Simroz.org
برنامە و اساسنامە حزب

اصول سازمانى حزب سوسیالیست انقلابی ایران مصوب کنفرانس موسس حزب

اصول سازمانى حزب سوسیالیست انقلابی ایران
مصوب کنفرانس موسس حزب
اوت ٢٠١٧- مرداد ١٣٩٦
مقدمه: اصول سازمانى حزب سوسیالیست انقلابی، آن اصول کلى اى است که مقررات اساسنامه اى و موازین تشکیلاتى حزب بر آنها متکى است. اساسنامه حزب سوسیالیست انقلابی در هر مقطع مرکب است از این سند و مجموعه آئین نامه هاى اجرایى و مقررات و موازینى که کنگره و یا شورای رهبری(کمیته مرکزی) حزب بر مبناى این اصول در قلمروهاى مشخص تر فعالیت حزبى تصویب میکند. این مقررات و آئین نامه ها نمیتوانند و نباید ناقض اصول مندرج در این سند باشند.
***
اصول سازمانى حزب سوسیالیست انقلابی
١- حزب سوسیالیست انقلابی یک سازمان انقلابى مارکسیستى است که براى متشکل کردن و هدایت طبقه کارگر براى تحقق انقلاب کمونیستى تشکیل شده است. اهداف حزب سوسیالیست انقلابی در برنامه این حزب بیان شده است.
٢- حزب سوسیالیست انقلابی ظرفى براى اتحاد و فعالیت کارگران کمونیست و همه مبارزین راه انقلاب کمونیستى طبقه کارگر است. عضویت در حزب سوسیالیست انقلابی امرى داوطلبانه است. هرکس که خود را کمونیست و در اهداف اجتماعى حزب شریک بداند و آماده باشد براى تحقق این اهداف در چهارچوب حزب سوسیالیست انقلابی به فعالیت متشکل بپردازد، میتواند به عضویت حزب درآید. کناره گیرى و خروج از حزب نیز امرى آزاد و داوطلبانه است.
٣- عضویت در حزب هیچیک از حقوق و آزادیهاى فردى و مدنى اعضاء را محدود و مشروط نمیکند. به همین ترتیب، عضویت در حزب تحت هیچ شرایطى مایه هیچ نوع برترى و امتیازى نسبت به سایر مردم نیست.
٤- کادر به عضوى از حزب اطلاق میشود که چه از طریق انتخابات و چه با انتصاب، مسئولیت سازماندهى و هدایت فعالیت حزب در حیطه معینى را عهده دار میشود. فعالیت بعنوان کادر مستلزم پذیرش موازین و دیسیپلین متناظر با مسئولیت حزبى اى است که فرد بر عهده میگیرد. این موازین و دیسیپلین ممکن است تعهدات بیشتر و تبعیت از انضباط محکم ترى را، در قیاس با موازین عمومى ناظر بر حقوق و وظایف اعضاء بطور کلى، بر عهده افراد بگذارد. موازین ناظر بر فعالیت بعنوان کادر حزب در مقررات ویژه فعالیت هر ارگان و نیز در اسنادى که انتظارات عمومى حزب از کادرها را بیان میکنند قید میشود.
٥- حزب سوسیالیست انقلابی تشکلى براى سازماندهى و هدایت یک مبارزه اجتماعى توسط خود طبقه کارگر است و مشخصات سازمانى آن از این هدف اساسى تبعیت میکند. ساختمان و موازین سازمانى حزب سوسیالیست انقلابی چنان است که پیوستن هرچه وسیعتر پیشروان کمونیست طبقه کارگر و فعالیت ادامه کار آنها در حزب را تسهیل و تضمین میکند.
٦- سلول پایه حزب سوسیالیست انقلابی ، حوزه اعضاء است که در محیط زیست و محل کار کارگران تشکیل میشود. سلسله مراتب ستونى حزب را یک سازمان هرمى متشکل از کمیته هاى محلى حزبى میسازد که هر یک پیشبرد و هدایت فعالیت حزب در محدوده زیستى – جغرافیایى معینى را برعهده دارد. اهم این کمیته ها عبارتند از کمیته محل، کمیته شهر و کمیته منطقه. کمیته مرکزى در راس این هرم تشکیلاتى قرار دارد و کل فعالیت حزب را در مقیاس سراسرى سازماندهى و هدایت میکند.
٧- علاوه بر سازمان هرمى و ستونى، حزب سوسیالیست انقلابی بسته به نیاز، مجموعه اى از ارگانها و سازمانهاى تخصصى و نهادهاى ستادى نظیر نشریات، نهادهاى تبلیغى و آموزشى، واحدها و شبکه هاى ارتباطى و غیره ایجاد میکند که زیر نظر کمیته هاى تشکیلاتى ذیربط فعالیت میکنند.
٨- حزب سوسیالیست انقلابی براى گسترش نفوذ خود در تشکلهاى غیر حزبى، اعم از کارگرى و غیر کارگرى، و براى ناظر کردن سیاستهاى خویش بر حرکت این تشکلها و یا کسب رهبرى در آنها تلاش میکند. حزب سوسیالیست انقلابی هرجا لازم بداند خود مبتکر ایجاد چنین تشکلهائى خواهد بود. اعضاء حزب در هر تشکل غیر حزبى بصورت یک جناح و فراکسیون متشکل عمل میکنند.
