Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

زندگی بهتر شایسته کارگران ایران است! (چند خبر و گزارش کارگری)

تهیه و تنظیم :عــــزیز آجیکند
روزها ی اخیر نیز خیابان و مراکز کارگری با صدای اعتراض و اعتصاب کارگران در گوشه وکنار ایران طنین ساز شد. خبر ها یکی پس از دیگری دیوار سانسور رژیم حامی و پشتیبان سرمایداران را در هم کوبیدند و ندای اعتراض کارگران را در سراسر جهان پخش کرد.

خبرهاو گزارشهای این هفته را با اخراج کارگران آغاز میکنیم…
امسال نیز همانند بسیاری از سالهای قبل قرارداد کاری بسیاری از کارگران برخی از کارخانه ها تمدید نشد. خبری کوتاه اما واقعیتی که از درد سفره کارگران این کارخانه ها میگوید..
همزمان با اخراج این کارگران در تعداد دیگری از کارخانه‌ها به کارگران وعده راه‌اندازی تولید در سال ٩٧ داده شد که عملی نشد و در بسیاری از کارخانه‌ها معوقات مزدی کارگران که گاه به یک سال می‌رسید، بلاتکلیف ماند.هنوز یک ماه تمام از شروع سال جدید نگذشته است که صدها کارگر از کار بیکار و چند کارخانه نیز تعطیل شده اند. با شروع سال جدید، ١١ نفر از کارگران کارخانه‌”ارکان ثالث” پالایشگاه استان ایلام، حدود ٦٠ نفر از کارکنان مراکز بهداشت شهرهای مختلف استان خوزستان و بیش از ۱۳۰ کارگر کارخانه “مقره‌سازی” ساوه بیکار شدند. همچنین تعدادی از کارگران کارخانه نیمه تعطیل “شیرآلات سیمگون” نیز نگران امنیت شغلی خود هستند .
همچنین کارگران شاغل در دو واحد تولیدی “نساجی فرقانی” در استان قزوین و کارگران “سولفات پتاسیم” در ایوان از عدم تمدید قراردادهای خود خبر دادند.
گفتنی است که از ابتدای فروردین ماه سال جاری، قرارداد کاری ٦٠٠ کارگر گروه نساجی فرقانی در استان قزوین تمدید نشده و شماری از کارگران علیرغم دارا بودن ٤ ماه دستمزد معوقه از کار اخراج شده اند. همچنین ٩٠ کارگر کارخانه سولفات پتاسیم ایوان به دلیل پلمپ این کارخانه از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت رژیم از کار بیکار شدند.

مرگ و مصدومیت ۱۶ کارگر
متاسفانه طی روزهای گذشته در سایه فقدان ایمنی محیط کار، ۴ کارگر جان خود را از دست داده و ۱۲ کارگر نیز مصدوم شدند.
طی روزهای ١٧، ١٨ و ١٩ و٢٠ فروردین ماه براثر حوادث ناشی از کار دستکم ٤ کارگر جان خود را از دست داده و ١٢ تن نیز مجروح شدند. گفتنی است که ایران در میان کشورهای جهان، رتبه ١٠٢ در زمینه عدم رعایت مسائل ایمنی کار را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی چاپخانه جام‌جم مازندران
سه شنبه ٢١ فروردین ماه، کارگران اخراجی چاپخانه “جام‌جم” مازندران مقابل استانداری مازندران دست به تجمع اعتراضی زدند.
کارگران معترض در این خصوص گفتند، کارفرمای چاپخانه جام‌جم مازندران پس از ١٣ سال فعالیت، در ابتدای سال ٩٧، این چاپخانه را به بهانه افزایش نرخ دلار و افزایش هزینه مواد چاپ و کاهش تیراژ تعطیل و ١٥ کارگر شاغل در آن را از کار بیکار نمود. این کارگران با اشاره به وضعیت بیکاری در جامعه و بالا رفتن سن آنها پس از ١٥ سال کار در این چاپخانه خواستار بازگشایی چاپخانه و بازگشت به کار شدند.
قابل یادآوری است که با تعطیلی این چاپخانه ۴۵نفر بطور غیر مستقیم شغلشان را ازدست دادند.

