Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

اخبارو گزارشات کارگری در گوشه وکنار ایران

تجمع اعتراضی بازنشستگان نیشکر هفت تپه

روز یک‌شنبه ۱۲آذرماه ۹۶ کارگران بازنشسته کارخانه نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به پاس نشدن چک‌های سنواتی خود مقابل در اصلی شرکت روبه‌روی بانک ملی دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کارگران نیروگاه برق آبی ”سی سخت“

جمعی از کارگران نیروگاه برق آبی ”سی سخت“ روز شنبه 11آذر 96 در اعتراض به پرداخت نشدن ماهها حقوق خود در مقابل استانداری رژیم در یاسوج تجمع کردند.
این کارگران که بیش از 10سال است که در این نیروگاه مشغول به‌کار هستند درباره این تجمع اعتراضی گفتند: مدت 10سال است که در این نیروگاهها مشغول به کار هستیم و در این مدت هر 6یا 7ماهی یکبار حقوق دریافت می‌کنیم و باید برای دریافت همین مبلغ، اعتراض و اعتصاب کنیم تا آن را پرداخت کنند.
یکی دیگر از کارگران معترض با تأیید سخنان کارگران اضافه کرد: حقوق کارگران نیروگاه برق‌ آبی سی‌سخت در ماه یک میلیون تومان است در حالی که اکثر پرسنل مهندس، تحصیلکرده و تکنسین هستند و این مقدار حقوق جوابگوی وضعیت معیشتی آنها نیست، بعد از چند ماه که حقوق ما پرداخت می‌شود، حقوق‌های بعدی می‌رود برای چند ماه آینده و باز روز از نو و روزی از نو. همان مقداری حقوقی که بعد از چند ماه به ما می‌دهند صرف قسط و اجاره خانه و بدهکاریها می‌شود.

انجمن صنفی کارگران برق و فلز کار کرمانشاه: احضار و تهدید فعالین کمک رسان به آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه ضدیت آشکار با نجات انسانها

دولت بواسطه دستگاههای قضائی، امنیتی و انتظامیش در مقابله با همبستگی سراسری مردم در تمام نقاط ایران و نهادها و انسانهای مدافع انسانیت در جای جای دنیا با مردم آسیب دیده کرمانشاه از ابتدا شکل گیری این همبستگی انسانی اقدام به تهدید و اعمال فشار بر فعالین کمک رسان نموده است.
در راستای این سیاست، اداره اطلاعات سنندج طی هفته گذشته اقدام به احضار فعالین کارگری و اعضاء هیئت کوهنوردی شهر سنندج «فرهاد چتانی، طیب چتانی، لطف اله احمدی، ادب کرباسچی، حیدر آخته، افشین ادب و افراد دیگری» نموده که فعالانه در جمع آوری و رساندن کمک به زلزله زدگان کرمانشاه تلاش نموده اند.
پیشتر نیز ابتدا به دستور دادستانی تبریز فعالان امدادگر این شهر به جرم جمع آوری و رساندن کمک به زلزله زدگان کرمانشاه توسط مأموران امنیتی احضار و ضمن پلمب مکان کمپین، انبار کمک های جمع آوری شده آنان را بستند و به دنبال آن فعالان شهرهای دیگر را هم مورد تهدید قرار دادند.
دولت که خود هیچ نمودی به عنوان مسؤل مستقیم و بی چون و چرای تأمین کلیه نیازمندی های مردم زلزله زده که دچار کمبودهای شدید غذائی، داروئی، امکانات بهداشتی، امکانات تحصیلی، سرپنای امن و قابل سکونت و مقاوم در برابر سرما و برف و باران گردیده اند، از خود بروز نداده و در جدی ترین شکل از نمایش خود در میان مردم زلزله زده به عنوان کمک کننده ای با کمترین ظرفیت از کمک رسانی ظاهر گشته است، توان تحمل صحنه های پر شور مردم در همبستگی و رساندن کمک هایشان به هم نوعان آسیب دیده خود را نداشته و در حالیکه تاکنون تعدادی از این انسانهای فداکار و انسان دوست مانند ابوبکر معروفی و کمک رسان فدارکار دیگر اهل یکی از شهرهای شمالی که در روزهای اول بعد از زلزله به خاطر واژگون شدن کامیون هایشان هنگام کمک رسانی در جاده غیر ایمن ثلاث باباجانی جان خود را از دست دادند و در مدت همین هفته گذشته علی دلاویز و امین عزیزی  در مسیر جاده سنندج مریوان دچار سانحه شده و به شدت آسیب دیده اند، کمال مرادی، آکو و حیدر پالانی اهالی سرپل ذهاب حین کمک رسانی در جاده روستای کوئیک دچار حادثه گردیده و جان باخته اند و اقبال فیروزبخت جوان ۲۹ ساله و از امدادگران منطقه سرپل ذهاب در روستای سیوره هوار در نتیجه دعوا بر سر گرفتن کانکس جان خود را از دست داده است و شاید باز هم انسانهای دیگری به خاطر نجات جان زلزله زدگان سلامتی خود را به خطر انداخته و یا جان باخته اند، دولت با بکارگیری بازوان سرکوبش اعم از دستگاه های قضائی، امنیتی و انتظامی با اقدام به تهدید و اعمال فشار بر فعالین کمک رسان در صدد مقابله با این همبستگی و ممانعت از امدادرسانی به آسیب دیدگان که به خاطر شرایط وخیم ناشی از زلزله در معرض خطر جدی قرار گرفته اند بر آمده است.

