Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

فرانسه ، اعتصاب میلونها نفر ازکارکنان در این کشور

کارکنان بخش عمومی فرانسه امروز سه‌شنبه ۱۸ مهر (۱۰ اکتبر) در اعتراض به برنامه رئیس جمهوری برای عدم افزایش حقوق و کاهش شمار شاغلان این بخش دست از کار کشیدند و علیه این برنامه دست به تظاهرات زدند.

برنامه امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری، برای بهبود وضعیت اقتصادی این کشور از جمله شامل حفظ حقوق کارکنان دولت در سطح فعلی و حذف حدود ۱۲۰ هزار شغل دولتی است.

اعتصاب امروز سه‌شنبه به دعوت ۹ اتحادیه صنفی برگزار شدکه حدود پنج میلیون و پانصد هزار عضو دارند. این اتحادیه‌ها از کارکنان بخش دولتی خواسته‌اند با پیوستن به اعتصاب یک روزه در سراسر کشور، “مخالفت عمیق” خود را با برنامه رئیس جمهوری برای تغییر و تحول در تشکیلات اداری فرانسه نشان دهند.

مکرون معتقد است که بخش دولتی فرانسه بیش از اندازه لازم رشد کرده و برای بهبود شرایط اقتصادی و فراهم کردن زمینه مساعدتر برای فعالیت بخش خصوصی، لازم است اندازه و بودجه بخش دولتی کاهش یابد.

‌بسیاری از مدارس تعطیل شده و بخش حمل و نقل راه آهن و هوایی نیز تحت تاثیر این اعتصاب قرار گرفته است. مقامات هواپیمایی فرانسه گفته‌اند که حدود سی درصد از پروازها ورودی و خروجی از پاریس و شهرهای عمده دیگر لغو شده است.

اعتصاب کارکنان دولت درحالی برگزار می‌شود که مخالفان چپگرای امانوئل ماکرون او را “رئیس جمهوری اغنیا” لقب داده و همراه با اکثر اتحادیه‌های کارگری، با طرح دولت برای تغییر قانون کار هم مخالفت کرده‌اند.

علاوه بر فشار بر بخش دولتی و اصلاح قانون کار، آقای مکرون برنامه‌ای را هم برای کاهش یارانه مسکن دانشجویان تدوین کرده است. که شاید این طرح هم اعتراضات گسترده دیگری را به همراه داشته باشد .

Related posts

قتل یک زن به همراه سه فرزندش درکردستان عراق

Sosialism Imroz

کارگران قطار شهری اهواز با یک سال دستمزد معوقه پاس‌کاری می‌شوند

Sosialism Imroz

اتحاد و همبستگی تنها راه حل نجات کارگران می باشد

Sosialism Imroz

Leave a Comment