چهار ماه مزد و نیمی از عیدی کارگران «شیشه قزوین» پرداخت نشده است
جمعی از کارگران کارخانه شیشه قزوین از عدم پرداخت ۴ ماه مزد و نیمی از عیدی سال ۹۶ خود خبر دادند.
کارگران شیشه قزوین که تعداد آن‌ها حدود ۲۸۰ نفر است، درباره طلب وصول نشده خود گفتند: مطالبات مزدی ما مربوط به ۴ ماه طلب مزدی سال گذشته می‌شود. همچنین کارفرما به دلیل کمبود نقدینگی نیمی از عیدی پایان سال ۹۶ را پرداخت نکرده است.
یکی از کارگران شاغل در کارخانه شیشه قزوین با یادآوری اینکه به دلیل کمبود منابع مالی، چند سال گذشته برای آن‌ها با چالش‌هایی همراه بوده است، افزود: دست‌کم طی یک الی دو سال گذشته کارفرمای شیشه قزوین به بهانه شرایط بد اقتصادی، حقوق و عیدی آنها را با تاخیر پرداخت کرده است.
وی با بیان اینکه هرکدام از ما به‌صورت میانگین ۱۵ تا ۲۰ سال سابقه کار داریم، گفت: در نتیجه وضعیت پیش آمده ممکن است امنیت شغلی خود را از دست بدهیم.

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته کیان تایر
کارگران بازنشسته کیان تایر روز سه شنبه ۲۱/۱/۹۷ در مقابل درب ورودی کارخانه کیان تایر بار دیگر به دلیل اعتراض به عدم پرداخت سنوات پایان خدمت خود دست به تجمع اعتراضی زدند در این تجمع کارگران بازنشسنه کیان تایر با یک زنجیره انسانی در جاده ساوه از سه راه بوتان نبش کارخانه کیان تایر بسمت اسلامشهر شدت اعتراض خود را به نمایش گذاشتند.
در حدود ۳۰۰ نفر از کارگران بازنشسته کیان تایر از ساعت ۹ صبح روز سه شنبه در اعتراض به پرداخت نشدن سنوات ایام خدمت ماهیانه ۵۰۰ هزارتومان که چندین سال است درگیر آن هستند در مقابل کارخانه کیان تایر تجمع کردند.
طبق گزارشات رسیده با توجه به توافقی که میان نمایندگان بازنشستگان با وزارت صنعت و هیات حمایت از صنایع به عنوان کارفرمای کیان تایر به عمل امده بود، باید طی دو سال مبلغ یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان به حساب ۴۰۰ بازنشسته کیان تایر واریز شود که تاکنون خلف وعده کردند و فقط در انتهای سال گذشته پس از مدتها مبلغ سه میلیون تومان به هر بازنشسته پرداخت کردند.

بلاتکلیفی شغلی ۹۰کارگرسولفات پتاسیم ایوان
طی روزهای اخیر خبری مبنی بر تعطیلی کارخانه سولفات پتاسیم ایوان به علت تولید مواد آلاینده بیش از حد مجاز و اعتراض و تجمع مردم بخش زرنه این شهرستان در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شد.
تعدادی از مردم ایوان معتقدند دود ناشی از این کارخانه سمی ، سرطان زا و دارای گوگرد است و خواستار تعطیلی این کارخانه شدند که باعث رکود تولیدات این مجموعه صنعتی نیز شده است.
کارخانه سولفات پتاسیم ایوان سال ۹۵ در ۲ فاز در شهرک صنعتی این شهرستان به بهره برداری رسید و هم اکنون برای ۹۰ نفر شغل ایجاد کرده است.
برای اجرای این پروژه بیش از ۵۵۰ میلیارد ریال هزینه شده که مبلغ ۴/۴ میلیون یورو تسهیلات ارزی و ۶۱ میلیارد ریال تسهیلاتی ریالی با عاملیت بانک صادرات پرداخت و مابقی از محل آورده سهامداران بوده است.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ایوان در این خصوص گفت: کارخانه سولفات پتاسیم شهرستان ایوان بدون انجام آزمایشات علمی و معتبر از سوی محیط زیست ایلام پلمپ و از فعالیت آن جلوگیری شده است.

