Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

گزارش لحظه ای توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران،سی ششمین روز اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد 

گزارش لحظه ای توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران.
زنده باد اتحادیه آزاد کارگران ایران.
شنبه ٢٤ آذر ٩٧
سی ششمین روز اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد 
فوری 
طبق خبرهای رسیده مرکز شهراهواز بشدت تحت کنترل یگان ویژه است
یگان ویژه بهمراه دهها اتوبوس جهت ایجاد رعب و وحشت در مرکز شهر مستقر شده اند 
سیل خروشان کارگران بهمراه خانواده هایشان درسی ششمین روز اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد 
فریاد “همشهری با غیرت حمایت حمایت ” در سی ششمین روز اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد و بیست و ششمین روز تجمع در مقابل مراکز دولتی این شهر 
طبق خبرهای رسیده اداواتی همچون ماشین های آتش نشانی و امداد و نجات در خیابانها مستقر هستند
سخنان “میثم آل مهدی ” در سی ششمین روز اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد و بیست و ششمین روز تجمع در مقابل مراکز دولتی این شهر 
فریاد ” این همه بیعدالتی هرگز ندیده ملتی” در سی ششمین روز اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد و بیست و ششمین روز تجمع در مقابل مراکز دولتی این شهر
فریاد ” استثمار بیکاری پرچم سرمایه داری” در سی ششمین روز اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد و بیست و ششمین روز تجمع در مقابل مراکز دولتی این شهر
علیرغم حضور گسترده نیروهای انتظامی و امنیتی و ممانعت آنها کارگران گروه ملی اهواز موفق به ورود به خیابانهای مرکز شهر شدند
سخنان براتی یکی دیگراز کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ، شب جمعه ٢٣ آذر در مجمع عمومی کارگران و حضور نماینده مجلس علیرضا محجوب در مسجد شرکت

سؤال ما این است با ظرفیتی که شرکت ما دارد با ورودی ماهیانه ٤٠ هزار تن آهن و شمش، کدام ظرفیت کارخانه‌های ما را پوشش می‌دهد؟!

٣٠ میلیاردی که بانک ملی برای ما در نظر گرفته است، حدود ١٠ هزار تن می‌شود که شاید کارکرد حدود یک ماه یکی از خطوط تولیدی ما باشد.

جلسه کارگروهِ تصحیح و رفع موانع تولید در مورخ ١١ بهمن سال ١٣٩٦ در راستای حل مشکلات گروه ملی فولاد برگزار شد که هیچ‌کدام از مصوبات آن اجرایی نشدند، انتظار داریم این مسئله را پیگیری کنید. انتظار دیگر ما از شما این است که ٣ وزارت خانه صمت، کار و اقتصاد را برای حل مشکلات گروه ملی پای‌کار بیاورید. ما نیازی به حل مشکلات به‌صورت مقطعی و مُسَکن نداریم و انتظار حل مشکل به‌صورت اساسی را داریم. 
سخنان طارق خلفی یکی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ، شب جمعه ٢٣ آذر در مجمع عمومی کارگران و حضور نماینده مجلس علیرضا محجوب در مسجد شرکت

اولین شرکتی که وارد بخش خصوصی‌سازی شد، گروه ملی فولاد بود که ٢ بار واگذاری آن به بخش خصوصی با شکست مواجه شد.
ما از بهمن‌ماه سال ١٣٩٥ تا کنون با شعار احیاء شرکت گروه ملی فولاد به‌طور مستمر در کف خیابان‌ها هستیم ولی متأسفانه تاکنون هیچ نهادی ضمانت احیای شرکت را نداده است و راستی آزمایی برای مشکلات این شرکت انجام نشده است.
طبق گقته های محسنی اژه‌ای کل بدهی‌های زمان امیر منصور به بدنه دولت و بانک ملی بازگشتند و رسماً شرکت بدهی به بانک ملی و جای دیگری ندارد. ولی متأسفانه بر اساس اسنادی که از شرکت گروه ملی بابت خسارت‌هایی که امیر منصور به‌حق یا ناحق زده شده بود سندهای گروه ملی را گرو گذاشته بودند و تمام مشکلات بیرون از شرکت را به شرکت منتقل کردند.

بر اساس اصل ٤٤ قانون اساسی، شرکت‌ها برای افزایش کارایی به بخش خصوصی منتقل شدند ولی بر اساس الحاقیه ی همین قانون، در صورتیکه شرکت‌های واگذارشده زیان ده شوند، دولت موظف است آن‌ها را به بدنه خود ارجاع دهد. خواسته اصلی ما بازگشت شرکت به بدنه دولت و نجات این سرمایه ملی است، چرا که هر شرکت خصوصی که وارد گود می‌شود از عدم تأمین منابع مالی کافی برای احیاء شرکت سخن می‌گوید. گروه ملی یک شرکت چند محصولی است و محصولات ما در برخی موارد منحصربه‌فرد می‌باشد، چرا محصولات ما در بازارهای بین‌المللی عرضه نمی‌شود در حالیکه فاصله ما تا این بازارها حدود ١٠٠ کیلومتر است؟.

