Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

چند خبرو گزارش کارگری در هفته ای که گذشت تهیه و تنظیم : عـــزیز آجیــکند

ادامه اعتصاب رانندگان کامیون در اکثر شهرهای ایران

روز دوشنبه گذشته جمعی از رانندگان کامیون در شهرهای گرگان، مرکز استان گلستان، و مهران در جنوب استان ایلام اعتصاب کردند. اعتصاب‌رانندگان در این دو شهر در پاسخ به فراخوان اعتصاب چهار روزه رخ داده بود که از روز شنبه ١٠ شهریورماه آغاز شده بود . عدم تحقق وعده‌ها باعث شد که رانندگان کامیون از یکم مردادماه امسال دور جدیدی از اعتراض‌ها را آغاز کنند. همچنین روزشنبه گذشته شماری از کامیون‌داران در دستکم چهار شهر بزرگ مشهد، اصفهان، اهواز و یزد اعتصاب کرده بودند.
در روزهای اخیر و در ادامه این اعتصابات روز سه شنبه ۱۳شهریور۹۷ در گمرک سرخس نیز رانندگان کامیون در اعتراض به پایین بودن کرایه ها و گرانی قطعات یدکی، دست از کار کشیده و کامیون هایشان را در نزدیکی گمرک سرخس پارک کردند. در ساوه ، دامغان ، پایانه زنجان ، شاپور اصفهان نیز کامیونداران اعتصابی و رانندگان اعتصاب کننده وانت های حمل بار همچنان به اعتصاب خود ادامه دادند. آنها که کامیون ها و وانت های خودشان را در پارکینگ متوقف کرده بودند، گفتند که حرکت نمی کنند تا تکلیف شان مشخص شود. روز دوشنبه ۱۲ شهریور پمپ بنزین دهستان گوهرکوه از توابع خاش واقع در استان سیستان و بلوچستان به دلیل اعتصاب کامیونداران دچار ازدحام شده و صف طولانی تشکیل شده بود . در تمام پمپ بنزین های شهر خاش ازدحام وجود داشت.
تجمع کارگران کارخانه «تولی پرس» در اعتراض به وضعیت کارخانه
جمعی از کارگران کارخانه «تولی پرس » در اعتراض به آنچه بلاتکلیفی در وضعیت شغلی خود و کارخانه می‌خوانند، مقابل ساختمان اداره کار و فرمانداری شهرک صنعتی البرز تجمع کردند.طبق ادعای کارگران؛ با افزایش مشکلات این کارخانه، کارفرما از روز شنبه (۲۷ مرداد ماه) با اعلام تعطیلی موقت کارخانه (به مدت دو هفته)، حدود ۴۰۰ کارگر این واحد تولیدی را به مرخصی اجباری فرستاده است و امروز شنبه این تعطیلات برای یک هفته دیگر تمدید شده است.این کارگران که نگران امنیت شغلی خود هستند، همچنین مدعی‌اند: قرارداد کاری همه کارگران تا پایان شهریور ماه به اتمام می‌رسد واین نگرانی وجود دارد که با اتمام قراردادها کارفرما نخواهد آنها را تمدید کند.
اعتصاب کارگران پتروشیمی فارابی

کارگران پتروشیمی فارابی به دليل عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در این مجتمع، برای پنجمین روز دست از کار کشیدند.اين در حالی است كه پتروشيمی فارابی همچنان زيان ده است و با وجود اينكه هنوز محموله حدودا ٢ هزارتنی دی اتيل هگزانول وارداتی پتروشيمی شازند در مخازن فارابی از پيش از نوروز ٩٧ ذخيره شده و هزينه اجاره آن ٢٤٠ ميليون تومان به صورت ماهانه است، اما بدهی های سنگين اين مجتمع هنوز پرداخت نشده است. در همين حال ذخيره سازی محموله های پتروشيمی بوعلی سينا در مخازن فارابی نيز پس از آتش سوزی در اين مجتمع، متوقف شده است.

