Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

چند خبرو گزارش کارگری در هفته ای که گذشت … ! تهیه و تنظیم : عــــــزیز آجیکند

خبرها و گزارشات کارگری این هفته را با از سر گیری دوره جدید از اعتصابات کارگری در بخشهای مختلف جنبش کارگری در ایران آغاز میکنیم …

اعتراضات کارگران گروه ملی فولاد اهواز

کارگران گروه ملی فولاد اهواز طی فراخوانی از قبل اعلام شده روز شنبه ٢٧ مردادماه جاری در اعتراض به خلف وعده های مدیریت و برای پیگیری خواستهایشان در محوطه کارخانه تجمع کردند. روز سه شنبه ۳۰ مردادماه نیز کارگران گروه ملی فولاد اهواز برای سومین روز متوالی در مقابل بانک مرکزی اهواز که در حال حاضر مالک این مجموعه صنعتی است تجمع اعتراضی برپا کردند. کارگران در این تجمع های اعتراضی که با حضور مداوم و گسترده نیروهای انتظامی در خیابان های اطرف برگزار شدند، خواهان پرداخت فوری چهار ماه حقوق معوقه و تحقق دیگر مطالبات خود شدند و اعلام کردند که تا زمان احقاق حقوق خود، اعتراضاتشان ادامه خواهد داشت. کارگران این مجتمع صنعتی در موج جدید اعتراضات خود همچنین بر ضرورت ایجاد شوراهای مستقل کارگری تأکید دارند. گروه ملی صنعتی فولاد ایران شامل کارخانه فولادسازی، نورد کوثر، نورد تیرآهن، کارخانه لوله سازی و ماشین ‌سازی است و حدود ۴ هزار کارگر شاغل دارد که چهار ماه است بابت کاری که انجام داده اند دستمزدی دریافت نکرده اند . کارگران گروه ملی فولاد اهواز در ادامه اعتراضات خود دیروز جمعه دوم شهریور ماه طی فراخوانی از همه کارگران و سرپرستان و مدیران درخواست کردند تا در تجمع روز شنبه ۱۳۹۷/۰۶/۰۳حضور یافته و اتحاد و انسجام واقعی که در شان شرکت و پرسنل گروه ملی است را یکبار دیگر به نمایش بگذارند. کارگران گروه فولاد اهواز در گوشه ای از فراخوان خود تاکید کرده اند که حضور همگانی همه پرسنل در ایجاد تجمعی تاریخی و به یاد ماندنی روز شنبه ، بر همگان واجب و ضروریست و بی توجهی وغفلت از آن یقینا در آینده برای همه ما جز آه و افسوس ثمری نخواهد داشت.حضوری که بعدها از آن به نیکی یاد کرده و با افتخار برای نسل های بعد بازگو خواهیم کرد.

اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه از سر گرفته شد

صبح روز شنبه ٢٧ مرداد ماه کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه مزد، تقسیم زمینها و سکوت مسئولین و خطر از دست دادن شغلی خود و پیمانی شدن قراردادهای کاری شدن در مقابل مدیریت کارخانه دست به تجمع زدند. کارگران نیشکر هفت تپه که دور جدیدی از اعتصاب را در اعتراض به واگذاری بخشهای مختلف شرکت کشت و صنعت هفت تپه به شرکتهای دیگر از شش روز پیش آغاز کرده اند بشدت نسبت به تکه پاره کردن شرکت که کار و زندگی آنان را به نابودی کامل می کشاند معترضند و اعلام کرده اند اینبار تا باز پس گیری مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از بخش خصوصی و تحقق دیگر خواستهایشان از قبیل سازماندهی قراردادهای کار، ثبت قرارداد قانونی، پرداخت به موقع دستمزدها دست از اعتصاب نخواهند کشید.

حمایت سندیکای کارگران شرکت واحد از اعتصاب کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

برای چندمین بار در یکسال گذشته، کارگران ستم دیده شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه برای بدیهی ترین و اولیه ترین حق خود که دریافت حقوق در برابر زحمت طاقت فرسای خود می باشد، اعتصاب کرده کار را متوقف می کنند. کارگران هفت تپه هر بار چندین روز متوالی اعتصاب کرده اند اما نه تنها هیچ مسئولی در کشور، به فریاد دادخواهی شان رسیدگی نکرده بلکه با استفاده از پلیس و نهادهای امنیتی سرکوب هم شده اند. علاوه بر این اکنون نیز با فروش تکه تکه اموال و زمین های این شرکت، زمینه بیکار سازی کارگران بسیاری فراهم می شود.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه عدم پرداخت ماه ها حقوق، مزایا، عدم پاسخگویی و برآورده نکردن طلب های مختلف، ناروشن بودن وضعیت پرداخت بیمه، هرگونه اقدام برای فروش اموال و املاک ِ کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و هرگونه اقدام برای سرکوب مطالبات آنان، تجمع و اعتصابشان را محکوم می کند و از مسئولان کشور می خواهد هر چه سریعتر به فریاد دادخواهی کارگران هفت تپه و نیز سایر کارگران معترض رسیدگی نماید.

