Simroz.org
مقالات

سخنی در رابطه با اعتصاب پیروز مندانه مردم شهر بانه …!

عزیزآجیکند
بدنبال جانباختن ٢ نفر از زحمتکشان کولبر به نام های “حیدر فرجی” 21 ساله و “قادر سهرابی” 45 ساله که با تیراندازی مستقیم ماموران رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی که گویا به دستور فرماندار شهر بانه صورت گرفته بود ،در روز دوشنبه 13 شهریور، شهر بانه را موجی از اعتراض و نارضایتی از طرف خانواده کولبران و مردم آزادیخواه بانه را فراگرفته است. در همین رابطه و در حمایت از مردم بانه کمپین دفاع از کولبران و فعالان مدنی در مناطق بانه و دیگر شهرهای کردستان همچون مریوان و سردشت و پیرانشهرو سنندج ، خواستار بر پایی اعتصاب عمومی برای پشتیبانی از کولبران و مردم شهر بانه در روز چهارشنبه شدند.
در جریان این اعتصاب عمومی مردم و تجمعشان در خیابانها و در مقابل فرمانداری مزدوران رژیم به مردم معترض تیر اندازی کرده و متاسفانه چند نفر زخمی و تعدادی هم دستگیر شدند . مردم در این تجمع اعتراضی همچنین خواهان محاکمه افرادی بودند کە به کولبران تیر اندازی کرده اند و همزمان خواهان برکناری فرماندار شهر بانه شدند.
در شهر بانه کسبه مغازه هایشان را بستند، کارمندان ادارات دولتی و خصوصی از رفتن به محل کار خودداری ورزیدند، جوانان و زنان انقلابی به خیابانها ریختند وبدین ترتیب یک همبستگی عمومی در اعتراض به جنایت کشتار کولبران شکل گرفت. تاثیرات سیاسی و اجتماعی این حرکت اعتراضی یکپارچه از این روز فراتر رفت. روحیه عمومی مردم را بالا برد و اجازه نداد که نقشه جمهوری اسلامی برای مرعوب کردن و مایوس نمودن مردم بانه عملی شود.
اعتصاب 13 شهریور پاسخ دندان شکنی بود که مردم شریف و زحمتکش و آزادیخواه بانه به خامنه ای و کل رژیم جمهوری اسلامی دادند. کشتن زحمتکشان کولبر در نوار مرزی با شلیک مستقیم ، موجی از نفرت و انزجار عليه رژیم را در میان مردم کردستان و سراسر ایران و در سطح جهانی دامن زده است. این حرکت گسترده، قاطعانه و به موقع به رژیم نشان داد در اینکه عکس العمل مردم را دستکم گرفته است دچار چه اشتباه محاسبه شده است . مردم بانه نشان دادند که تعرض به جان فرزندان زحمتکش این مردم چه بهای سنگینی برای خامنه ای و روحانی و دار و دسته شان در حکومت به دنبال خواهد داشت. با این حرکت، رژیم دریافت که دیگر نمی تواند کولبران را هدف قرار دهد ویکی یکی و دسته دسته را به کام مرگ بفرستد.
بدون شک این اعتصاب پیروز و شکوهمند به عنوان یک روز تاریخی در حیات سیاسی مردم بانه و تاریخ مبارزه مردم مبارز کردستان علیه جمهوری اسلامی ثبت گردید. این اعتصاب و این حرکت مردم بانه بار دیگر نشان داد علیرغم تمام جنایات و توطئه هایی که جمهوری اسلامی در کردستان مرتکب شده است، اراده مردم در مقابله با رژیم محکم تر و صفوف آنان متحدتر گشته است. پیروزی این اعتصاب در همانحال که ریشه در چند دهه مبارزه مالامال از فداکاری مردم در عرصه های مختلف مبارزه را داشت، درنتیجه چهار دهه مبارزه پیگیرانه مبارزین سایر شهرهای کردستان متحقق گردید.
این تجربه و نظیر آن در 13 شهریور، در کنار رویدداهای تاریخی مهم دیگر در جنبش مردم کردستان قرار می گیرند. اگر این تجربیات راهنمای مردم کردستان در رویدداهای و تحولات آتی خواهند بود ، برای ما کمونیستها و مبارزان نیز میدان آزمون و سنگ محکی هستند تا نقطه قوت خود را که برخورداری یک جریان رادیکال و سوسیالیست از پایگاه اجتماعی است، بشناسد و کمبودها و نقاط ضعف خود را هم در این زمینه برطرف نماید.

Related posts

6 روزی که ایران را لرزاند ….

Sosialism Imroz

وظایف محوری جنبش ما، و نقش فعالان  کارگری وسوسیالیست در این دوره  

Sosialism Imroz

چالش های بزرگ بیکاری و مهاجرت به شهرهای بزرگ

Sosialism Imroz

Leave a Comment