Simroz.org
ستون آزاد

دوره ای دیگر از اعتصابات عمومی در کشور فرانسه ” فرانسه در بوته آزمایش “

همزمان با انتخاب ماکرون به عنوان رئیس جمهور کشور فرانسه دور تازه ای از تهاجم بورژوازی فرانسه به طبقه کارگر آغاز گردید. در این میان کارگران و شهروندان این کشورازپا نشسته و مدام در حرکت هستند برای عقب نشینی سیاست ضدکارگری امانوئل ماکرون .

  شهروندان فرانسوی را می‌توان انقلابی‌ترین شهروندان در میان کشورهای اروپایی دانست. آنها که تجربه انقلاب بزرگ فرانسه را دارند وبا برپایی این انقلاب ،دنیا را در آستانه مرزهای جدیدی قرار دادند، از ۱۸۴۸ تا به امروز در حوزه تاسیس نهادهای کارگری فعال هستند. 

این روزها فرانسه تحت فرمان ماکرون روزهای سختی را تجربه میکند . معترضان خاموش نمی نشینند و به خیابانها می ریزند و فراخوان اعتصاب و اعتراضات عمومی میدهند، به صورتیکه همه این حرکتها دارو دسته ماکرون را به وحشت انداخته است .همه چیز شبیه یک انقلاب است.

ماکرون جوان یکی دیگر از منفورترین رئیس‌جمهور تاریخ فرانسه بعداز اولاند، نبض امور از دستش در رفته و اصلا معلوم نیست که چه می کند. ماکرون در الیزه سنگر گرفته و نخست‌وزیر او هم در دفتر کارش، سخت روی اصلاحات جدید قانون کار، پافشاری می کنند. خیلی ها امیدوار بودند که بعد از اولاند ، ماکرون رئیس جمهور جوان این کشور بتواند دستی روی اوضاع بکشد و حداقل ترکش های بحران مالی اروپا را دفع کند اما ماجرا آن گونه که آقای رئیس جمهور می خواست پیش نرفت.

طرح جدید “ماکرون” که مایه دردسر برایش در این کشور شد ،بندهای جدیدی را برای محدود کردن حقوق کارگران و کارمندان به قانون قبلی می افزاید.صدها هزار نفر از مزد و حقوق بگیران فرانسه روز سه شنبه 21 شهریور گذشته در اعتراض به طرح رفرم در بازار کار دست به اعتراض زدند. در این روز یکصد و هشتاد میتینگ اعتراضی و بیش از چهار هزار اعتصاب صورت گرفت. تظاهرات به دعوت سندیکاهای “س ژ ت” ، “اف اس او” و “اتحادیه ی ملی دانشجویان ” فراخوان داده شده بود علاوه بر آنها ” فدراسیون ملی برای آموزش، فرهنگ، و کارآموزی” که از زیر مجموعه های سندیکای “نیروی کار” است برخلاف سیاست سازشکارانه رهبران اتحادیه، با دور زدن آنان، با انتشار بیانیه ای نه تنها خواهان کنار گذاشته شدن کل این طرح شد، بلکه اعضای سندیکا را به شرکت در این اعتراضات فراخواند. 

در دور دوم اعتراضات نیزقرار بر این است که 30 درصدپروازها در فرانسه در روز سه شنبه به دلیل اعتصاب عمومی لغو گردند. سازمان هواپیمایی فرانسه روز دوشنبه ۱۷مهر ۹۶ طی بیانیه‌یی با اشاره به فراخوان اعتصاب عمومی روز سه‌شنبه این کشور، از شرکتهای هوایی خواست تا ۳۰درصد از پروازهای خود در دهم اکتبر را لغو کنند.
پیش‌بینی می‌شود تعداد چشمگیری از ۵.۴میلیون کارمند این کشور در اعتصاب عمومی سه‌شنبه شرکت کنند.
اتحادیه‌های کارمندی در اطلاعیه‌های خود ضمن فراخوان به اعتصاب سراسری اعلام کرده‌اند که از زمان روی کار آمدن دولت جدید این کشور شرایط کارمندان بدتر شده و اخراج آنان نیز افزایش یافته است.

بدون شک این اعتراضات تا به امروز دومین زورآزمایی جنبش کارگری فرانسه با قوانین ضد کارگری آقای ماکرون است. آینده نشان خواهد داد که آیا این بخش از مزد و حقوق بگیران توانایی آن را می یابند که بخشهای دیگری از طبقه کارگر فرانسه رابا خود همراه کنند . طبقه کارگر فرانسه در دو دههگذشته نشان داده است که هجوم بورژوازی فرانسه و دولتش به منافع طبقاتی اش را با اعتصابات میلیونی پاسخ می دهد.اکنون طبقه کارگر فرانسه در شرایط سختی قرار گرفته است. اگر بتواند بر پراکندگی خود غلبه کند و اعتراضات خود را گسترش دهد ، بی شک هم اعتصاب فردا وهم مبارزاتشان در آینده میتواند تمام چرخهای حرکت حامعه را متوقف کندو خواست و مطالبات خود را به پیروزی رساند …

 

Related posts

همه‌پرسی استقلال کردستان عراق در نگاه اول

Sosialism Imroz

تیم فوتبال آنها، و تیم انقلاب ما

Sosialism Imroz

فراخوان فعالین سیاسی اجتماعی و درخواست محاکمه هاشمی شاهرودی به جرم جنایت علیه بشریت!

Sosialism Imroz

Leave a Comment