Simroz.org
ستون آزاد

از ایران تا عربستان تا تشدید یک جنگ…!

پس‌لرزه‌های شکست داعش در خاورمیانه شروع شده است. ضرب‌آهنگ تند تحولات سیاسی در منطقه تحلیل‌گران را غافلگیر کرده است. از تشدید جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سخن می‌رود. خطر وقوع یک رویارویی نظامی منطقه را تهدید می‌کند…

پس از اصابت موشک یمنی به ریاض، تنش بین ایران و عربستان بالا گرفت. سعودی‌ها این موشک را “عمل جنگی” شمردند.
عربستان سعودی این قضیه را « نقض فاحش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد نامید. “نقش ایران و کنترل مستقیم آن بر حوثی ها، یک عمل تجاوزگرانه آشکار است که کشور همسایه را هدف قرار داده است”.
فرماندهی ائتلاف عربی این اقدام را می تواند «جنگ علیه کشور سلطنتی عربستان سعودی تلقی کند» که در اینصورت کشور سعودی از «حق قانونی» برخوردار می شود از خاک خود مطابق با قوانین سازمان ملل دفاع کند.
منطقه در بالاترین مراحل دیپلماسی ارعاب به سر می برد و سطح تحریک روانی برای آغاز یک جنگ شدت یافته است. بین این مرحله و جنگ واقعی فاصله چندانی وجود ندارد. اگر دیپلماسی ارعاب نتواند طرفین را به دور میز مذاکره بکشاند، وقوع جنگ چاره ناپذیر خواهد بود. در منطقه‌ای که اتحاد‌ها و ائتلاف‌ها نتوانند اوضاع را کنترل کنند و دیگر ابزار موثر و مفید دیگری باقی نمانده باشد که بکار گرفته شود، این نگرانی لحظه به لحظه تقویت می شود که جنگی در شرف تکوین است؛ جنگی که به سادگی یمن، سوریه، عراق، لبنان، ایران، عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی را در روز‌های اول جنگ در گیر خواهد کرد. اما اگر جنگی شروع شود، هیچ قدرتی نمی تواند آنرا به مسیری که فقط خود به تنهایی می خواهد هدایت کند.

Related posts

نظامی که بر اساس اعدام شهروندانش بنا نهاده می شود محکوم به نابودیست …!

Sosialism Imroz

بیانیه هسته اقلیت به‌مناسبت 8 مارس روز جهانی زنان

Sosialism Imroz

گزارش سالانه حقوق بشر در ایران

Sosialism Imroz

Leave a Comment