Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

اخبارو گزارشات کارگری وتودەای در هفتەای کە گذشت …تهیە وتنظیم : عـــــــزیز آجیــــــــــکند

تهیە وتنظیم : عـــــــزیز آجیــــــــــکند

فراخوان آغاز اعتصاب سراسری از طرف اتحادیه هماهنگ‌کنندگان رانندگان سراسر ایران در روز شنبه گذشته ، دور دیگری از اعتصابات رانندگان کامیون و کامیونداران را در سراسر ایران رقم زد.
این اتحادیه با انتشار فراخوانی از رانندگان کامیون خواست که در اعتصاب سراسری که از اول مهرماه آغاز می شود، شرکت کنند. در این فراخوان ۱۵ خواسته رانندگان کامیون و ترانزیت بیان شده شدە بود که در دستور اعتصاب قرار گرفتە بود. از جمله این خواسته‌ها به «افزایش حقوق بازنشستگی و سختی کار»، «کاهش قیمت لاستیک و لوازم یدکی»، «افزایش ۷۰ درصدی نرخ کرایه»، «کسر حق پرداختی بیمه رانندگان»، «حذف دلالان و واسطه‌ها از پایانه‌ها و باربری‌ها»، و «نظارت بر برخوردهای غلط و سلیقه‌ای مامورین راهنمایی و رانندگی و مجازات مامورین و افسران رشوه گیر» می‌توان اشاره کرد. رانندگان کامیون در شهرهای اصفهان، بروجرد، شیرار، چابهار، ازنا، درچه اصفهان، شهرکرد، عسلویه، قزوین، کاشمر، بجنورد، کرمانشاه، مهریز یزد، نیشابور، آمل، ابهر، اراک، اردبیل، ارومیه، اهواز، باغ بهادران اصفهان، شهر بابک استان تهران، تبریز، بندرعباس، بروجرد، سامان، فارسان، همدان، جاده اندیمشک، خرم‌آباد و زنجان در این اعتصاب شرکت فعال داشتند.
در ادامه این اعتصابات کاووس محمدی معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان فارس خبر از بازداشت ۲۲ تن از رانندگان کامیون اعتصابی در استان فارس داد و کامیونداران معترض را مخلان نظم نامید. همچنین برای درهم شکستن اعتصاب رانندگان ، شامگاه سه شنبه ۳ مهر مسئولین استانداری بندرعباس طی جلسه ای که با رانندگان و باربری ها داشتند، قرار گذاشتند که از کامیون های شرکتی برای شکستن اعتصاب کامیونداران استفاده کنند. از این روز به کلیه شرکت های دولتی نامه داده بودند که کامیون های خود را جهت حمل بار به بندرعباس اعزام کنند. مثل شرکت آبادان، شرکت خلیج فارس، جهاد نصر، خط سبز، ایثار گران، توکا، وغیره.به همین دلیل کامیونداران اعتصابی به یکدیگر هوشیاری داده اند که مانع تردد و حمل بار توسط کامیون های شرکتی شوند. روز پنجشنبه پنجم مهر اتوبوس های مسافربری در ترمینال دزفول در همبستگی با کامیون‌داران اعتصابی، دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.
کامیون‌داران در دور جدید اعتصابشان که از ۳۱شهریور شروع شده است و بیش از ٢٠٠ شهر و ۳۱ استان را در برگرفتە است، خواسته‌هایی را دنبال می‌کنند که عیناً در اعتصاب خرداد و مرداد ۹۷ خواستار رسیدگی و تأمین آنها بودەاند. این خواستها عبارتنداز :
ـ نوسازی تشکل‌های صنفی رانندگان و کامیون‌داران از طریق انتخابات آزاد ، تعیین کرایه پایه بر مبنای تُن بر کیلومتر ، کاهش قیمت کامیون ، تأمین قطعات یدکی و لاستیک با تخصیص ارز دولتی، افزایش دستمزد رانندگان و افزایش ۳۵درصدی کرایه کامیون ،ـ افزایش مستمری بازنشستگی رانندگان با توجه به تورم و افزایش قیمتها ، ارتقای سطح امنیت در جاده‌ها ، نظارت بر کارمزد دریافتی شرکتهای حمل و نقل ، کاهش کمیسیون باربری و نوسازی ناوگان باری ، تعیین سهمیه سوخت ناوگان حمل‌‌ونقل و تحویل به رانندگان و کامیون‌داران به‌طور ثابت ، کاهش نرخ عوارضی اتوبانها ، کنترل اعلام بار در سالنهای اعلام بار ، ایجاد تسهیلات رفاهی و بهداشتی برای رانندگان در پایانه‌های شهری و مرزی و مجازات مأموران و افسران رشوه‌گیر.