باید به این شیوه سرکوبگرانه که نتیجه اش تنها و بی پناه ماندن دهها هزار انسان دردمند، داغدار و هست و نیست از دست رفته در برابر مشقات مهلک ناشی از فاجعه زلزله است، متحدانه اعتراض کرد و ضمن خواستن از دولت که به وظایفش در قبال تأمین فوری کلیه نیازمندیهای زلزله زدگان از جمله اسکان آنها در مکان های امن، خواهان متوقف شدن هر گونه تهدید، احضار و اعمال فشار بر فعالین و ایجاد فضای رعب و وحشت گردید.
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه    ۱۱/۹/۱۳۹۶

*اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه تا آخر وقت امروز ادامه داشت

بدنبال فراخوان قبلی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، از ساعات اولیه صبح امروز کارگران بخش کشاورزی با حرکت به سوی کارخانه وارد محوطه کارخانه شدند و با پیوستن بقیه کارگران به آنان دست به اعتصابی متحدانه زدند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، مدیریت شرکت با هدف جلوگیری از شروع اعتصاب از چند روز پیش اقدام به پخشی کلیپی نمود که وعده میداد ضمن‌ پرداخت حقوق های معوقه، از این پس حقوق ها بموقع و سر ماه انجام پرداخت خواهد شد. در ادامه این تلاشها از سوی مدیریت شرکت، از ساعت ۷ صبح امروز نیز مسئولین شرکت اقدام به توزیع فیشهای حقوقی در بین کارگران کردند اما کارگران با توجه به خلف وعده های مکرر کارفرما، توزیع فیشهای حقوقی را تلاشی برای جلوگیری از شکل گیری اعتصاب تلقی نموده و طبق فراخوان قبلی دست به اعتصاب زدند.

در پی این اعتصاب که توام با تجمع کارگران در محوطه کارخانه و سر دادن شعار از سوی آنان بود مدیر عامل کارخانه ناچار به ترک کارخانه شد اما پس از ساعاتی و بدنبال تجمع کارگران در مقابل دفتر مدیریت شرکت، وی بار دیگر در میان کارگران حاضر شد و اعلام کرد در طول هفته جاری یکماه حقوق کارگران را پرداخت و بدنبال آن با فاصله ده روز به ده روز باقی مانده مطالبات آنان شامل ۵ ماه حقوق و پاداش بهره وری معوقه را به حسابشان واریز خواهد نمود.

اعتصاب امروز در حالی از سوی کارگران نیشکر هفت تپه صورت گرفت که بدنبال دور قبلی اعتراضات آنان در مرداد ماه سالجاری حدود هفتاد نفر از آنان به دادگاه احضار شدند اما با این حال کارگران نیشکر هفت تپه مرعوب سیاست سرکوب نشدند و صبح امروز با سر دادن شعارهایی از قبیل کارگر هفت تپه ‌ذلت نمی پذیرد – کارگران هفت تپه ایم، گرسنه ایم گرسنه ایم – افشار حیا کن، هفت تپه رو رها کن و… جسورانه دست به اعتصاب و اعتراض زدند و در مقابل تهدیدات مکرر مدیر عامل شرکت تا پایان ساعت کاری امروز به اعتصاب ادامه دادند.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در پی اعتراض و اعتصاب قدرتمند امروز کارگران نیشکر هفت تپه و وعده های مدیر عامل به کارگران که توام با قسم خوردنش به حضرت عباس بود آنان با روحیه بالائی اعلام کردند در مورد ادامه اعتصاب خود فردا تصمیم گیری خواهند کرد. بنا بر این گزارش زمزمه ادامه اعتصاب تا لحظه واریز شدن حقوق به حساب کارگران در میان آنان بالاست.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ۱۱ اذر ماه

تجمعات اعتراضی جوانان متقاضی کارشهر کنکان مقابل فاز ۱۹پارس جنوبی وساختمان شورای شهر

صبح روز شنبه یازدهم آذرماه،جمعی از جوانان متقاضی کارشهر کنکان دست به تجمع مقابل فاز ۱۹ پارس جنوبی وساختمان شورای این شهرزدند.

براساس گزارشات منتشره،تجمع‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی اعتراض خود را نسبت به بیکاری بنمایش گذاشتند.

فرماندار کنگان با تائید این خبر گفت: این تجمع به صورت مسالمت آمیز در حال برگزاری است و تجمع کنندگان خواستار حضور مقامات مسوول حوزه نفت هستند.

یکی از شرکت‌کنندگان در این تجمع می‌گوید: علیرغم پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی که در این استان در حال فعالیت هستند، ما بومی‌ها بیکاریم.

به گفته این جوان متقاضی کار، خیلی از جوانان بومی هم مدرک دانشگاهی دارند و هم از توانمندی‌های کافی برخوردارند؛ با این وجود تمهیداتی برای جذب آنها اندیشیده نشده‌است.

گفتنی است که مساله جذب بومی‌ها و رفع بیکاری در مناطق نفت‌خیز مطالبه‌ای است که مدتهاست دنبال می‌شود؛ در شرایط آزمون استخدامی نفت نیز که قرار است دی ماه برگزار شود، سهمیه مناسب برای بومی‌ها در نظر گرفته نشده است.

قابل یاد آوری است که فاز ۱۹پارس جنوبی در ۱۵ کیلومتری شهر کنگان واقع شده است.

Related posts

آغاز«اعتصاب کارگران» در اهواز و هفت‌تپه در اعتراض به

Sosialism Imroz

چند خبرو گزارش مهم کارگری و تودەای در هفتەای کە گذشت!

Sosialism Imroz

تجمع جمعی از کارکنان مترو تهران

Sosialism Imroz

Leave a Comment