Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

۲۹ معترض به حجاب اجباری که به دختران خیابان انقلاب مشهور شدند از طرف پلیس ایران بازداشت شدند

پلیس تهران از بازداشت ۲۹ نفر در این شهر که در اعتراض به حجاب اجباری روسری‌های خود را در خیابان‌ها برداشته‌اند، خبر داد. 

پلیس این بازداشت‌شدگان را تحویل مراجع قضایی داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان از قول پلیس تهران نوشته که آنها «امنیت اجتماعی» شهروندان را بر هم زده بودند.

اما بازداشت‌های جدید پس از آن صورت می‌گیرد که روز چهارشنبه، ششم دی‌ماه سال جاری، فیلمی از یک دختر جوان در خیابان انقلاب تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که با رفتن روی یک پست انتقال برق، روسری خود را به یک چوب وصل کرده بود و آن را مثل پرچم تکان می‌داد. این دختر که به «دختر خیابان انقلاب» شهرت یافته و برخی کاربران شبکه‌های مجازی، وی را ویدا موحد معرفی کردند، بر اساس اطلاع‌رسانی نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، پس از دوبار بازداشت، آزاد شده است.

اما اعتراض به «حجاب اجباری» محدود به تهران باقی نماند.

زنان جوان ایرانی در دیگر شهرهای کشور نیز شال یا روسری خود را بر سر چوب زدند و با ایستادن بر بلندی به «حجاب اجباری اعتراض کردند.

تصاویر این زنان جوان از شهرهای تهران٬‌ ورامین٬ ساری٬ کرمان و مشهد بارها در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد.

در طول نزدیک به چهار دهه اجباری شدن حجاب در ایران، هزاران زن بازداشت و تهدید شده‌اند یا فرصت‌های شغلی و تحصیلی خود را به دلیل نافرمانی در زمینه حجاب از دست داده‌اند. مطابق تبصره ماده ۶۳۸ قانون محازات اسلامی، چنانچه زنی در معابر عمومی بدون حجاب اسلامی ظاهر شود، قاضی می‌تواند بین ۱۰ روز تا دو ماه به او حبس بدهد یا بین پنج هزار تا ۵۰ هزار تومان او را جریمه نقدی کند. قوانین اسلامی نه فقط حجاب بلکه همه عرصه های زندگی رنان را در بر گرفته است. این قوانین وسیله ای برای پلیسی کردن فضای جامعه از ابزارهای سرکوب بوده و با اتکاء به آنها جنایتکارانه ترین و آزار دهنده ترین اقدامات علیه زنان انجام گرفته است. 

تشدید فشار بر زنان به بهانه رعایت نکردن حجاب، اگرچه ریشه در ایدئولوژی و اعتقادات این رژیم دارد، اما امروزه اساساً به عنوان یک حربه سیاسی نه فقط علیه زنان بلکه علیه کل جامعه بکار گرفته می شود. 

 

 

 

Related posts

با درود به تمامی دانشجویان و دانش آموزان که با شجاعت تمام قد در مقابل رژیم سفاک ج ا ایستادگی کردند و می کنند

Sosialism Imroz

تجمع اعتراضی مقابل قوه قضاییه در تهران + فیلم و عکس

Sosialism Imroz

اعتصاب بازاریان در شهرهای جوانرود و بانه

Sosialism Imroz

Leave a Comment