٩- حزب سوسیالیست انقلابی موظف به دخالت و ایفاى نقش پیشرو در کلیه ابعاد مبارزه طبقاتى و متشکل کردن جریان کمونیستى در درون طبقه کارگر تحت کلیه شرایط اجتماعى و سیاسى است. از اینرو حزب بر مبناى این استخوان بندى پایه، در هر مقطع و تحت هر شرایط چنان آرایش تشکیلاتى اى بخود میگیرد که بتواند پاسخگوى نیازهاى مشخص مبارزه طبقاتى در هر دوره باشد. نیازهاى فعالیت علنى و قانونى و فعالیت مخفى و زیر زمینى، فعالیت سیاسى یا نظامى، فعالیت در دوره هاى رکود یا اعتلاى سیاسى، فعالیت در شرایط وجود و یا عدم وجود تشکلهاى توده اى کارگرى و غیره، هر یک بر خصوصیات سازمانى حزب سوسیالیست انقلابی و نوع ارگانها و نهادهاى تشکیلاتى اى که توسط حزب ایجاد میگردد تاثیر میگذارد.
١٠- کنگره حزب عالى ترین ارگان رهبرى حزب است که هر دو سال حداقل یکبار تشکیل میشود. کنگره از نمایندگان سازمانهاى حزبى تشکیل میشود که به راى مستقیم اعضاى این سازمانها انتخاب شده اند. عالى ترین ارگان رهبرى حزب در فاصله دو کنگره کمیته مرکزى است(شورای رهبری حزب) که اعضاى آن در هر کنگره انتخاب میشوند.
١١- کلیه کمیته هاى حزبى در سلسله مراتب ستونى تشکیلات انتخابى هستند.
١٢- در سلسله مراتب تشکیلات، اصل بر تبعیت هر کمیته از مصوبات کمیته بالاتر و تبعیت همه کمیته ها از مصوبات کمیته مرکزى است.
١٣- همفکرى در تعیین هدف مشترک و همگامى در مبارزه عملى براى تحقق آن، اصل اساسى در مناسبات داخلى حزب سوسیالیست انقلابی است. گسترده ترین تبادل نظر و همفکرى و بیشترین فرجه براى طرح آراء و نظرات مختلف افراد در جریان تصمیم گیرى در سطوح گوناگون، در کنار اکیدترین انضباط و همگامى و یکپارچگى عملى در پیشبرد سیاستها و اقدامات مصوب، ارکان تفکیک ناپذیر مناسبات درونى حزب سوسیالیست انقلابی را تشکیل میدهند.
١٤- انضباط محکم تشکیلاتى شرط لازم ادامه کارى و پیشروى یک حزب انقلابى کارگرى در شرایط نامساعد و محدود کننده موجود حتى در لیبرال ترین کشورهاست. انضباط حاکم بر حزب سوسیالیست انقلابی یک انضباط متکى بر آگاهى اعضاء بر ضروریات عملى مبارزه کمونیستى و شرایط فعالیت حزب است. دیسیپلین حزبى در درجه اول تابعى از انسجام سیاسى و معنوى حزب و پختگى و هوشیارى اعضاء و فعالین آن است. حزب سوسیالیست انقلابی ضمن تلاش دائمى براى آموزش این دیسیپلین و تقویت این آگاهى و هوشیارى در میان اعضاء و فعالین خود، با موارد تخطى از دیسیپلین حزبى با اقدامات انضباطى معینى برخورد میکند. تذکر رسمى، خفیف ترین و اخراج (سلب عضویت)، شدید ترین اقدام انضباطى در حزب سوسیالیست انقلابی است.
١٥- مبناى تعیین وظایف و مسئولیتهاى حزبى هر فرد آمادگى و انتخاب آگاهانه خود او است. هیچیک از اعضاى حزب به اجبار و برخلاف تمایل خود به انجام هیچ وظیفه و یا قبول هیچ ماموریت و مسئولیتى موظف نمیشود. در عین حال پذیرش هر مسئولیت تشکیلاتى و حضور در هر ارگان حزبى به معناى اعلام آمادگى آگاهانه فرد براى قبول وظایف، نرم ها و دیسیپلین و موازین تشکیلاتى ویژه آن پست یا ارگان است.
١٦- حزب سوسیالیست انقلابی در زندگى خصوصى اعضاى خویش کنکاش نمیکند. این حق همواره براى حزب محفوظ است که هرجا رفتار و عملکرد اعضاى حزب در زندگى اجتماعى ناقض پرنسیپ هاى حزب باشد اقدامات انضباطى لازم، تا حد سلب عضویت فرد، را معمول دارد.

Related posts

قرار در باره برنامه و اساسنامه حزب

Sosialism Imroz

تشکیل این حزب بسیار ضروری بود! من به این حزب می پیوندم

Sosialism Imroz

پیش بسوی برگزاری کنفرانس انقلاب و سوسیالیسم !

Sosialism Imroz

Leave a Comment