تجمع اعتراضی کارگران تولی پرس شهرک صنعتی البرز در استان قزوین

کارگران کارخانه تولی پرس علیه تعطیلی و بیکارسازی در مقابل ساختمان کارخانه دست به تجمع اعتراضی زدند. کارخانه تولی پرس از روز شنبه (٢٧ مرداد ماه) به دلیل مشکلاتی که در زمینه تهیه مواد اولیه تولید دارد، موقتا تعطیل اعلام شده و کارگران آن اجازه ورود به محل کارشان را ندارند. این کارگران که به‌صورت میانگین بین ١٥ تا ٢٠سال سابقه کار دارند. ١٥٠ کارگر این واحد تولیدی روز شنبه گذشته با ورود به محل کارشان با درهای بسته کارخانه مواجه شدند به همین دلیل کارگران می‌گویند: چندین سال است شرایط تولید در کارخانه تولی پرس خوب نیست و مرتبا درهای کارخانه به روی کارگران بسته و کارگران به مرخصی‌های اجباری فرستاده می‌شوند.به گفته کارگران این کارخانه، جدا از وضعیت پیش آمده حدود ٥٠ روز است که که دستمزد دریافت نکرده‌ایم.

اعتراض کارگران کارگران کارخانه آریا صنعت در سنندج

بنابه گزارش رسیده، کارگران کارخانه آریا صنعت سازنده قطعات پلاستیکی خودرو و ماشین آلات صنعتی واقع در شهرک صنعتی شماره ٢ سنندج در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه از دستمزدهایشان دست به اعتراض و اعتصاب زدند.کارگران این کارخانه که تعدادشان به ١٢٧ نفر می رسد، روز چهارشنبه ٢٤ مردادماه در اعتراض به پرداخت نشدن مطالباتشان دست از کار کشیدند. همزمان رانندگان و کارکنان بخش اداری نیز به این اعتراض پیوستند. به دنبال آن کارفرمای شرکت وعده داد که معوقات مزدی کارگران را پرداخت خواهد کرد.

اعتراض کارگران پنجره دوجداره چاوباز در سنندج

کارگران کارخانه پنجره دو جداره چاوباز در شهرک صنعتی شماره ٣ سنندج که سازنده پنجره های دوجداره و سه جداره می باشد، در واکنش به پرداخت نشدن ٣ ماه از دستمزدهایشان دست به اعتراض زدند.
به دنبال آن، کارفرمای کارخانه، تعدادی از کارگران معترض را جهت اخراج به کارگزینی معرفی کرد که این مسئله منجر به تجمع و اعتراض سایر کارگران شد. در این کارخانه دستکم ٨٢ کارگر و کارمند مشغول به کار هستند که از ٣ ماه گذشته تاکنون دستمزد دریافت نکرده اند.

احضار یک فعال کارگری به دادگاه انقلاب سنندج

خلیل کریمی، از فعالان کارگری در سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر، احضار شد.
به گزارش “اتحادیه آزاد کارگران ایران”، طبق احضاریه ‌ای که به این فعال کارگری ابلاغ شده، نامبرده باید خود را روز دوشنبه ۱۹ شهریورماه به شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج معرفی کند. لازم به ذکر است که از دلایل احضار این فعال کارگری تاکنون اطلاعی در دست نیست.

منبع: شماره ٦٣ نشریه سوسیالیسم امروز
٣ شهرویور ١٣٩٧
٢٥ اوت ٢٠١٨

Related posts

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در چهاردهمین روز اعتصاب دست به راهپیمائی گسترده ای در خیابانهای اهواز زدند‎

Sosialism Imroz

انتقال رضا شهابی به زندان اوین

Sosialism Imroz

اخبار و گزارشات کارگری ٢٠ دی ١٣٩٦

Sosialism Imroz

Leave a Comment