اخراج کارگران و تعطیلی سی کارخانه در ساوه

نزدیک به ۳۰ کارخانه در ساوه به علت نبود نقدینگی و مواد اولیه در حال تعطیلی هستند. دبیرخانه کارگر ساوه فشارهای اقتصادی که بر کارگران ساوه و زرندیه وارد می‌شود را ناشی از حقوق و قراردادهای معوق و از سوی دیگر تعدیل و اخراج کارگران دانست و گفت: البته این مسئله تنها مربوط به کارخانجات ساوه و زرندیه به طور اخص نیست و کل جامعه کارگری ایران با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. وی ادامه داد: کارخانجات به دلیل نبود مواد اولیه و نقدینگی میزان تولیدات خود را کاهش داده‌اند. میرزایی با ابراز نگرانی از حجم اخراج‌و تعدیل نیروها گفت: بیش از ۳۵ کارخانه در حوزه زرندیه و ساوه است که کارگرانش بین ۲ تا ۱۰ ماه حقوق معوق دارند.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت تعاونی وفای سپهر در کرمان

روزسه شنبه سوم مهرماه، کارگران شرکت تعاونی «وفای سپهر» شهرستان بم در اعتراض به بلاتکلیفی وضعیت شغلی خود، مقابل دفتر مدیریت شرکت دست به تجمع زدند.
کارگران معترض می گویند: تقریبا از سه ماه قبل فعالیت تولیدی شرکت تعاونی وفای سپهر با حدود ۸۰ کارگر به سبب افزایش مشکلات مالی متوقف شده است کاگران سه ماه مزد معوقه، دارند. شرکت وفای سپهر محصولات مورد نیاز یکی از کارخانه‌های خودروساز را تامین می‌کند اما اکنون چندین سال است که نمی‌تواند مطالبه حدودا یک میلیارد تومانی خود را از این خودروساز بزرگ وصول کند.

تجمع اعتراضی کشاورزان شرق اصفهان

طی روزهای اخیر، باغداران، چاه‌داران و کشاورزان شرق اصفهان در اعتراض به اجرایی نشدن وعده‌های مسئولان مبنی بر جاری شدن آب رودخانه زاینده‌رود در فصل پاییز و فقدان حمایت مادی از آنها، دست به تجمع و اعتراضی زدند.
در همین رابطه، “نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها” گفت: نبود آب برای کشاورزی، موجب مشکلات بسیار زیادی برای کشاورزان شرق اصفهان و البته غرب اصفهان شده است. وی در اشاره به تجمعات اعتراضی اخیر کشاورزان شرق اصفهان، اظهار داشت: از زمان آغاز بحران ‌آب، کشاورزان به‌طور مرتب با مسوولان مختلف از فرمانداری و استانداری گرفته تا شورای شهر و نمایندگان مجلس، برای رفع و رجوع مشکلات ‌شان در تماس بوده‌اند. آنها اعتراضاتشان را تاکنون به اشکال مختلف نشان داده‌اند. الان هم مدتی است که این اعتراضات در قالب تظاهرات انجام می‌شوند.

