Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

تعداد قربانیان زندانی به «سه نفر» رسید + فیلم اعتراضی جلو زندان اوین

به گفته نسرین ستوده، وکیل حقوق بشری، در حال حاضر تعداد قربانیان زندانی «سه نفر» است.

یک روز پس از تایید خبر مرگ سینا قنبری، از شرکت‌کنندگان در اعتراضات اخیر ایران، کمپین حقوق بشر در ایران روز سه‌شنبه، ۱۹ دی‌ماه، در گزارشی از مرگ «وحید حیدری در بازداشتگاه اراک» خبر داد.

همین سازمان در توییتی که دوشنبه شب منتشر شد می‌گوید که علاوه بر این دو نفر یک نفر دیگر نیز به نام محسن عادلی در زندان دزفول «خودکشی» کرده است.

 سه تن از معترضان به نام‌های سيناقنبری، محسن_عادلی و وحیدحیدری، در بازداشتگاه‌های تهران دزفول و اراک جان خود را از دست داده‌اند. مقامات علت مرگ هر سه را خودکشی اعلام کرده‌اند، نگرانی از تکرار تجربه کهریزک و این بار در سراسر ایران جدی است.

از سوی دیگر نسرین ستوده، وکیل حقوق بشری، در گفت‌وگو با رادیوفردا بر اساس شنیده‌های خود از «سه کشته» در قرنطینه زندان اوین خبر داد که «مسئولان» علت مرگ آنها را «خودکشی» اعلام کرده‌اند.

روز دوشنبه گذشته محمود صادقی،‌ نماینده مجلس، با تایید مرگ سینا قنبری، یکی از بازداشت‌شدگان تظاهرات اخیر در زندان اوین، در مورد تکرار وقوع «کهریزک دوم» هشدار داد. یک مقام قضایی نیز دلیل مرگ سینا قنبری را «خودکشی» اعلام کرد.                                                                                          

خبرگزاری ایسنا به نقل از مدیرکل زندان‌های استان تهران در مورد دلیل مرگ سینا قنبری گفت که او «با مراجعه به دستشویی قرنطینه زندان، اقدام به خودکشی از طریق حلق‌آویز کردن خود کرده است».

آگهی ترحیمی که کمپین حقوق بشر در ایران از وحید حیدری منتشر کرده است

به گفته کمپین حقوق بشر، «او در بازداشتگاه کلانتری ۱۲ رضوی اراک در بازداشت بوده و به گفته خانواده‌اش دستفروش بود و در همان میدانی بازداشت شده که دستفروشی می‌کرد. عموی او به کمپین گفت که جنازه برادرزاده‌اش را روز شنبه به خاک سپرده‌اند و او جنازه را ندیده است».

در همین حال به گفته یک وکیل دادگستری به نقل از «یک فعال مدنی» در شهر اراک، وحید حیدری نیز در زندان دست به خودکشی زده است.

محمد نجفی، وکیل دادگستری، به کمپین حقوق بشر گفت که خانواده آقای حیدری «به شدت تحت فشارهای امنیتی هستند و مجبور شده‌اند او را در قبر و مکانی دفن کنند که ماموران امنیتی تعیین کرده‌اند».

کمپین حقوق بشر به نقل از علی باقری، یکی از فعالان مدنی اراک، می‌گوید که «همه می‌گویند که او را در بازداشتگاه بر اثر ضربات باتوم کشته‌اند. پلیس اینجا تکذیب کرده که به واسطه باتوم کشته شده و گفته‌اند به دلیل حمل مواد مخدر دستگیر بازداشت و در بازداشتگاه خودکشی کرده.»

از سوی دیگر نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر، روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با رادیوفردا گفت که «در تماس تلفنی با یک زندانی سیاسی اوین فهمیده تعداد کشته‌ها در قرنطینه اوین سه نفر است».

اما درباره قربانی سوم که نام او «محسن عادلی» و محل مرگ او زندان دزفول ذکر شده هنوز اطلاعات چندانی در دست نیست. کمپین حقوق بشر نیز در توییت خود توضیح نمی‌دهد که چه مقامی خودکشی او را تایید کرده است.

پیشتر محمود صادقی،‌ نماینده مجلس از تهران، روز دوشنبه در توئیتی با اعلام این که مرگ سینا قنبری، یکی از بازداشت‌شدگان تظاهرات اخیر در زندان اوین، تایید شده است، در مورد تکرار وقوع «کهریزک دوم»‌ هشدار داده بود.

وی نوشته بود:‌ «در تماسی که با یک مقام مسئول در یکی از مراجع اطلاعاتی داشتم، متأسفانه مرگ یکی از بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر در زندان اوین را تأیید کرد؛ به رئیس‌جمهور و مقامات امنیتی و قضایی هشدار می‌دهم از وقوع کهریزک دوم جلوگیری کنید.»

محسن روح‌الامینی و بسیاری دیگر از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در پی دستگیری به بازداشتگاه کهریزک منتقل شدند که طبق گزارش‌ها شرایطی بسیار نامناسب داشت.

بنا بر گزارش‌های رسمی حکومت ایران، در این بازداشتگاه جز محسن روح‌الامینی دست‌کم سه نفر دیگر به نام‌ امیر جوادی‌فر، محمد کامرانی و رامین آقازاده قهرمانی کشته شدند.

اوایل آذرماه گذشته، وکیل خانواده محسن روح‌الامینی خبر داد که سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، به جرم معاونت در قتل که در این بازداشتگاه رخ داد به دو سال حبس قطعی محکوم شده است.

در جریان اعتراضات اخیر در ایران که بیش از یک هفته جریان داشت دست‌کم ۲۵ نفر جان باختند و بیش از هزار نفر در چندین شهر ایران بازداشت شدند.

Related posts

بیستمین روز اعتراض کارگران هفت تپه زیر باران، مقابل فرمانداری

Sosialism Imroz

محــیط کــار همـــچنان قــربانی میگیرد …

Sosialism Imroz

اعتصاب غذای زندانی سیاسی ارژنگ داودی

Sosialism Imroz

Leave a Comment