Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

اعتصاب بازاریان در شهرهای جوانرود و بانه

صبح روز یکشنبه 26 فروردین ماه، کسبه و مغازه داران شهرهای جوانرود و بانه در اعتراض به بالا رفتن تعرفه های گمرکی از باز کردن مغازه های خود خودداری کردند.

بازاریان شهرهای بانه و جوانرود در اعتراض به بسته ‌ماندن گذرگاه‌های مرزی و افزایش تعرفه گمرکی دست  در دومین روز متوالی به اعتصاب زده و سفره خالی در خیابان پهن کردند.

از صبح روز دوشنبە (٢٧ فروردین ٩٧ / ١٦ آوریل ٢٠١٨)، ، مغازه داران در شهرهای بانه و جوانرود بە نشانە اعتراض نسبت به افزایش تعرفه‌های گمرکی و نیز بسته ماندن گذرگاه‌های مرزی با حکومت اقلیم کوردستان، دست بە اعتصاب زدە و مغازەها را بستند.

بە گفتە منابع موثق، نیروهای امنیتی در خیابان های بانە و جوانرود مستقر شدەاند و از روز گذشتە نیروهای نظامی شهرهای مجاور بە این دو شهر منتقل شدەاند.

 بازاریان و کسبه در این اعتصاب در اقدامی نمادین برای نشان دادن وضعیت بد معیشتی مردم، سفره خالی به طول ده‌ها متر در خیابان‌ها پهن کردند.

دولت در اسفند ۹۶ شروع اجرای طرح «مبادلات مرزی با کارت الکترونیک مرزنشینان موسوم به کارت پیله‌وری» را در سه شهرستان کردنشین بانه، مریوان و سروآباد اعلام کرد. براساس این طرح، بازاریان منطقه می‌توانند کالاهایی که در ایران نمایندگی نداشته را تنها از طریق گذرگاه‌های اعلام‌شده از طرف دولت و با تعرفه‌ای مشخص وارد کنند.

این طرح که قرار شد از روز هفتم اسفند سال گذشته برای اولین بار در «بازارچه مرزی سیرانبند» واقع در شهر بانه شروع شود، با عدم استقبال بازاریان این شهر روبرو شد.

این در حالی است که در طول ماه‌های اخیر، بازاریان در مناطق مرزی به دلیل سیاست دولت در بستن مرزهای ایران با اقلیم کوردستان و تاثیر منفی آن بر معیشت خانوارهای‌شان، چندین بار اعتصاب کرده‌اند.

Related posts

افزایش شمار قربانیان وقوع سیل در شهرهای ایران + فیلم و تصویر

Sosialism Imroz

تانگ و توپخانه ارتش عراق به کمک ایران در مرز کردستان عراق مستقر شدند

Sosialism Imroz

اخبار و گزارشات کارگری

Sosialism Imroz

Leave a Comment