Simroz.org
مقالات

قدرت رسانه بر تعيين روش تفكر و عملكرد جوامع…. تینا خلیفه ای

رسانه شامل تلويزيون ماهواره اينترنت روزنامه مجله  راديو است كه روزانه حجم زيادي از اخبار نظرات فيلم ها و مستندات را به نمايش ما ميگذارد.اكثر افرادي كه در حال استفاده از هر كدام از اين شبكه هاي راهبردي هستند نميتوانند درصد تأثير رسانه ها را بر عملكرد و رفتار و برخورد يا حتي نظرات سياسي  و به كلي شيوه ي زندگي آن ها را از يك رو به روي ديگر برگرداند.جريــان يكســوية اطلاعــات از ســوي كشــورهاي پيشــرفته به سمت كشــورهاي درحال توسعه در حركت اســت. اين پديده سبب شده تا كشورهاي جنوب )فقير اطلاعاتى( دچار وابســتگي اطلاعاتى شوند. دامنة اين وابســتگي از نياز به اخبار روزانه تــا اطلاعات علمي وفني گسترده اســت. كنترل جريان اطلاعات در عرصة جهاني از توانايي كشــورهاي درحال توسعه خارج است.

رسانه بــا عنايت به ويژگي خــود، نقش ارتباطــي مؤثري درلايه هــاي متعــدد اجتماعــي ايفــا ميكنند. رســانه ها مرزهاي جغرافيايــي را درمينوردنــد و ارتباطات را به شــيوة  جهاني گســترش ميدهنــد. امروزه نفوذ رســانة از هر زمان ديگري بيشــتر است. فناوري با دراختيارنهادن ابزارهاي مناســب سبب تأثير افزونتر رسانه ها ميشود.يكي از اصلي ترين استفاده ي رسانه در قرن معاصر حفظ قدرت ، تزريق سياست و تعيين سرنوشت كشورهاي مكانيزمي بوده است.اطلاعــات در جهــان معاصــر از جنس قدرت اســت، همچنانكه برتري اقتصادي و سياســي نيز از مصاديق قدرت اســت. اطلاعات نه تنها ســود و درآمد اقتصادي سرشــاري نصيب قدرتهاي اطلاعاتــي ميكند، بلكه به عنوان ابزاري براي نظارت در عرصة بين المللي نقش بسزايي ايفا ميكند.

يكي از ابزارهاي مؤثر در كنترل و هدايت جريان اطلاعات، اينترنت است. درواقع اينترنت به عنــوان يك محمــل مؤثر در عرصة فعاليت رســانه، موفــق به ايجاد تارى گســترده و فراگير براي عرضه و اشاعة اطلاعات در سطح جهان شده است. خصوصيت چندرســانه اي بودن آن به اين ويژگي كمك شــاياني كرده است. جريان اطلاعات ازطريق اين رسانة فراگير با ويژگي هاي منحصربه فرد و به سرعت در سطح جهان منتشر ميشود.زادگاه اين كاربرد رسانه در قرن معاصر آمريكاست.نقشي كه رسانه ها در انتخابات، عملكرد دولت، تعيين ديدگاه مردم نسبت به سياست هاي داخلي و خارجي و صنعت فرهنگي بيش از آن چيزي است كه ما فكرش را بكنيم. نيكسون برابر كندي در يك مناظره ي تلويزيوني شكست خورد و نزديك ١٣درصد از آراي خود را به كندي باخت.

نقش رسانه در تبليغات مبالغه جعل اسناد به نفع طرف مقابل يا دولت و ساختار ذهني مردم در ايران هم نقش مكملي براي تحكيم قدرت بوده و هست. از امير كبير و روزنامه وقايع اتفاقيه تا جريانات اخير ايران در انتخابات و تاثير رسانه ها، تبليغات، بازيگران سرشناس و محبوب ودادن آزادي هاي كنترل شده به جوانان براي مقايسه نكردن سطح آزادي خودشان با اروپا و آمريكا كه باعث شد نه تنها نقش رسانه در اريكه قدرت ايران به ما نشان داده شود بلكه نشان داد چگونه با ذهن مردم از تحصيل كرده گرفته تا بازيگر و هنرمند و حتي افراد مسن و باتجربه را به راحتي ميتوان در  شطرنج  رسانه اي برد و باخت سياست  را تغيير داد . رسانه ها در اكثر مواقع به ما دروغ ميگويند و ما هم باور ميكنيم الان در صنعت تكنولوژي فيلم سازي و صدا برداري فتوشاپ ها و مقطقع هاي زيادي را ميتوان اجرائي كرد كه اگر ديد ما ديدي تحليلگرانه يا بي منطق نباشد آن را به راحتي نخواهد پذيرفت و به راحتي جهت فكري مارا مانند خمير شكل ميدهد.
سواستفاده ي شبكه هاي اجتماعي از دستنوشته هاي ما عكس هايمان و لايك هايمان باعث شده كه موجودي ضعيف تر از قبل باشيم كه اين بار نه تنها در خانواده و مدرسه و جامعه به ما منشأ رفتاري ميدهند بلكه اينترنت هم منبع قوي باشد براي خلل هاي رفتاريمان كه به دقت طراحي شده اند كه باعث به تثبيت رساندن قدرت ها و تحكيم جايگاه ابر قدرت ها يي ميشود كه جز جنگ و ويراني از آن ها چيزي نخواهيم ديد. ما براي قبول كردن يا نكردن خبر تبليغ يا هر نظر و تفكري كه در اينترنت تلويزيون و يا هر شبكه ي ارتباطي ديگري به دست ما ميرسد بسيار مهم است مخصوصاًبراي كساني كه در عرصه ي سياست فعاليت دارند اگر ديد مهاجمي يا ديد تعصبي از خود نشان دهند قطعاً در توهمي كه براي آن ها درست شده عمر خود را تلف خواهند كرد.  تفكرات و عملكرد آن ها بايد از چند بخش تشكيل شود كه شامل: واقع گرا بودن، به روز رساني داده هاي مغزي، تحليل، يادگيري، تجربه ي تاريخي، عدم كاريزما سازي و پيروي از تفكرات يك نفر را ميتوان نام برد؛ و مطمئن باشيد  اين كوچكترين اهميتي ندارد كه شما بي سواد باشيد يا دكترا داشته باشيد مطمئن باشيد رسانه ها به خوبي ياد گرفته اند براي هر كدام چه نوع روشي را پياده كنند.واقع بيني و تحليل درست اتفاقات نه تنها باعث ميشود هدف بهتري براي مبارزه و درك بهتري براي آزادي خودتان پيدا كنيد بلكه باعث خواهد شد كه تاثير رسانه را بر افكارتان نيز كم كنيد و تفكرتان و روش زندگيتان خاصه تجربه و تصميم درست خودتان باشد نه به نفع درآمدزايي و توليد و تحكيم قدرت سرمایه داران و دولتها و استثمارگران و ابر قدرت هاي جهان!
منبع: شمار ٦٤ نشریه سوسیالیسم امروز
١٠ شهریور ١٣٩٧
١ سپتامبر ٢٠١٨
www.sirmroz.org

Related posts

برابری حقوقی کلیه ساکنین کشور مستقل از تابعیت ( از برنامه حزب سوسیالیست انقلابی ایران)

Sosialism Imroz

گرفتن حق حداقل دستمزد ٥ میلیون تومان ممکن است! مصاحبه با رفيق سلام زيجي درباره ي تعيين حداقل دستمزد كارگران

Sosialism Imroz

برنامه “شفاف سازی” شده بودجه سال١٣٩٨کشور!

Sosialism Imroz

Leave a Comment