تجمع کارگران شیر پگاه تهران

گروهی از کارگران کارخانه صنایع شیر پگاه تهران، در اعتراض به آنچه تصرف غیرقانونی اراضی کارگران این کارخانه در منطقه تهران پارس عنوان می‌کنند، دست به تجمع زدند.برخی منابع کارگری در کارخانه شیر پگاه تهران با اعلام خبر همکاران خود گفتند: گروهی از کارگران کارخانه صنایع شیر پگاه تهران، سه‌شنبه ۱۳ شهریور ماه با تجمع در منطقه تهران پارس در اعتراض به آنچه تصرف غیرقانونی اراضی کارگران این کارخانه در منطقه تهران پارس می‌خواندند، دست به تجمع زدند.از قرار معلوم از حدود ۲۰ سال پیش صنایع شیر پگاه برای خانه‌دار کردن بیش از ۷۰۰ کارگر این واحد صنعتی، قطعه زمینی به وسعت حدود ۱۵۰ هزار متر را در محدوده شهرک حکیمیه تهران پارس تهیه و واگذار می‌کند.ظاهرا این زمین‌ها بعدا توسط یکی از نهادها تصرف شده و کارگران پگاه علارغم گرفتن حکم تخلیه از دستگاه قضایی هنوز نتوانسته‌اند به زمین‌های خود برسند.

جانباختن ٦ کارگردر تهران

سقوط یک بالابر در ساختمانی در حال ساخت در غرب تهران موجب جانباختن ٦ کارگر شد. ساعت ۲۰:۳۰ سه‌شنبه شب سقوط یک دستگاه بالابر از طبقه ۱۳ یک برج، موجب شده است ٦ کارگر جان خود را از دست بدهند. سه تن از این کارگران تبعه افغانستان بوده اند. سقوط بالابرهای مصالح ساختمانی به علت عدم ایمنی، یکی از دلایل عمده آسیب کارگران در پروژه‌های ساخت و ساز به شمار می‌رود.

اعتصاب و تجمع کارگران فاز ٢٠ و ٢١ عسلویه

کارگران فاز ٢٠و ٢١ عسلویه در اعتراض به پرداخت نشدن ماهها حقوقشان دست از کار کشیده و اعتصاب کردند. کارگران معترض با تجمع در محوطه کارشان، خواستار پرداخت فوری معوقات مزدی خود شدند. این کارگران می گویند، بیش از ٧ ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند.

خبر تکمیلی در مورد بازداشت شدگان سنندج

بر اساس آخرین خبر دریافتی، بازداشت شدگان سنندج از فعالین کارگری و کوهنوردی می باشند که به اتهام شرکت در مراسم گرامیداشت جان باختگان محیط زیست مریوان؛ زنده یاد شریف_باجور و سه تن دیگر از فعالین محیط زیست دستگیر شدند. بازداشت شدگان عبارتند از: ۱- حبیب الله کریمی فعال کارگری ۲-خالدحسینی از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری ۳- مظفر صالح نیا عضو اتحادیه‌آزاد کارگران ایران ۴- ولی نصری عضو گروه کوهنوردی ارغوان ۵- علی میزایی ۶- رضا امجدی عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری ۷- هاجر سعیدی فعال کارگری ۸- حسین گویلی از اعضای گروه کوهنوردی چهل‌چشمه.
آخرین خبر حاکی از این است که همه بازداشت شدگان امروز چهارشنبه ۱۴ شهریور ساعت سه و نیم با قید ضمانت، و تا تاریح محاکمه به طور موقت آزاد شدند.

اعتصاب کارگران شهرداری منطقه ٤ اهواز

کارگران شهرداری منطقه چهار اهواز از روز سه شنبه ١٣ شهریورماه در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق سه ماه خود، دست به اعتصاب زده اند. این در حالیست که به گفته کارگران شهرداری منطقه چهار اهواز، پیمانکار آنها را تهدید کرده که در صورت ادامه اعتصاب اخراج خواهند شد. روز چهارشنبه ۱۴شهریورماه نیز جمعی از کارگران خدمات شهری و فضای سبز شهرداری منطقه ۶ اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق عقب مانده چند ماهه خود، در مقابل درب ورودی شهرداری تجمع اعتراضی برپا کرده بودند. در آبادان نیز، کارگران منطقه ۲ شهرداری آبادان، در اعتراض به پرداخت نکردن ۴ماه حقوق عقب افتاده شان دست به اعتصاب زده و این شهرداری را تعطیل کردند.

