Simroz.org
مقالات

نوروز و روزهای آخر سال ٩٧ و فقر گسترده

نوروز و روزهای آخر سال ٩٧ و فقر گسترده

سحر بهاری

خسته ام تصمیم گرفتم برم دوری بزنم مردم را ازنزدیک ببینم .راهی خیابان انقلاب می شوم. همیشه وقتی به خیابان انقلاب می روم یادم می افتد که این انقلابی است که هنوز به آزادی نرسیده است . خیابان انقلاب خصوصیات خودشو داره ،جای جنبش و هیاهو جوانان دانشگاه تهران و مردم اهل بحث و گفتگو. به راستی پاتوق خوبی است . هر وقت کم میارم میرم قاطی مردم میشم و توشون لول میخورم .انگار وقتی مردم کوچه بازار را می بینی و ازنزدیک شادی ها و رنج هاشونو می بینی از زندگی واقعی بیشتر باخبر میشی .

سری هم به پارک لاله می زنم، و بعد راهی خونه میشم. سوار اتوبوس کنار زن جوانی می نشینم. خانمی که با وجود تمام رنج هاش هنوز زیباست .با اوسر حرف رو باز می کنم از شوهرش جدا شده و با دختر شانزده ساله اش در حاشیه شهریار زندگی می کند روزها تهران میاد و با نظافت خونه ها زندگی رو می چرخونه . ساق دستش از بس که شستشو انجام داده زخم شده و هی با آن ور میرود. بهش میگم دست کاریش نکن . نوروز نزدیک است. میگه دخترش لباس نو میخاد و بهش گفته پول ندارم برات بخرم . با خود می گویم با دوستانم لباس برایشان بخریم اما مشکلات دیگه شون چی بعدش مگه یکی دوتا هستن .

به خونه می رسم احساس می کنم باید چند روزی از تهران دور باشم ومسافرت برم .با توری که قیمت مناسبی دارد و اعلام کرده برای عید تور کرمان را دارد جویا می شوم و تور لیدر جواب میده خانم مردم پول ندارند کنسل شده. این ها نمونه های از وضعیت اقتصادی اقشار مختلف در شروع سال ٩٨ است . با مغازه داران وارد بحث و گفتگو میشی مردم در خیابان ها موج می زنند اما کسی چیزی نمی خرد .

این عدم خرید نه از سر اتحاد بلکه از عدم قدرت خرید مردم ناشی میشود. بهار و نوروز امسال در حالی فرا می رسد که وضعیت مردم بسیار متفاوت تر از سال های قبل است. سفره هفت سین امسال مردم خالی تر از هر سالی است .

نه مهمانی و نه مسافرتی و نه لباس نو، این هدیه ای است که نظام اسلامی به مردم ایران داده است .

این روز ها فقر را عریان تر از هر زمانی در پایتخت ایران می بینی. و سوال این است ادامه این وضع شورش پابرهنگان را درپی خواهد داشت یا فروپاشی ساختار جامعه را؟ سر نوشت آنرا متواند مردمانی تعیین کنند که متحدانه برای یک آینده بهتر، و برای یک آرمان انسانی و سوسیالیستی مبارزه میکنند .

منبع: شماره ٩٢ نشریه سوسیالیسم امروز
٣ فروردین ١٣٩٨
٢٣ مارس ٢٠١٩

Related posts

رفاه و بیمه های اجتماعی

Sosialism Imroz

با حکومت جنایت کار اسلامی ایران تا کی مماشات

Sosialism Imroz

کشتار منچستر تنها گوشه ایی کوچکی از جنایات تروریسم افسار گسیخته علیه بشریت است! رحمت فاتحی

Sosialism Imroz

Leave a Comment