Simroz.org
ستون آزاد

بوکان در گرداب مواد مخدر!

گزارشی از ” ناڵه شکێنه ی ٢١” در شهر بوکان
اعتیادامروزه بیشتردرحاشیه های شهربوکان پروبال گرفته است. شهربوکان پاتوق ومرکزفروش مواد مخدر شده است . اکثریت کسانی که دراین بخش فعالند و به جوانان مردم مواد مخدر می فروشند از نیروهای خود رژیم و و مزدوران حکومتند . از طریق سپاه پاسداران به این کار گمارده شده اند تا بدین شیوه جوانان مردم را به بلای خانمانسوزاعتیاد گرفتار کنند .
این روزها وقتی از خیابان ها و کوچه های شهر گذر میکنی با چهره های عبوس و درهم شکسته معتادانی روبرو می شوی که در تنهایی خودغرق شده اند و به این بلا گرفتارهستند.
همان زنان و مردانی که هر روزبا چشم های خسته و نیمه بازشان گذرعابران پیاده را دید می زنند و هربارازنگاه شهروندان گم می شوند. لازم نیست زیاد دور شوید می توانید ازهمینجا چهره ها را به خوبی تشخیص دهید . بسیار سخت نیست که فهمید که چرا جوانان مابه این بلا گرفتارآمده اند.همه آندسته از کسانی که در این گذر هستند قدم به قدم درجستجوی افرادی اند که دنبال مواد می گردند . این افراد که از خودرژیم هستند با ایماء و اشاره آنها را به طرف خود میکشانند و بسته کوچکی را در دستانشان میگذارند و با نگاه کوتاهی به سمت چپ وراست خود متواری میشوند .در این مکانها شاید ،اعتیاد پیروجوان، زن و مرد، باسواد و بی‌سواد را نشاسد و متاسفانه بسیاری دردامش گرفتار هستند .این روزها تا از مواد مخدر حرف به میان میاد فوراً همه نگاه ها به سوی میدان اسکندری وحاشیه های شهر می رود که به مرکز اصلی خرید و فروش مواد مخدر تبدیل شده است .
نابرابری های اجتماعی،مشکلات خانوادگی، فقرو از همه مهمتر بیکاری ازعواملی است که آمارهای رسمی میگوید 4800 نفر( در واقع بسیار بیش از این آمار) معتاد درشهر بوکان موجوداست . یکی از دردناک ترین مسایل مربوط به اعتیاد در شهر بوکان، اعتیاد جوانان کم سن و سال وزنان است. جوانان سر خورده و محروم از همه امکانات زندگی برای فراراز مشکلات اجتماعی و خانوادگی، تبعیض و فقر ودیگر معضلات ساخته ‌شده از سوی جمهوری اسلامی، متاسفانه به مواد مخدرپناه می‌برند. پناه به چیزی می‌برند که ویرانگر خانواده وجامعه است و مشکل روح و روان آدمی را به بالا ترین درجه می‌رساند. متاسفانه امروز اعتیاد به مواد مخدردرکردستان وبه خصوص درشهربوکان دامن کودکان و نوجوانان را نیزگرفته است.
اعتیاد یکی ازحربه های جمهوری اسلامی است که سرمایه‌گذاری و تمرکزی جدی از جانب حکومت بر روی این موضوع به‌عمل آمده است. حكومت جمهوری اسلامی به‌علت ناكام‌ماندن درسیاست‌های پیشین خود برای به‌زانو درآوردن مردم و جوانان انقلابی و پر شور به توطئه‌ی گسترش اعتیاد درمیان آنها و به کمک مزدوران خود در بین سپاه پاسداران وعوامل اطلاعاتی در شهربوکان دست زده است.
طی سال‌های اخير وضعيت اعتياد در شهرهای كردستان به يمن سياست‌های جمهوری اسلامی بسيار بدتراز قبل شده است . اين سياست‌ها عامدانه است و هم زمان به دوهدف خدمت ميکند اول اینکه خنثی كردن راديكاليسم ومبارزه جویی جوانان ودور كردن آنان ازسياست با حربه اعتياد ودوم دستيابی به سودهای کلان ازراه تجارت مواد می باشد. طبق قانون، خريد و فروش مواد مخدر ممنوع است ، اما در كردستان مانند ساير استان‌ها دست فروشندگان مواد همچنان باز است.
همچنانکه گفته شد چه دربوکان وچه دردیگر نقاط ایران و کردستان مقصرو بانی اصلی دراعتیاد جوانان رژیم اسلامی می باشد. معتاد شدگان قربانیان این نظام و مناسبات تولیدی اجتماعی سرمایه داری و نظام سیاسی آن یعنی رژیم اسلامی است . بنا به منافع و اهداف استراتژیک سیاسی- اجتماعی اش، آنان را به چنین وضعیتی گرفتار کرده اند. معتاد شدگان انسان های شریفی هستند. این انسانها به حمایت و همبستگی انسانی- اجتماعی و بیان همدردی، محبت وعواطف انسانی اجتماع و همه ما نیازمندند .آنان را باید مداوا کرد و پذیرفت. باید ازهرلحاظ آنان را یاری کرد. شخصیت اجتماعی- انسانی آنان را محترم شمرد و برای ترک این مشکل باید به آنان اعتماد بنفس داد. باید نفرت وبیزاری خود را بطورسازمانیافته وهدفمند،علیه رژیم اسلامی در ایران و شهرهای کردستان از جمله شهر بوکان بکار گیریم . ما باید در مبارزه علیه مواد مخدر وعوارض اجتماعی اش، تلاش برای بازپروری و سالم سازی معتادین وحفظ شخصیت انسانی -اجتماعی آنان راافزایش دهیم واین عرصه را به یکی ازمیدانهای مبارزه آزادیخواهانه و اجتماعی خود، تبدیل کنیم .
به امید آنروز و به امید نابودی حکومت اسلامی که جرثومه همه مشکلات و معضلات اجتماعی است .

Related posts

جنبش ما به عنوان یک جنبش کمونیستی باید در راس ایده های پیشروی زمانه خود قرار گیرد…

Sosialism Imroz

اسلام وتسليم نقطه مقابل آزاديند. قرآنرابازبان مادرى بخوانيم… سهراب كرماشانى

Sosialism Imroz

ادامه اعتراضات و اعتصابات… دانيال عبادی 

Sosialism Imroz

Leave a Comment