Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

داعش در موصل، آخرین نفس ها را می کشد….

آخرین سنگرهای داعش در بخش قدیمی شهر موصل در حال فروریختن است و به زودی شکست نهایی داعش در این شهر که نماد اعلام خلافت خودخوانده داعش بوده، اعلام خواهد شد.در روزهای آینده با تصرف کامل موصل توسط نیروهای ائتلاف مرکز خلافت داعش در عراق فرو می ریزد. با این پیروزی در عرصه نظامی، جدال بر سر آینده عراق وارد فاز جدیدی خواهد شد. موقعیت شهر موصل از آنجا که بزرگترین شهر سنی نشین عراق و حاوی منابع آبی برای مناطق مرکزی و جنوبی عراق بوده و دارای منابع غنی نفتی نیز هست و همچنین به دلیل موقعیت استراتژیک آن، نقش مهمی در سرنوشت این کشمکش ها خواهد داشت.با تلاش های گسترده و هماهنگ نیروهای عراقی و پیشمرگه های اقلیم کردستان عراق و با پشتیبانی هوایی و تداراکاتی نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا، گروه (داعش) آخرین نفس های خود را در موصل می کشد. سنگرهای این گروه تروریستی در بخش قدیمی شهر موصل، یکی پس از دیگری فرو می ریزد و آخرین مقاومت ها نیروهای داعش به زودی و در روزهای ای آینده در هم خواهد شکست.

 در همین حال، شهر رقه در سوریه که به عنوان پایتخت داعش، از سوی این گروه تروریستی اعلام شده بود، در محاصره شدید نیروهای دمکراتیک سوریه قرار دارد که بیشترین نیروهای رزمنده آن را یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه تشکیل می دهند. حلقه محاصره علیه داعش در این شهر هر آئینه تنگ تر می شود. ائتلاف نیروهای کرد سوریه با آمریکا و حمایت گسترده هوایی، تسلیحاتی و تدارکاتی آمریکا از کردهای سوریه این گمانه را تقویت می کند که به رغم مقاومت و پایداری ستیزه جویان داعش، شهر رقه در هفته های آینده سقوط خواهد کرد. کردهای سوریه که از آغاز جنگ داخلی سوریه با هدایت رهبران خود، گام های بسیار بلندی را در جهت هموار کردن زمینه های خودگرانی در مناطق کرد نشین سوریه برداشته اند، در نبرد رقه و شکست داعش در این شهر، زمینه های تحقق خواست های دیرینه خود را جستجو می کنند. در واقع، کردهای سوریه در این نبرد بر روی اعتبار خود در افکار جهانی و حمایت گسترده بین المللی برای تحقق خواست های خود، شرط بسته اند. حمایتی که می تواند به کردهای سوریه امکان دهد تا به رویأی دیرینه خود و ایجاد “روژاوا”، یعنی اقلیم خود مختار کردستان سوریه جامه عمل بپوشانند.

از همه اینها که بگذریم تجربه های بدست آمده از این گروه تروریستی نشان داده است که داعش با از دست دادن موصل در عراق ریشه کن نخواهد شد . تا زمانی که یک دولت ارتجاع مذهبی در عراق روی کار است که حقوق ابتدایی مردم مناطق سنی نشین را پایمال و امنیت آنان را تهدید می کند، داعش از این نارضایتی مردم این مناطق و کینه و نفرتی که در دل آنها پرورده می شود تغذیه می کند و به حیات خود ادامه می دهد.

Related posts

٢٦ آبان در هفت تپه چگونه گذشت….

Sosialism Imroz

زندگی و اندیشه کارل مارکس

Sosialism Imroz

حداقل دستمزد سال ٩٧ و کلاهبرداری دولت!

Sosialism Imroz

Leave a Comment