Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

گسترش اعتصاب و اعتراضات در شهرهای کردستان و دستگیری هفت تن از بازاریان

دستگیری هفت تن از بازاریان و کسبه به‌دنبال تجمعات اعتراضی در شهرهای کردستان

نیروهای سرکوبگر اطلاعاتی و امنیتی رژیم  هفت تن از بازاریان و کسبه شهرهای مختلف کردستان را به‌دنبال اعتصاب و ا عتراض  در این شهرها دستگیر کردند.

روز سه‌شنبه 28فروردین 97 سه تن از بازاریان به نامهای رضا اسدی، محسن علیزاده و رزگار رفاهی در شهر بانه به اتهام شرکت در تجمعات اعتراضی بازاریان دستگیر شدند.در همین حال مأموران سرکوبگر امنیتی دو تن دیگر به نامهای قادر محمدنژاد و جمیل عثمانی را در شهر بانه و شخص دیگری به نام امیر زاهد را در شهر مریوان دستگیر کردند.همزمان با این موج سرکوب در وحشت از گسترش هر چه بیشتر اعتراضات، ابوبکر محمدی در جوانرود نیز توسط اطلاعات به اتهام تحریک بازاریان به اعتصاب و تجمع دستگیر شد.خاطر نشان می‌شود که تجمعات و اعتصاب بازاریان شهرهای مختلف غرب کشور از 4روز پیش در اعتراض به مسدود شدن گذرگاههای مرزی و افزایش تعرفه‌های گمرکی توسط کارگزاران رژیم آغاز شده است.

امروز چهارشنبه 29 فروردین ماه نیز بازاریان و کسبه در شهرهای مختلف کردستان از جمله، جوانرود، بانه، مریوان، سقز، پیرانشهر و سردشت به اعتصاب و اعتراضات خود با تعطیلی بازار و بستن مغازه ها و پهن کردن سفره خالی در خیابانها ادامه دادند.
بازاریان و کسبه شهر بانه برای چهارمین روز متوالی در اعتراض به بسته شدن مرزها و بالا رفتن تعرفه گمرکی، به اعتصاب خود ادامه داده و با پهن کردن سفره های خالی در کف خیابان، خواستار بازگشایی مرزها شدند. گفتنی است، علی خامنه ای و شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی سعید جلیلی را بە شهر بانه فرستاده اند، تا با مردم صحبت کند. با این حال مردم معترض اعلام کرده اند که به هیچ عنوان فریب وعده های آنان را نخواهند خورد. 
همزمان کسبه و بازاریان مریوان برای دومین روز در اعتراض به بسته شدن معابر موقت مرزی و طرح دولت در ساماندهی مرزها و تاثیر آن بر وضعیت بازار و معیشت مردم، سیاست بیکاری سازی و گسترده تر کردن سفره فقر در کردستان، بازار را تعطیل و مغازه ها را بسته و اعتراض و اعتصاب عمومی نسبت به وضع موجود را ادامه دادند. اعتصاب بازاریان و کسبه در تمام نقاط اصلی و حساس شهر مریوان همچون چهار راه اصلی، خیابان جمهوری، چهار راه شبرنگ و کلیه پاساژهای سطح شهر و بازار سرپوشیده، این شهر را به حالت تعطیل درآورد. معترضان همچنین با تجمع در میدان “بیسارانی” شهر مریوان، خواستار بازگشایی مرزها و رسیدگی به وضعیت معیشت شان شدند. گزارشات دریافتی حاکی از آن است که نیروهای گارد ویژه نیروی انتظامی رژیم با حمله به تجمع کنندگان، آنان را مورد ضرب و شتم قرار داده اند.  آخرین گزارشات حاکی است که بازاران و کسبه شهرک “کانی دینار” در حمایت از اعتصاب عمومی سایر شهرهای کردستان، دست به اعتصاب زده و بازار را تعطیل کردند.
همزمان بازاریان و کسبه در شهرستان پیرانشهر از باز کردن مغازه هایشان خودداری کرده و به اعتصابشان ادامه دادند. در پیرانشهر نیز مردم معترض از طریق پهن کردن سفره خالی به اعتصاب و اعتراضاتشان ادامه دادند. گزارشات رسیده حاکی است که نیروهای امنیتی رژیم در پیرانشهر سفره های خالی معترضان را جمع آوری و پاره کرده است. 
کسبه و بازاریان شهر سقز نیز در اعتراض به بیکاری و محرومیت های اجتماعی و بسته شدن مرزها برای دومین روز متوالی اعتصاب و اعتراضات خود را ادامه دادند. 
همزمان با ادامه اعتصاب و اعتراضات بازاریان در شهر سردشت، گزارشات حاکی است که نیروهای امنیتی و اماکن رژیم با تهدید و زور سعی کرده اند مغازەداران سردشت را مجبور بە باز کردن مغازەهایشان کنند.

 

Related posts

دانش آموزان مریوانی بە نداشتن وسایل گرمایشی اعتراض دارند…!

Sosialism Imroz

تعطیلی موقت آجر ماشینی «گنبد» به دلیل قطعی گاز

Sosialism Imroz

در محکومیت ادامه بازداشت فعالین کارگری در سنندج

Sosialism Imroz

Leave a Comment