Simroz.org
مقالات

مبارزه با اشاعه مواد مخدر یک ضرورت همیشگی…! د.حقیقی

٢٦ ژوئن برابر با ٥ تیرماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر بود . نامگذاری این روز به دنبال برگزاری کنفرانسی بین المللی در روز های ١٧تا ٢٦ ژوئن سال ١٩٨٧ میلادی در شهر وین ، میآید که در جریان آن کشورهای شرکت کننده با تصویب سندی تمایل خود را برای مبارزه علیه قاچاق و مصرف مواد مخدر نشان دادند.
امروز معضل اعتیاد به مواد مخدر، بلای خانمان سوزی است که جوامع بشری را در چنگال مرگ آور خویش گرفتار ساخته است. این اختاپوس هراس آور، قدرت اندیشه، نوآوری، پشتکار، کوشش و سازندگی را در انسان ها به ویژه نسل جوان جامعه از بین است و متاسفانه بنیان خانوادگی اکثریت آنان را به نابودی کشانیده است.
امروزه کم تر کشوری را در جهان می توان یافت که پدیده مواد مخدر و اعتیاد، مهم ترین دغدغه یا یکی از مهم ترین مشکلات اجتماعی اش نباشد. هر ساله، مبالغ هنگفتی برای مبارزه با معضل اعتیاد و مواد مخدر هزینه می شود، ولی هم چنان رقم باندهای قاچاق مواد مخدر و شمار معتادان رو به افزایش است.
در ایران نیز این روز شناخته شده است . اما با این تفاوت که جمهوری اسلامی و ارگانهای سرکوبگرش، از جمله سپاه پاسداران که متهم به قاچاق و رواج مواد مخدر در داخل و خارج از مرزهای کشور است، در برخورد با پدیده مواد مخدر و استعمال آن در ایران، و روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن همان رفتار فریبکارانه را دارند که شاید در اکثر کشورهای جهان در مورد این پدیده خانمانسوز اعمال میشود.

آمار بالای قاچاق مواد مخدر و رشد فزاینده آمار معتادین ، جامعه ایران را در لبه پرتگاه هولناک  یک تراژدی انسانی قرار داده است. مصیبت تلخی که گریبان هزاران خانواده ایرانی را گرفته و شیرازه هزاران خانواده معتاد را از هم فرو پاشیده است و بویژه زنان با رشدِ اعتیادی سه برابر مردان؛ در این باتلاق فرو برنده در غلطیده اند.

 ٩ و شش درصد معتادان کشور را زنان تشکیل میدهند؛ بر اساس آمارهای وزارت بهداشت نسبت زنان معتاد به مردان نسبت ۱ به ۸ است.

 

