Simroz.org
ستون آزاد

ختنە،کابوسی وحشتناک برای دختران و مادران

گلاویژ عبدیکانی

ختنە چیست ؟ یکی از جنایات ناگفتنی کە در جوامع اسلامی در حق زنان و دختران روا داشتە میشود امر ختنە است. بریدن الت تناسلی زنان یا مثلە کردن جنسی زنان . با تعریفی کە از ختنە ارائە شد میتوان بە عمق فاجعە پی برد و درک کرد کە با این عمل غیر انسانی چە خشونتی بر علیە زنان و دختران روا داشتە میشود . این عمل غیر انسانی در جوامع اسلامی رایج می باشد.بنا بە نظر و عقیدەی عدەای از علمای اسلام تضمین پاکدامنی دختران تنھا با ناقص سازی ایشان ممکن است .برای نمونە جاالحق مفتی اعظم الازھر فتوایی داد کە در ان دختران ختنە نشدە،دارای مزاجی تند و عادات بد دانستەشدەاند و ممکن است طعمەی بی اخلاقی و فساد شوند و آن را سنتی مذھبی برشمرد کە بە اندازەی نماز خواندن واجب می باشد .

در ایران،در کشوری کە قوانین اسلامی برآن حکمفرماست و دین بیش از ٩٠درصد آنھا اسلام است ،این عمل زشت و قبیح در استانھای خوزستان و لرستان و بیشتر در کردستان انجام میشود ،کە بە علت پنھان کاری و عدم اطلاع رسانی دقیق آمار دقیقی از آن در دسترس نیست . این عمل کە با بریدن قسمتی از لبەھای بیرونی الت تناسلی زن انجام میگیرد در اکثر موارد کاملا غیر بھداشتی و توسط قابلەھای محلی انجام میشود. ختنە کردن زنان ،ریشە در اعتقادات مذھبی و سنتی دارد. باور کسانی کەدخترانشان را ختنە میکنند این است کە،ختنە دخترانشان را مانند مرد بار میاورد و مانع از سرکشی آنان میشود .و این یعنی بە تاراج بردن ھویت دختران. انکار وجود آنان بە عنوان یک زن . و اینکە ماھیت خود را فراموش کردە و ھمچون مردان باشند . موجودی در قالب موجودی دیگر. و این شروع بی اعتمادی بە خویش و نھادینە نمودن این باور کە مرد جنس برتر و زن جنس فرومایە است در باور زنان و دختران . بر اساس تحقیقات سازمان بھداشت جھانی از دلایل موجە جلوە دادن ختنەی دختران،مفید بودن آن از نظر بھداشتی،کمک بە سلامتی،پیدا کردن روح پاک ،زیبایی بدن دختران ،کنترل تمایلات جنسی قبل از ازدواج،نگھداری باکرەگی تا زمان ازدواج،تامین لذت جنسی بیشتر برای مردان ،و لزوم حفظ و نگەداشتن رسم و رسوم اسلامی عنوان شدە است.انسانھا تا چە حد از نظر فرھنگی و علم باید عقب ماندە باشند کە در سایەی دین ،این عمل غیر انسانی و دھشتناک را کمک بە سلامتی و دستیابی بە روح پاک بپندارند .انجام این عمل برای بیشتر لذت بردن مردان از جسم زنان و ھمچنین تحت کنترل قرار دادن زنان است. میتوان گفت این عمل در جھت استثمار و استعمار کشیدن بیشتر جسم زن و بە بند کشیدن امیال جسمی و جنسی اوست.از دلایل اصلی دیگر ختنە کردن ،کمک بە باکرە ماندن دختران تا زمان ازدواج است . باکرەگی،این واژەی نامیمون و نامانوس کە زیر سایەی وحشتناک آن راە را برای ھرچە بیشتر محدود نمودن و بە انزوا کشاندن دختران باز می نماید . بە گزارش بنیاد جمعیت سازمان ملل متحد ،ختنە دختران علاوە بر اینکە دردی جانکاە داردعواقبی ھمچون خونریزی ،عفونت،حتی ناباروری و مرگ را در پی دارد. سازمان بھداشت جھانی در ژوئن ٢٠٠٦در گزارشی اعلام کرد :زنانی کە ناقص سازی یا ختنە شدەاند در دراز مدت دچار مشکل شدە و احتمال مرگ آنان یا فرزندشان در حین زایمان میرود .میل جنسی آنان برای ھمیشە از بین میرود .عفونت مجاری ادراری،عفونت خونی،ایدز ،یرقان،تشکیل کیست یا دمل ،ایجاد شوک بە دلیل استفادە نکردن از داروی بی حسی. افسردگی ،عفونت ھای مزمن و یا متناوب مجرای ادرای و لگن ،تجربە نکردن ارضا جنسی،بە تاخیر افتادن و سختی دوران پریودی…

قربانیان این فاجعە باید با عوارض آن کنار آمدە و زندگی کنند. سازمان ھای حقوق بشری و بھداشت جھانی ،با صدور بیانیەھایی کشورھای اسلامی را موظف نمودەاند کە در جھت جلوگیری از این امر غیر انسانی اقدامات لازم را انجام دادە و از روی دادن آن جلوگیری کنند . دولت  جمهوری اسلامی ایران ،تا کنون اقدامی اساسی و قانونی در راستای جلوگیری از این امر انجام ندادە است و این خود مھر تاییدی بر ماھیت زن ستیز این نظام دارد. ختنە کردن زنان ریشە در اعتقادات مذھبی و سنتی دارد.لذا برای پیشگیری از آن میتوان با فراھم کردن شرایطی کە حقوق اجتماعی مردم در جامعە رعایت شود ،افزایش میزان و سطح اگاھی مردم جامعە ،کمرنگ نمودن نقش دین و خرافات مذھبی در میان مردم ،ارزش دادن و ارتقا موقعیت و جایگاە زنان در سطح جامعە ،کە بە زن بە عنوان یک انسان و کسی کە بە اندازەی مرد از حقوق مساوی و انسانی برخوردار است نگاە شود نە بە عنوان موجودی ناقص العقل و صرفا در جھت دستیابی و میل مردان بە امیال شھوانی این مسائل رابطە نزدیکی با نگرش دین بە اشخاص و ھمچنین سیاست دولتھا در قبایل افراد جامعە دارد .

زنان آگاه به این وضعیت معترضند و مبارزه برای یک دنیای بهتر، برای یک جامعه انسانی و دمکراتیک که احترام به انسان و حقوق او بر درب ورودی جامعه نوشته شده است، ادامه دارد.

Related posts

نامه تنی چند از خانواده های جانباختگان و زندانیان سیاسی خطاب به گلرخ ابراهیمی و سهیل عربی

Sosialism Imroz

نمایش انتخابات ریاست جمهوری در ایران را به میدان مبارزه علیه این رژیم تبدیل کنیم!

admin

در نمایش مسخره “انتخاباتی” این نظام جنایتکار شرکت نکنید! سلام زیجی

Sosialism Imroz

Leave a Comment