جانباختن سه کارگر در اثر فقدان ایمنی در محیط کار

روز چهارشنبه چهارم مهرماه، در دو حادثه کاری جداگانه، ناشی از فقدان ایمنی محیط کار، سه کارگر جان خود را از دست داده و دو تن دیگر نیز مصدوم شدند. در حادثه نخست مدیر سازمان آتش نشانی دزفول از جانباختن و مصدوم شدن سه کارگر داربست بند در اثر برق گرفتگی در این شهرستان خبرداد. در این حادثه متاسفانه یک نفر در محل حادثه جانباخت و دو کارگر دیگر نیز با مصدومیت شدید به بیمارستان منتقل شدند.در حادثه بعدی در پی وقوع حادثه‌ای در روستای دره وزم شهرستان سنقر و کلیایی استان کرمانشاه یک آتش‌نشان و یک کارگر مقنی در اثر نشت گاز و نبود وسایل ایمنی، جان خود را از دست دادند.

قربانی شدن سه کولبر در نوار مرزی بر اثر انفجار مین

بامداد روز سەشنبە در اثر انفجار مین در روستای دروران مریوان سە کولبر قربانی شدند کە دو تن از آنها متاسفانه جانشان را از دست دادند. هویت دو کولبری را کە جانشان را از دست دادەاند ، علی نادری اهل دیواندرە و عبداللە محمدزادە اهل مریوان میباشند.
سپاه پاسداران ایران طی سالهای گذشتە بە شیوە گستردەای شروع بە کاشتن مین در مرزهای کوردستان کردە کە کشتە و زخمی شدن دەها کولبر را تا به امروز در پی داشتە است. طی ٦ ماه گذشتە ١٠ کولبر در مرزهای کوردستان در اثر انفجار مین قربانی شدەاند کە ٢ تن از آنها جانشان را از دست دادەاند.

از مـــــــــیان خــــــبرهـــــا

اعتراض سازمان حقوق بشر ایران به طرح اعدام در ملاء عام

” سازمان حقوق بشر ایران” در واکنش به اظهارات یک نماینده مجلس که خواهان اعدام مفسدان اقتصادی در ملاء عام و در میدان آزادی شده است، درباره این موضوع هشدار داد و هر گونه اجرای حکم اعدام به‌خصوص در ملاء عام را شدیداً محکوم کرد. سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران روز سه‌شنبه ۳ مهر با تاکید بر اینکه اجرای احکام اعدام در ملاء‌عام هیچ ارتباطی با مبارزه با فساد اقتصادی ندارند، اعلام کرد که تنها هدف از انجام اعدام در ملاء عام ایجاد ترس در جامعه برای مقابله با اعتراضات مردمی علیه فساد اقتصادی است.

دستگیری بیش از ۳۰۰ فعال سیاسی و مدنی در خوزستان

بیش از ۳۰۰ نفر از فعالان سیاسی و مدنی در استان خوزستان پس از حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز بازداشت شده اند. به گفته فعالان حقوق سیاسی و مدنی، این بازداشت ها در اهواز، خرمشهر، سوسنگرد و آبادان انجام شده است. تمامی بازداشت شدگان سابقه بازداشت داشته اند و نیروهای امنیتی با ورود به منازل آنها و تفتیش منزل وسایل شخصی آنها را نیز با خود برده اند. براساس این گزارشها اطلاعی از محل نگهداری این افراد در دست نیست.

نامه دو تن از معلمان زندانی در رابطه با وضعیت فرهاد میثمی

فرهاد میثمی، فعال مدنی محبوس در بند ۸ زندان اوین که از دهم مردادماه در اعتراض به بازداشت خود و سلب امکان معرفی وکیل اختیاری دست به اعتصاب غذا زده است، با گذشت ۵۴ روز وضعیت جسمانی وی نگران کننده گزارش شده است.
این زندانی که از بیماری کولیت روده رنج می‌برد و در زمان اعتصاب خود کاهش وزن ۱۴ کیلوگرمی داشته است، با افت فشار خون شدید روبه‌رو شده است با این حال مسئولان زندان از اعزام وی به بیمارستان جلوگیری می‌کنند. “محمود بهشتی لنگرودی” و “اسماعیل عبدی”، دو تن از معلمان محبوس در زندان اوین در واکنش به وضعیت نگران کننده “فرهاد میثمی”، فعال مدنی که در پنجاه و چهارمین روز از اعتصاب غذای خود به سر می‌برد، نامه‌ای سرگشاده نوشته و از مسئولان قضایی درخواست کرده‌اند که تا قبل از بروز فاجعه‌ای با اعزام وی به مراکز درمانی موافقت کنند.