جمهوری اسلامی به جای یک روز، هفته ای را هم به مبارزه علیه مواد مخدر تحت عنوان هفته ی مبارزه علیه مواد مخدر اختصاص داده و چند سالی است به این مناسبت نمایشات ریاکارانه ای را در سراسر کشور که یکی از اهداف آن دریافت کمکهای مالی بیشتر از نهادهای بین المللی مبارزه با مواد مخدر است، برگزار می کند. هفته مورد نظر جمهوری اسلامی که از روز سی ام خرداد هر سال آغاز میشود و تا هفتم تیرماه ادامه می یابد جزء فریبکاری و دغلبازی و به تاراج بردن پولی به مناسبت این روز است و چیزی دیگری را در این مراسمات نمی توانی مشاهده کنی . در این هفته و در مراسمات گسترده ای که در چنین روزهایی از طرف جمهوری اسلامی برگزار میشود ایران و جمهوری اسلامی میزبان سفرای کشورهای مختلف میشوند که از کمپ های ترک اعتیاد در ایران دیدن به عمل میآید.
در آستانه این هفته و هر سال مقامات دولتی، فرمانده هان سپاه و نیروی انتظامی، امامان جمعه و ستاد مبارزه با مواد مخدر هیاهو و جار و جنجال تبلیغاتی فریبکارانه مبارزه علیه مواد مخدر را به جریان می اندازند. این هیاهوی تبلیغاتی در شرایطی برگزار می شود که جمهوری اسلامی به عنوان عامل تبدیل اعتیاد به یکی از حادترین آسیب های اجتماعی در میان مردم ایران شناخته شده، و در گزارشات مستند و پژوهشی خبرنگاران مستقل، سپاه پاسداران متهم به قاچاق و ترانزیت مواد مخدر تولیده شده در افغانستان به ترکیه و اروپا و مالک و موسس شمار زیادی از لابراتوارهای تولید شیشه و توزیع آن در میان جوانان ایرانی، به ویژه مناطق کُردنشین ایران و عراق است.
جمهوری اسلامی در حالی دست به اجرای چنین نمایشهای فریبکارانه ایی می زند که بنا به گفته دبیر کمیته برگزاری مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، در هر سه ساعت ٣ نفر و روزانه ٨ جوان بر اثر اعتیاد به مواد مخدر جان خود را از دست می دهند، عامل ٥٥ درصد طلاق ها در ایران اعتیاد و مواد مخدر است، بیش از ٥٠ درصد زندانیان به علت مسائل مربوط به مواد مخدر زندانی هستند و ١٥ درصد معتادان بهبود یافته بی سرپناه هستند و شبها را در خیابانها به روز می می رسانند.
این نمایش های فرمایشی در شرایطی برگزار می شوند که شمار معتادین به مواد مخدر در ایران روبه افزایش است. کمپ هایی به نام ترک اعتیاد جوابگوی معتادین نیستند و متعادین خیابانی جمع آوری شده از کمپ های ترک اعتیاد بدون درمان رها می شوند. مرگ و میر در ایران بر اثر اعتیاد به مواد مخدر در رده دوم قرار دارد. هیچ بودجه ایی به اشتغال معتادین ترک کرده اختصاص داده نمی شود، و بیشتر سرشبکه ها و ساقیان مواد مخدر زیر پروبال فرمانده هان سپاه پاسداران قرار دارند و لابراتوارهای تولید شیشه تولیدات خود را زیر نظر فرمانده هان سپاه پاسداران انجام می دهند.
برگزاری این نمایشات ظاهری از جمله، گزارش کشف و نمایش امحای مقادیری مواد مخدر توسط سپاه و نیروی انتظامی و ستاد مبارزه علیه مواد مخدر در ایران به قصد فریب افکار عمومی و لاپوشانی نقش سران سپاه و رژیم قاچاق و در ابتلای میلیونها نفر از جوانان مایوس از زندگی و آینده صورت می گیرد. البته نمایشات هفته به نام مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی همان طوریکه اشاره شد هدف جلب توجه و کمکهای بیشتر نهادهای بین الملی عرصه مبارزه با مواد مخدر را هم مدنظر دارد. دریافت این کمکها در حالی صورت می گیرد که خود مقامات دولتی و محلی از جمله وزیر کشور و معاون کاهش تقاضا در ستاد مبارزه با مواد مخدر اعتراف می کنند که درمان بیش از ٨٠ درصد از معتادین توسط سازمان های مردم نهاد صورت می گیرد. رژیم موفقیتی در مهار اعتیاد جوانان به مواد مخدر نه تنها نداشته بلکه خود عامل تشدید و گسترش آن است. به عبارتی دیگر کمکهای بین المللی به خزانه سپاه و دولت سرازیر می شود اما مسئولیت درمان معتادین بر عهده خانواده و نهادهای غیر دولتی است.
اعتیاد رابطه مستقیم و تنگاتنگی با فقر و بیکاری، تبعیض و نابرابری اجتماعی و همچنین در دسترس بودن مواد دارد. از آنجا که جمهوری اسلامی عامل تمام این مصیبت هاست، و سپاه پاسداران انحصار داد و ستد و سوادگری مواد مخدر در ایران را در اختیار دارد و فرمانده هان سوداگر این نهاد از تولید، قاچاق و توزیع مواد مخدر سودهای سرشاری به جیب می زنند، بنابراین عامل اصلی رشد و رواج اعتیاد و ابتلای جوانان به مواد مخدر در ایران هستند. به این اعتبار مبارزه علیه مواد مخدر و اشاعه آن در جامعه ایران جدا از مبارزه علیه جمهوری اسلامی نیست. جامعه سالم و به دور از مواد مخدر در گرو سرنگونی جمهوری اسلامی است. در آستانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر فریاد اعتراض علیه بانیان به اعتیاد کشاندن جوانان جامعه ایران که کسی جزء سران رژیم و سپاه نیستند را به گوش جهانیان برسانیم .
منبع: شماره ٥٥ نشریه سوسیالیسم امروز www.simroz.org
٩ تیر ١٣٩٧
٣٠ ژوئن ٢٠١٨

Related posts

افزایش طلاق زنان در افغانستان !

Sosialism Imroz

به عنوان یک زن شرکت در این نمایش را توهین به خودم می دانم!

Sosialism Imroz

روز جهانی کارگر گرامی باد!   مینا تهرانی

Sosialism Imroz

Leave a Comment