خواسته بعدی ما پس از بازگشت شرکت به بدنه دولت، سرمایه‌گذاری است. برای اینکه١٠٠ درصد ظرفیت کارخانه فعال شود نیاز به سرمایه‌گذاری داریم. بانک ملی طی ٢ سال گذشته هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در این شرکت انجام ‌نداده است. بانک ملی باید موضع خود را مشخص کند که آیا این سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهد یا خیر؟ ما ٥ کارخانه اساسی داریم، ظرفیت اصلی کارخانه‌های ما ١٨٠٠ تن است که از سال ٩١ تا ٩٧ هرساله از این میزان کاسته شد تا در سال جاری ظرفیت ما به صفر رسید و عملاً کارخانه تعطیل شد. تیم آقای موسوی که وارد کار شدند با باز کردن و فروش برخی قطعات شرکت، بخشی از حقوق‌ها را پرداخت کردند ولی مشکلات به قوت خود باقی ماند. و باز هم بانک ملی مواضع خود را نشان نداد. اینکه رسانه‌ها می‌گویند ٣ خط کارخانه راه‌اندازی شده است صحیح نیست ظرفیت تولید ما بیش از این مقدار است.

یکی دیگر از موارد مورد نظر ما عدم خروج شرکت فولاد اکسین از خوزستان است که از ستون‌های اصلی شرکت می‌باشد. اگر ظرفیت اسمی خود را به فولاد اکسین اضافه کنیم بالغ بر ٢ میلیون و٣٠٠ هزار تن تولید می‌باشد. طی برنامه‌ای که دولت برای سال ١٤٠٤برنامه‌ریزی کرده تولید فولاد کشور باید به ٥٠ میلیون تن برسد در حالیکه ظرفیت فعال ما برای تولید فولاد ٢٣ هزار تن می‌باشد، پس چرا امکان این افزایش تولید برای شرکتی که توانایی دارد فراهم نیست؟ چرا هیچ حمایتی از ما نمی‌شود؟

یکی دیگر از مواردی که ما روی آن تأکید داریم، بحث سرمایه‌ی در گردش ما است که گروهی می‌گویند بانک ملی باید اجازه این سرمایه‌گذاری را از بانک مرکزی بگیرد! سؤال من این است آیا بانک مرکزی طی ٤ سال گذشته نمی‌توانسته این اجازه را صادر کند؟

در مرحله بعد، اداره شرکت را به تیم جدید و جوان غفوری و همراهانش سپردند ولی نکته قابل توجه این است که چرا بودجه مورد نیاز برای شروع کار را در اختیارش قرار ندادند؟! و طبق نظر کارشناسان هزار میلیارد تومان، که شرکت را احیا کند. پس چرا سرمایه‌ی در گردش مورد نیاز از طرف بانک ملی یا دولت تأمین نمی‌شود؟ در حالیکه شرکت فولاد روهینا دزفول با قدمتی کمتر از یک سال، ١٠٠ میلیون یورو فاینانس برای او قرار می‌دهند که بقیه شرکت‌های خود را آنجا احیا کند در حالیکه این اقدام برای گروه ملی انجام نمی‌شود.

امنیت شغلی از دیگر مواردی است که مد نظر ماست. اگر فاز دوم شرکت فولاد تکمیل شود می‌توانیم برای ٤٠٠ نفر دیگر نیز اشتغال‌زایی داشته باشیم. ما می‌خواهیم بدانیم برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت دولت و بانک ملی چیست و شفاف‌سازی شود. خوزستان یک استان مرزی و استراتژیک است و تأمین امنیت جزو ضروریات این استان است. خوزستان ظرفیت ٣ هزار نیروی بیکار را ندارد. افراد بیکار پتانسیل این را دارند که به هر نهاد سیاسی وابسته شوند. با بازگشت شرکت به بدنه دولت و تزریق سرمایه‌های لازم امنیت شغلی ما و امنیت استان خوزستان را تأمین کنید.

متأسفانه برخی تصور می‌کنند مطالبات ما حقوقی است.حقوق معوقه جزو آخرین خواسته‌های ماست.
ما می‌خواهیم ورود مواد اولیه به‌صورت مستمر و با ١٠٠ درصد ظرفیت به شرکت تضمین شود.

Related posts

اتحاد ، رمز پــیروزی و موفقیت کــــارگران

Sosialism Imroz

اعتصاب و اعتراض کارگری واقعیت زنده و هر روزه جامعه ایران..! عزیز آجیکند

Sosialism Imroz

خطرناکترین مواد مواد مخدری که زندگی جوانان را نشانه رفته است … “گزارشی کوتاه اما خواندنی “

Sosialism Imroz

Leave a Comment