Simroz.org
ستون آزاد

جمع بندی قیامهای شهری امروز ! قیام کجا ایستاده است

مهرنوش موسوی

قیام در شهرهای مختلف ایران امروز وارد مرحله نوینی به نسبت اعتراضات دیروز در مشهد و بیرجند شد. امروز یک قدم جدی به جلو برداشته شد.

قیام کجا ایستاده است:

۱. جغرافیای سیاسی پیشروی قیامهای شهری تغییر کرد. شهرهای کوچک و بزرگ بیشتری به قیام پیوستند. کرمانشاه با شعار مرگ بر جمهوری اسلامی حضور و پیوست خود را اعلام کرد، همدان با شعار جمهوری اسلامی نمیخوایم ، نمیخوایم به میدان آمد. امروز تظاهراتها به نسبت دامنه گسترده تر بود. تعداد شهرها بیشتر بود. جمعیت بیشتری به قیام پیوست. سنندج وارد میدان شد.

۲. قیام نه فقط در دامنه، امروز به لحاظ عمق نیز از دیروز عمیقتر بود. دیروز فعالان سیاسی چپ و آزادیخواه قلمها را برای دفاع از حقانیت خیزش مشهد در مقابل آیت الله بی بی سی، حواریون لجن بنفش و سبز گندیده اصلاح طلب روی صفحات تیز کرده بودند، شجاعانه از حقانیت مبارزه ای که توسط آنها دسیسه خوانده میشد دفاع کردند. دور مبارزه مردم ایر بک فکری خوبی ایجاد کردند. امروز مردم کار کمپ چپ انقلابی را راحت کردند. اصلن دیگر لازم به دفاع نیست. شعارها به سرعت رادیکال شدند. شعار جمهوری اسلامی نمیخوایم، مرگ بر جمهوری اسلامی و بگو مرگ بر خامنه ای، پیام مردم ایران و قیام کنندگان بود که کار از بازی و مانور جناحها روی مبارزه مردم گذشته است. مردم کل نظام را نمیخواهند. این یک قدم اساسی قیام را عمیقتر کرد. حفاظ سیاسی دور مردم کشید.

۳. زنان در کلیه شهرها نقش چشمگیری داشتند. هنوز جای سوزاندن حجابها و شعارهای برابری طلبانه خالی است. این یک نقطه ضعف مهم است. بیمه فوری قیام، زنانه شدن آن است. یک حمایت وسیع بین المللی را قبل از ورود ضد انقلاب به صحنه فراهم خواهد آورد. کوبیدن قیام ر ا با دشواریهای رسانه ای و بین المللی مواجه خواهد کرد.

۴. قیام امروز به وضوح از شعار الله و اکبر عبور کرد. بایست در تاریخ ثبت شود. قیام امروز هم بر خلاف ۸۸ بند ناف اصلاح طلبانه اش را بدور انداخت، هم دقیقن به این دلیل از شعار منحوس الله و کبر که کد جنبش ملی/اسلامی است عبور شد.

۵.درست به میزانی که قیام پیشروی کند، به همان میزان که صف و کمپ قیام کنندگان منسجم میشود، در صف مقابل کنتراهای قیام نیز این تغییر قابل روئیت است. امروز همه جناحهای حکومت هشدار به هم میدادند. اصلاح طلب و اصولگرا، چپ هپروت و دچار دیپرشن همه مانند ذرات معلق در هوا دور مدار ی علیه قیام کنندگان موضع گرفتند. صف ضد انقلاب در روزهای آتی حملات سیاسی و فکری خود را تشدید خواهد کرد. روی چه تزهایی حملات را سازمان میدهند، همانها میشود سرخط نقشه های شوم علیه مردم. یک عرصه مهم قیام لذا جنگ در جبهه افکار است. جنگ برای دفاع از حقانیت مبارزه مردم، علیه جنبشهای سیاسی که رفته رفته در مقابل مردم، همه اختلافاتشان را کنار میگذا ر ند. اگر این جدال فکری و سیاسی خوب به پیش برده شود، بر متن این جدال یک نیروی چپ انقلابی جدید متولد میشود که تجربه و بصیرت قبلیها را دارد، اما جدالهای سیاسی و فکری را جان تاریخی جدید خواهد بخشید. این خودش را با تمام اقتدار فکری و سیاسی به سرمایه فعلی اضافه و آن را به روز و فرمت خواهد کرد.

6. شعارهای شاهپرستانه و ارتجاعی قدرت گسترش در این قیامهای شهری ندارد. اولن به این خاطر که چپ جامعه ایران یک جنبش قوی اجتماعی است. ولو اینکه ضعف ظرف سازمانی دارد. اجتماعن اما قوی است. ثانین اینکه هیچ پادشاهی در دنیا روی شانه قیام جایی به قدرت نرسیده است. اینها یا بقیه را سم خور میکنند، یا کودتا میکنند. یا از پدر به پسرند. قیام همیشه نقطه مقابل اینهاست. هدف دادن این شعارها رسمیت دادن به آلترناتیو غیر قیامی راست است. بدیهی است که مردم نبایست آنها ر ا تکرار کنند. با پیشروی قیام، سرنوشت شعار الله و اکبر را پیدا خواهند کرد.

Related posts

مسائل معیشتی، اعتراض‌ها به حجاب اجباری، و تأثیر آن‌ها بر جنبش زنان مریم حسین‌خواه

Sosialism Imroz

 مخاطرات احتمالی در کمینِ اعتراضات هفت‌تپه: گام بعدی؟

Sosialism Imroz

ازاعتصاب و اعتراض پناهجویان و آوارگان جنگی افغانستان دفاع کنیم

Sosialism Imroz

Leave a Comment