هستند که به دست ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند.

همچنین خالد تمیمی و سلامت‌نیا، دو تن از مدیران بخش‌های شرکت نیشکر هفت‌تپه همراه با یک خبرنگار زن بازداشت شده‌اند. نام این خبرنگار در کانال تلگرامی کارگران هفت‌تپه، سپیده غلیان اعلام شده است. 

حمایت مردمی از اعتراض کارگری

حرکت اعتراضی دو هفته گذشته در استان خوزستان از تجمع کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه فراتر رفت. تداوم اعتراضات باعث تجمع‌های مردمی در حمایت از کارگران معترض شد. شنبه گذشته هم‌زمان با تجمع این کارگران، شماری زیادی از مردم شهرستان شوش و نیز کارگران گروه ملی فولاد اهواز در مقابل نهادهای دولتی خوزستان دست به تجمع و راهپیمایی زدند.

کارگران گروه ملی فولاد اهواز که در هشتمین روز اعتصاب خود بودند، در مقابل فرمانداری اهواز و استانداری و دادگستری خوزستان تجمع کردند و در شهر اهواز نیز دست به راهپیمایی زدند. از جمله مطالبات این کارگران، پرداخت چهار ماه حقوق معوقه، “برقراری بیمه‌های تامین اجتماعی و تکمیلی” و “توجه به وضعیت معیشتی” آنان عنوان شده بود.

کارگران نیشکر هفت‌تپه ضمن اعتراض به “مشکلات بی‌پایان” و “بی‌کفایتی کارفرمای خصوصی” این شرکت، خواستار واگذاری مالکیت این واحد صنعتی به کارگران و اداره آن توسط یک شورای کارگری و یا بازگرداندن آن به بخش دولتی و نظارت شورایی متشکل از کارگران بر اداره این شرکت هستند.

پرداخت چهار ماه حقوق معوقه، خواسته دیگر کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه است. 

کارگران نیشکر هفت‌تپه اما گفته‌اند، به خاطر “تجربیات قبلی” در رابطه با عملی نشدن وعده‌های مسئولان، به اعتراض خود تا “لحظه وصول” مطالبات‌شان ادامه خواهند داد.

Related posts

حکم اعدام مرجان داوری به دیوان عالی کشور ارجاع شد …!

Sosialism Imroz

نامه سندیکاهای فرانسه خطاب به مقامات دولت ایران در رابطه با وضعیت رضا شهابی

Sosialism Imroz

رانندگان کامیون برای یک زندگی بهتر میجنگند..!

Sosialism Imroz

Leave a Comment