Simroz.org
مقالات

سیل بی امان، درماندگی رژیم

سیل بی امان، درماندگی رژیم

جلال.ش

سیلی ویرانگر سفره هفت سین هزاران ایرانی را برچید وبا خود برد. وروزهای تلخی  برای بسیاری از شهروندان رقم زد. علاوه بر قربانی شدن بیش از ٦٠ انسان و آسیب دیدن صدها انسان دیگر و آواریگی صدها هزار نفر، این سیل ویرانگر در کنار درماندگی و بی مسئولیتی حکومت اسلامی آسیبهای زیاد اقتصادی را نیز به شهروندان و جامعه وارد کرد..از بین رفتن ۲هزار و۱۹۹جاده روستایی براثر سیلاب ، ۷۸جاده بین شهری مسدود، ۸۴دهنه پل تخریب ودر۱۵استان حدود ۱۴۱رودخانه طغیان کرده است. این   آمار از شش استان ایلام. کرمانشاه. لرستان. خوزستان. چهار محال بختیاری. کهکیلویه. بویر احمد میباشد.

درشرایطی که کارشناسان وابسته به حکومت تلاش می کنند سیل اخیر راناشی از تغییر ات طبیعی اقلیمی قلمداد کنند اما کارشناسان محیط زیست تنها سهم اندکی را به این عامل مربوط میدانند وبراین باورند عدم مدیریت کارشناسه وعلمی ازجمله در زمینه مدیریت شهری ومحیط زیست در چهار دهه گذشته عامل اصلی به راه افتادن سیل اخیر به این شکل وپیامد های ویرانگر آ ن بوده‌است  .جنگل زدایی، زمین خواری، سدسازی غیر اصولی، ساخت وساز نه تنها  در حریم رودخانه بلکه بر بستر رودهای که خشک شده اند، معدن کاوی در جنگل ها، وپر کردن نهرها ی شهر ها وساختن جاده ومرکز خرید در آنها واجرای طرح های ظاهرا عمرانی و بزرگراه و راه آهن و……بدون توجه به شرایط  اقلیمی منطقه از جمله عواملی هستند که به گفته کارشناسان محیط زیست. بارندگی های شدید  به سیلی در این ابعاد تبدیل کرده است. که یکی از نمونه هی بارز اقدامات سود جویانه در سیل استان گلستان در راه آهنی قابل پی‌گیری است که در مسیر عبور سیلاب توسط سپاه پاسداران قرارگاه خاتم الانبیا در سال ۱۳۹۱ ساخته شد.

ریل آهنی که البته علت سیل نبود اما سبب شد شهر آق قلا در آب غرق شود. وراه آهنی که با هزینه بسیار ساخته شد واین بار با هزینه  بسیار منفجر شد تا راه طبیعی آب باز شود. وسپاه هم با ساختن  وهم به انفجار این راه آهن مرگبار مفتخر است. به اعتقاد بسیاری  از کارشناسان محیط زیست ومدیریت بحران در صورت آموزش همگانی وهشدار های پیش از بروز حادثه مردم را برای این حوادث زلزله وسیل و…..آماده کرد.  
عدم تحمل متخصصان، کارشناسان، توسط حکومت وفرار آنها به خارج از کشور وهم چنین پیگرد وزندانی کردن فعالان محیط زیست سبب شده، و به جای امنیت و رفاه جامعه توجه به دستگاهای نظامی و سرکوب و امنیتی کردن جامعه باعث شده ما در مقال رویدادهای طبیعت کاملا غیر طبیعی تفات جانی و مالی بدهیم،. و این شرایط باعث شده که نفهم ها و نامسئولها نه تنها برای کشور تصمیم بگیرند بلکه منافع و منابع مردم و کشور را ویران و غارت وچپاول کنند.  بنظرم امروز همه موظف هستیم این حاکمان را زیر فشار قرار دهیم که فورا تمام آسیبهای مالی و جانی که سیل زدگان متحمل شده اند جبران و بازپرداخت نماید.

منبع: شماره ٩٤ نشریه سوسیالیسم امروز
Iran socialist2017@gmail.com
١٧ فروردین ١٣٩٨
٦ آوریل ٢٠١٩

Related posts

“ماموران شهرداری”، یا لمپن های وحشی شهرداری؟ سلام زیجی

Sosialism Imroz

سرکوب فاشیستی مبارزات کارگران هپکو و آذرآب اراک !

Sosialism Imroz

ما برای یک زندگی بهتر میجنگیم ! عــــــــزیز آجیکند

Sosialism Imroz

Leave a Comment