بی‌خبری از وضعیت فعالان زن بازداشت شده در ایران

در حالیکه دهها روز از بازداشت “نجمه واحدی” و “هدی عمید” فعالان حقوق زنان در ایران می گذرد،”رضوانه محمدی”، دیگر فعال حقوق زنان نیز در فاصله کوتاهی پس از این دو بازداشت شد.
نجمه واحدی و هدی عمید روز ۱۰ شهریورماه از سوی اطلاعات سپاه در خانه‌های خود بازداشت شدند. خانواده آنها از علت بازداشت آنان اطلاعی ندارند. رضوانه محمدی نیز روز ۱۲ شهریورماه از سوی مامورین امنیتی بازداشت شد و ماموران تلفن و سایر دستگاه‌های الکترونیکی او را توقیف کردند. در یک سال گذشته دهها زن و مرد به دلیل اعتراض به حجاب اجباری و حمایت از حقوق زنان بازداشت شده‌اند. در حال حاضر، فرهاد میثمی، فعال مدنی و نسرین ستوده، حقوقدان هم با دلایلی مرتبط با مسایل زنان و سایر مسائل اجتماعی در زندان هستند.
همچنین روز سه‌شنبه سوم مهرماه “مریم آزاد” یکی دیگر از فعالان حقوق زنان در ایران هنگام سفر به ترکیه در فرودگاه تهران دستگیر و بازداشت شد.گفتی است که بازداشت شده گان تاکنون حتی از ملاقات با اعضای خانواده و دسترسی به وکیل محروم بوده‌اند.

دیدار با خانواده محمد حبیبی در اعتراض به حکم زندان و شلاق وی

همزمان با آغاز سال تحصیلی ۹۷، جمعی از بازنشستگان، فعالین صنفی معلمان، کارگران و فعالین مدنی با خانواده محمد حبیبی دیدار کردند. فعالین صنفی، مدنی و کارگران ضمن دیدار با خانواده محمد حبیبی، با حمل دست نوشته هایی، علیه حکم زندان و شلاق این معلم زندانی اعتراض کردند. با آغاز سال تحصیلی جدید، شماری از معلمان همچنان در زندان به سر می برند. محمد حبیبی که در جریان تجمعات معلمان در ٢٠ اردیبهشت ماه سالجاری بازداشت شد، به ١٠ سال و نیم زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

واکنش عفو بین‌الملل به سلامتی آرش صادقی

“سازمان عفو بین‌الملل” با انتشار بیانیه‌ای ، اقدام مسئولان قضایی رژیم اسلامی را به ممانعت از دسترسی آرش صادقی به مراقبت‌های درمانی محکوم کرد. عفو بین‌المل روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات ایران با ممانعت از دسترسى آرش صادقى ‌به مراقبت هاى درمانى و بى اعتنایى به هشدارهاى پزشکان، در حال شکنجه دادن این مدافع حقوق بشر هستند که از سرطان رنج می‌برد. آرش صادقی، فعال مدنی از سوی قوه قضاییه رژیم، به تحمل ۱۹ سال حبس محکوم شده است، او سال گذشته در اعتراض به بازداشت دوبارهٔ همسرش بیش از هفتاد روز اعتصاب غذا کرد.
منبع: شماره ٦٨ نشریه سوسیالیسم امروز
٦ مهر ١٣٩٧
٢٩ سپتامبر ٢٠١٨

Related posts

اعتصاب بزرگ کارگران شرکت نیشکر هفت تپه …..

Sosialism Imroz

عصیان کارگران شرکت نیشکر هفت تپه،  نوک کوه یخ خشم و انزجار کارگران ایران از وضعیت فلاکتبار موجود است

Sosialism Imroz

کمتر از چهار میلیون تومان حداقل دستمزد را نباید پذیرفت! ( متن پیاده شده بخش اول سخنرانی سلام زیجی در سمینار کارگری گوتنبرگ –سوئد)

Sosialism Imroz

Leave a Comment