Simroz.org
ستون آزاد

دختر خیابان انقلاب … او آرام و بی هیاهو میگوید اجبار بس است “

اعتراض مسالمت‌آمیز ویدا موحد که به “دختر خیابان انقلاب” شهرت یافت و دستگیری او بار دیگر نشان داد که شهروند ایرانی در نظام جمهوری اسلامی از حق اعتراض بی بهره است. 

  • «دختر خیابان انقلاب» نماینده آخرین نسلی است که با برافراشتن «پرچم سفید» با شما سخن میگوید. او آرام و بی هیاهو میگوید اجبار بس است.

نام “دختر خیابان انقلاب” بالاخره مشخص شد: ویدا موحد. این عنوان زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که تصویر و ویدئویی از این زن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و بر صفحه‌ی اول روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا” جای گرفت.

ویدا موحد زن ۳۱ ساله‌ای است که اوایل دی‌ماه ۹۶ و چند روز پیش از آغاز موج اعتراضات در ده‌ها شهر ایران، در تقاطع خیابان انقلاب و وصال شیرازی، در اعتراض به حجاب اجباری بی‌حجاب و در حالی که یک روسری سفیدرنگ را بر سر چوب کرده بود بر سکویی ایستاد و آن را در سکوت کامل تکان داد. موحد اندکی بعد دستگیر می‌شود و تا کنون خبری سرنوشت او در دسترس نیست.

از قرار معلوم دستگاه قضایی جمهوری اسلامی و به طبع آن نیروهای امنیتی تاب تحمل کوچک‌ترین حرکت اعتراضی مسالمت‌آمیز را ندارند، و جای شگفتی نیست که این انسداد سیاسی ابعادی همچون موج گسترده‌ی اعتراضات در سراسر ایران به خود گیرد.

در اول بهمن‌ماه فعال مدنی و وکیل دادگستری، نسرین ستوده، در پی یک تحقیق محلی، در اکانت فیس‌بوک خود گفته است که این زن جوان که دارای کودکی ۱۹ ماهه است، در همان روز “بعد از بازداشت مدت کوتاهی آزاد شده و دوباره بازداشت شده است”.

Related posts

مشاوره چیست؟

Sosialism Imroz

تیم فوتبال آنها، و تیم انقلاب ما

Sosialism Imroz

“طرح کارورزی “یک طرح ضدکارگریست ، علیه آن متحدانه مبارزه کنیم ..!

Sosialism Imroz

Leave a Comment