Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگریجنـــبش کـــارگـــریدسته‌بندی نشده

چند خبرو گزارش کارگری در طول شبانه روز گذشته …!

 اعتصاب سراسری کارگران راه آهن

٧٠٠٠ کارگر شرکت راه آهن همچنان در اعتصاب به سر میبرنند و آنها خواستار رسیدگی به وضعیت بیمه درمانی، انعقاد قرارداد کاری دائم، داشتن حق تشکل و تجمع، و توقف اخراج کارگران هستند. پیش از این، مقام‌های دولتی وعده پرداخت دستمزد معوقه این کارگران را داده بودند.

اما گزارشهای رسیده ی تشکل‌های کارگری حاکی از ادامه اعتصاب کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن در برخی از شهرهای ایران است.
پیش از این، شورای هماهنگی کارگران مذکور، با صدور بیانیه ‌ای گفته بود که اعتصاب آنها تا تحقق خواسته‌های ‌شان ادامه خواهد یافت. اعتصاب و تجمع‌های اعتراضی این کارگران در شهرهای مختلف ایران از روز ۲۹ تیر، در اعتراض به پرداخت نشدن سه تا چهار ماه دستمزد آغاز شده‌است. 

اعتصاب کارگران نفت فلات قاره در جزیره خارک

کارگران نفت فلات قاره واقع در جزیره خارک روز دوشنبه ۱۵ مرداد در اعتراض به کاهش دستمزدها دست از کار کشیده و تجمع کردند.
این کارگران می گویند، دستمزدهایشان به میزان ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافته است. بنابه این گزارش، کارفرما از پذیرش خواست کارگران خودداری کرده است.

کشته و زخمی شدن کولبراه ادامه دارد 

از اول سال ١٣٩٧ تاکنون بیش از ٣٠ کولبر و کاسبکار کشتە و ٥٥ نفر هم زخمی شدەاند. اکثر این کولبران با شلیک مستقیم و سیستماتیک هنگ های مرزی، نیروی انتظامی و سپاە پاسداران جانباختەاند. همچنین طی ٥ ماە گذشته، نیروهای مستقر جمهوری اسلامی در مناطق مرزی، نزدیک بە ٤٠٠٠ کولبر و کاسبکار مرزی را بازاداشت، محاکمە، جریمە و شکنجە کردە و اجناس آنها را ضبط کرده‌ و بە تاراج بردەاند.

مناطق کردنشین مرز ایران با کردستان عراق، یکی از توسعه نیافته‌ترین نقاط ایران است. روزانه صدها کولبر از مرزهای صعب‌العبور، برفی و یخ‌‎زده ایران می‌گذرند و برای کاسبی به کردستان عراق می‌روند.

سازمان‌های حقوق بشری کردستان می‌گویند ده‌ها تن از کولبران در راه کشته می‌شوند یا زیر بار سنگین می‌میرند.

برای جمهوری اسلامی ایران کولبران اخلال‌گران اقتصادی هستند. اما برای کولبران حمل کالا تنها راه امرار معاش آنها و خانواده‌هایشان است.

ریزش دیوار در مرند قربانی رفت 

چهار کارگر بر اثر فروریختن یک سیلوی گندم در محور مرند- جلفا واقع در آذربایجان‌شرقی زیر آوار مدفون شدند.
این حادثه ظهر روز دوشنبه ۱۵ مرداد رخ داد و ماموران آتش‌نشانی توانسته ‌اند جسد یکی از جانباختگان را از زیر خاک بیرون بکشند اما هنوز جسد سه کارگر دیگر پیدا نشده است.  همزمان دو کارگر حین کار در یک واحد تولیدی در شهرستان زرندیه کرمان براثر برق گرفتگی جان خود را از دست دادند.

اعتراضات سراسری در برخی از شهرهای ایران وارد شمین روز خود شد 

برغم فضای شدید امنیتی و برقراری حکومتی نظامی شبانگاه یکشنبه 14 مردادماه معترضان در شهرهای کازرون، تهران، شیراز، قم و کرج بار دیگر به خیابان ها رفته و دست به تظاهرات زدند.
شب کشنبه مردم کازرون با سردادن شعار “گرانی، تورم، بلای جان مردم” علیه بیکاری، گرانی و فقر روزافزون دست به تظاهرات زدند. از سوی دیگر گزارش شده است در شهرهای شیراز، تهران، کرج و قم نیز معترضان برای برگزاری تجمعات اعتراضی تلاش کرده اند اما نیروهای انتظامی با حضور سنگین خود از ایجاد تجمع در این شهرها تا حد زیادی جلوگیری کرده اند. با این حال بامداد امروز دوشنبه ۱۵ مردادماه، علیرغم اعلام حکومت نظامی در استان البرز و جو شدید امنیتی، مردم این شهر با شعار «مرگ بر دیکتاتور» به خیابان آمدند. گزارشات حاکی است که در تهران نیروهای امنیتی رژیم با معترضان درگیر شده اند. 

ادامه اعتصاب رانندگان کامیون و کامیونداران 

اعتصاب رانندگان کامیون پس از گذشته دو هفته همچنان ادامه دارد.
این اعتصاب در شهرهای تبریز، مراغه، ارومیه، اصفهان، زرین شهر، نجف آباد، ‌شهرکرد، لردگان، فرخشهر، جاجرم، اهواز، خرمشهر، قزوین، بهبهان، شیراز، ممسنی، مرودشت، زرقان،‌کرمان، کرمانشاه، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد، چالوس، ساوه، اراک، بندرعباس و یزد ادامه دارد. اعتصاب رانندگان کامیون از اول مردادماه جاری شروع شد. رانندگان به پایین بودن کرایه‌ ها، عوارض کلان و گرانی تجهیزات و قطعات کامیون اعتراض دارند.

 

Related posts

سیاست کلی حزب سوسیالیست انقلابی ایران در باره جنبش کارگری چیست؟

Sosialism Imroz

تعطیلی موقت آجر ماشینی «گنبد» به دلیل قطعی گاز

Sosialism Imroz

مصاحبه‌ی اختصاصی گام با اسماعیل بخشی، نماینده‌ی کارگری هفت‌تپه

Sosialism Imroz

Leave a Comment