حمله مــردم به پاسگاه مــرزی ســردشت

در پی قتل یک کاسبکار توسط ماموران، مردم به پاسگاه مرزی سردشت حمله کردند و شیشه‌های آن را شکستند.تیراندازی ماموران پاسگاه مرزی دشت کپران از توابع سردشت به سوی خودروی ناصر ابراهیم‌زاده به مرگ این کاسبکار انجامید و خشم مردم منطقه را درپی داشت. گروهی از مردم به پاسگاه دشت کپران حمله کردند و شیشه‌های آن را شکستند. این حادثه بامداد پنجشنبه ۱۵ شهریور اتفاق افتاد. ماموران انتظامی به تعقیب خودروی تویوتا پرداخته و به سوی آن تیراندازی کردند. در نتیجه تیراندازی، ناصر ابراهیم‌زاده راننده خودرو جان باخت و سقوط خودرو به دره سبب شد سرنشین دیگر آن نیز مصدوم شود. ماموران نیروی انتظامی در پی سقوط اتومبیل به دره، قصد ضبط خودرو و بار آن را داشته‌اند که در اثر اعتراض مردم از آن صرفنظر کرده‌اند.
روزهای ۹، ۱۰و ۱۳ شهریور نیز ماموران مرزی کردستان به سوی سه کولبر به نام‌های اسعد فرجی اهل روستای بهرام آباد از توابع مریوان، محمود کتابی اهل بانه و آکو مینایی کولبر ۲۳ ساله اهل بانه تیراندازی کرده بودند که به مرگ یک تن و زخمی‌شدن دو تن دیگر انجامیده بود. محمود کتابی اهل بانه که ۲۴ ساله بود و یک فرزند ۸ ماهه داشت در اثر تیراندازی جان باخت و دو کولبر دیگر زخمی و در بیمارستان بستری شدند.

درگیری مردم با ماموران شهرداری در مهاباد

حمله ماموران شهرداری مهاباد به یک دستفروش، منجر به اعتراض مردم و درگیری با ماموران رژیم شد.
بنابه گزارشات انتشار یافته، روز پنج شنبه ۱۵شهریورماه مأموران شهرداری در مهاباد بە یک دستفروش یورش بردند که با خشم و اعتراض مردم روبرو شد. مردم در واکنش به این اقدام، با ماموران رژیم درگیر شدند.

محرومیت شدید کارگران تولید گرانول در سنندج

کارگران تولید کننده گرانول در شهرک های صنعتی شماره ١، ٢، و٣ ضمن انجام کار سخت و زیان آور، از کمترین مزایا نیز محروم هستند.
این کارگران که مشغول تبدیل ضایعات به گرانول برای تولید دستگاه های تزریقی و بادی کار خانه ها هستند، تمامی شب را به کار جمع آوری ضایعات پلاستیکی در درون اشغال ها مشغول هستند و به صاحبان شرکتهای که گرانول تولید می کنند می فروشند. این کارگران که اکثر از حق بیمه و وسایل بهداشتی محروم هستند، در معرض ناراحتی های پوستی نیز قرار دارند.

پاسخ به فراخوان خانواده بهنام ابراهیم زاده بهنام باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود…

روز ٢٦ مرداد بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری و مدافع حقوق کودکان و حقوق انسانی دستگیر و به اداره کرمانشاه انتقال یافت. در رابطه با این موضوع زبیده حاجی زاده همسر، نیما ابراهیم زاده فرزند و پدر و مادر و برادرانش طی نامه ای سرگشاده خطاب به همه تشکلهای کارگری و مدافع حقوق کودک و مدافع انسانیت خواستارمحکوم کردن دستگیری وی و آزادی فوری و بدون قید و شرط بهنام شده اند. در این شماره نشریه سوسیالیسم امروز اطلاعات بیشتری در این باره درج شده است.
منبع: شماره ٦٥ نشریه سوسیالیسم امروز
١٧ شهریور ١٣٩٧
٨سپتامبر ٢٠١٨

Related posts

گزارش لحظه به لحظه از اعتصاب و اعتراض کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز

Sosialism Imroz

اول ماه مه چگونه بوجود آمد؟

Sosialism Imroz

اخبارو گزارشات مهم کارگری و تودەای در هفتەای کەگذشت

Sosialism Imroz

Leave a Comment