کارخانه متالوژی پودر ایران با ۱۵۰ کارگر تعطیل شد
یک منبع خبری در کارخانه متالوژی پودر ایران از تعطیلی موقت این واحد تولیدی و بیکاری بیش از ۱۵۰ کارگر این کارخانه خبر داد.
این واحد تولیدی که در زمینه تولید قطعات و پودر آهن در شهرک صنعتی البرز در استان قزوین فعالیت دارد، از اروز چهارشنبه (۲۲ فروردین ماه) به دلیل مشکلاتی که در زمینه مالی دارد، موقتا تعطیل اعلام شده و از کارگران آن خواسته شده برای دریافت مقرری بیمه بیکاری اقدام کنند.
این کارگران که به‌صورت میانگین بین ۲۰ تا ۱۵ سال سابقه کار دارند، درباره وضعیت خود می‌گویند: مجموع ۱۵۰ کارگر این واحد تولیدی امروز با ورود به محل کارشان با درهای بسته کارخانه مواجه شدند که بالای آن نوشته شده بود تااطلاع ثانویی شرکت تعطیل است و کارگران اجازه ورد به محل کارشان را ندارند .
کارگران می‌گویند: چندین سال است شرایط تولید در کارخانه متالوژی پودر ایران خوب نیست و مرتبا مطالبات مزدی ما کارگران به تاخیر می افتد.
به گفته کارگران این کارخانه، جدا از وضعیت پیش آمده حدودا ۴ ماه مطالبات مزدی طلبکارند که نحوه پرداخت آن مشخص نیست.
همزمان با تداوم روند روبه گسترش اعتراضات و اعتصابات کارگران برای دستیابی به مطالباتشان در روزهای اخیر اقدامات سرکوبگرانه رژیم جمهوری اسلامی برای مقابله با این اعتراضات شدت پیدا کرده است.
ا

عتراضات کارگران در شرایطی ادامه دارد که با گذشت ماها از به قدرت رسیدن دولت روحانی نه تنها هیچگونه بهبودی در وضعیت کار و معیشت طبقه کارگر ایران بوجود نیامده بلکه اوضاع وخیم تر شده است.
روحانی و دیگر سران رژیم جمهوری اسلامی بخوبی می دانند که روند رو به گسترش اعتراضات کارگری نه تنها مانع تسلط فضای خوف و وحشت بر جامعه خواهد شد بلکه با تقویت فضای مبارزاتی در سطح جامعه، زمینه های مناسب تری را جهت شکل گیری تشکل های توده ای و طبقاتی کارگران و برای تحرک دیگر جنبش های پیشرو اجتماعی فراهم می آورد.
کارگران برای مقابله با موج خشونت و اقدامات نیروهای سرکوبگر و دولت و حامی سرمایداران در ایران و دستیابی به خواستهای خود ، راهی جز مبارزه متحدانه و یکپارچه ندارند. باید موج خشونت و سرکوب دشمن طبقاتی را با تحکیم همبستگی طبقاتی و موج بنیان برافکن مبارزه کارگران پاسخ داد.
منبع: شماره ٤٤ نشریه سوسیالیسم امروز
٢٥ فروردین ١٣٩٧- ١٤ آوریل ٢٠١٨
www.simroz.org

Related posts

بیانیه اتحاد بین المللی: کمپین دولتی-امنیتی علیه سندیکای کارگران شرکت واحد را محکوم می کنیم

Sosialism Imroz

کارگران نیشکر هفت تپه از صبح امروز دست به اعتصاب زده اند

Sosialism Imroz

بار دیگر شادی ها را جشن بگیریم ..

Sosialism Imroz

Leave a Comment