Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

چند خبرو گزارش کارگری در هفته ای که گذشت تهیه و تنظیم :عــــزیز آجیکند

ادامه اعتصاب در نیشکر هفت‌تپه

اعتصاب کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه که از ۲۷ مرداد آغاز شده تا هنگام تهیه این گزارش نیز کماکان ادامه دارد. اتحادیه آزاد کارگران ایران در گزارشی از سیزدهمین روز اعتصاب نوشته است که کارگران صبح روز پنجشنبه مقابل دفتر مدیریت تجمع کرده‌و خواستار تحقق مطالبات خود شده‌اند. کارگران نیشکر هفت‌تپه از ۲۷ مرداد با خواست «قراردادی شدن و تبدیل وضعیت همه پرسنل شرکت اعم از روزمزد و نیروی اقبالی، به روز رسانی کامل حقوق ،پرداخت مرتب بیمه درمانی و سابقه پرسنل، شروع کشت و فراهم کردن نیازهای آن، شفاف سازی موضوع تفکیک اراضی و بازگشت بخش‌های تفکیک و تجزیه شده به کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و خروج شرکت‌های نوظهور مانند شرکت باغ جاوید پارس و شرکت دریای نور زئوس» در اعتصاب به سر می‌برند. طی این مدت مسئولان فرمانداری و استانداری جلساتی با شرکت نمایندگان شورای مستقل کارگران، و نمایندگان کارفرما برگزار کرده‌اند که نتیجه‌ای نداشته است.
به گفته یکی از کارگران این شرکت حقوق ماه‌های خرداد، تیر و مرداد حدود ۶ هزار نفر پرداخت نکرده و کارگران نی‌بر حقوق فروردین و اردیبهشت خود را نیز دریافت نکرده‌اند.

شرط افزایش مزد خبازان به افزایش قیمت نان بستگی دارد، که آن هم یعنی کاهش بیشتر قدرت خرید کارگران

یک فعال کارگری با انتقاد از عدم افزایش مزد کارگران نانوا در ۴ سال گذشته گفته است کارگران خباز با روزی ۲۵ هزار تومان زندگی می‌کنند و مسئولان افزایش مزد کارگران خبازی را به افزایش قیمت نان گره زده‌اند که نتیجه آن کاهش بیشتر قدرت خرید کارگرانی است که همین حالا هم قدرت خریدشان به زیر صفر رسیده است. به گفته یدالله صمدی دبیر انجمن صنفی کارگران خباز سنندج : در این اوضاع که قیمت‌ها سر به فلک زده، چه طور می‌شود با روزی ۲۵ هزار تومان زندگی کرد. بسیاری از کارگران نانوا دیگر نای زندگی کردن ندارند.
کارگران نانوایی‌ها مشمول افزایش دستمزد سالانه‌ای که شورای عالی کار تعیین می‌کند نیستند. افزایش دستمزد کارگران نانوایی تابع افزایش قیمت نان است. دولت و اتحادیه صنف نانوایان سال گذشته قصد داشتند قیمت نان را بطور رسمی افزایش دهند اما در پی اعتراضات گسترده، آن را موقتا مسکوت گذاشتند.

راهپیمایی و تجمع کارگران معترض گروه ملی صنعتی فولاد اهواز

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز صبح روز ششم شهریور ماه در ادامه تجمعات اعتراضی خود، دست به راهپیمائی در سطح شهر اهواز و تجمع در مقابل استانداری، دادگستری،فرمانداری و شعبه سرپرستی بانک ملی استان خوزستان زدند.
کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز که بدلیل سه ماه حقوق معوقه و عدم توجه مسئولین استانی و کشوری به خواستهایشان برای تامین مواد اولیه و راه اندازی تولید و احضار و تعقیب قضائی همکارانشان بشدت خشمگین بودند. بدنبال تجمع در مقابل فرمانداری، دست به راهپیمائی به سوی میدان ساعت زدند و سپس با تجمع در مقابل دادگستری اهواز، با سر دادن یکپارچه شعارهایی همچون نه تهدید نه زندان دیگه فایده نداره ،کشور ما دزد خونه است، توی جهان نمونه است ، نه حکم داریم نه حاکم، دزدن خودِ محاکم ، خشم و انزجار خود را نسبت به احضار و تعقیب قضائی همکارانشان ابراز داشتند و علیرغم آفتاب سوزان و شدت گرما از مقابل دادگستری وارد میدان مولوی شدند و از خیابان منتهی به سرپرستی بانک ملی اهواز دست به راهپیمائی بسوی این محل زدند.
کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز که از ١٦روز پیش دست به اعتصاب زده اند طی این مدت بارها در مقابل استاندار ی خوزستان و شعبه سرپرستی بانک ملی دست به تجمع اعتراضی زده اند. آنان هفته جاری را هفته شفاف سازی نامیده و علاوه بر خواست پرداخت دستمزدهای معوقه و تامین مواد اولیه و راه اندازی تولید در تمامی بخشهای شرکت، مصرانه خواهان افشای دستهای پشت پرده ای هستند که بنا بر اذعان استاندار خوزستان مانع تامین مواد اولیه و راه اندازی آن می باشند.

یکی از جایگاه‌های پمپ بنزین قدیمی در شهرستان رامهرمز در استان خوزستان، به بخش خصوصی واگذار شد.

این واگذاری برای کارگران، اصلاً خوش‌یمن نبود چون به کارگران گفته شده دیگر به آنها نیازی نیست و کارگران علیرغم داشتن ۱۵ سال سابقه کار، به بهانه اتمام قرارداد بیکار شدند. این بیکاری درحالی‌ست که کارگران می‌گویند: ماه‌ها مطالبات مزدی پرداخت نشده داریم.
کارگران بیکار شده با نصب پلاکاردی از مردم و مسئولان خواستند که به وضعیت دردناک آنها توجه کنند. بیکاری پس از پانزده سال کار در بخش زیرمجموعه دولت، وقتی که خصوصی‌سازی انجام می‌شود. البته این اولین بار نیست که کارکنان یک جایگاه پمپ بنزین پس از واگذاری به بخش خصوصی بیکار می‌شوند؛ در همین خوزستان، تابستان امسال در امیدیه نیز این اتفاق تکرار شد. در آنجا نیز واگذاری به بخش خصوصی، موجب بیکاری کارگران باسابقه شد.
منبع: شمار ٦٤ نشریه سوسیالیسم امروز
١٠ شهریور ١٣٩٧
١ سپتامبر ٢٠١٨
www.sirmroz.org

Related posts

زمزمه اعتصاب بزرگ و گسترده در میان کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

Sosialism Imroz

حداقل دستمزد سال ٩٧ و کلاهبرداری دولت!

Sosialism Imroz

اخبار و گزارشات کارگری ١٤ و ١۵ دی ١٣٩٦

Sosialism Imroz

Leave a Comment