Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

اول مهربازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی ۹۷-۹۸

با فرا رسیدن مهر ماه و بازگشایی مدارس، حال و هوای درس و مدرسه در هر شهر و خانه‌ای حاکم است. روز اول مهر روز هیاهوی دانش آموزان است، حسی که فقط دانش آموز مدرسه ای آن را به خوبی درک می کند. امسال هم در آستانه سال جدید تحصیلی قرار داریم و کودکان و نونهالان کشورمان با قلبهایی آکنده از نور و آرزو؛ راهی مراکز تحصیلی می‌شوند با این امید که بتوانند با اندوختن علم و دانش؛ در آینده درخشان کشور خویش سهیم باشند.
اما سالیان است که فرزندان ایران به جای شادی و شور و نشاط، با رسیدن مهر، اندوه و اضطراب در قلب و ضمیرشان حکمفرما می‌شود.
اضطراب از ثبت نام نشدن در مدارس به دلیل شهریه های سنگین
حسرت نشستن در کلاس درس و ادامه تحصیل همراه با سایر همکلاسی‌‌ها
حسرت داشتن کیف و کتاب و دفتر و قلم
فرزندان به جای شور و شوق و اشتیاق برای آموختن، در بیم و هراس برای نان شب خود و خانواده‌هایشان هستند و بسیاری از آنان برای درآوردن لقمه نانی مجبور به ترک تحصیل می شوند.
نیم‌نگاهی به آمارهای تکان دهنده از کودکان ایران که محروم از تحصیل می شوند، عمق فاجعه را در شرایطی که ۸۰ درصد مردم زیر خط فقر قرار دارند به خوبی نشان می دهند.
در یک گزارش تکان دهنده، خبرگزاری مهر اعلام کرد: از هر چهار دانش آموز در ایران یک نفر ترک تحصیل می‌کند و علت آن نیز عمدتا کمبود امکانات آموزشی است.

خبرنگار سایت رویداد ۲۴ در گزارشی که روز ۲۳ شهریور ۹۷ منتشر کرد خبر از ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار کودک محروم از تحصیل داد و نوشت: «آنگونه که در آخرین سرشماری آمده است، جمعیت ۷تا۱۹ ساله کشور چیزی حدود ۲۰ میلیون نفر هستند. اگر این رقم را در کنار آخرین آمار ۱۲میلیون و ۶۰۰هزار دانش‌آموز ایرانی بگذاریم، به نتیجه خوبی نخواهیم رسید: ۷میلیون و ۴۰۰هزار کودک محروم از تحصیل»
این خبرنگار در بخشی از گزارش خود به پوشاندن واقعیت‌ها از سوی مسئولان حکومتی و ارائه آمارهای دروغین در همه زمینه‌ها اشاره کرده و می‌نویسد:«تعداد کودکان محروم از تحصیل یکی از هزاران آماری است که اطلاعات دقیقی از آن در دست نیست. وزارت آموزش و پرورش رقمی می‌گوید؛ سازمان بهزستی رقمی دیگر و نهادهای مردم‌نهاد و ان‌جی‌او ها نیز اطلاعات دیگری می‌دهند. احتمالا همین اختلاف آمار، خود نشانه‌ای از وخامت ماجرا باشد.»

در مـــــــیان خــــــبرهـــا !

شناسایی ١٤٢ هزار کودک بازمانده از تحصیل
معاون وزیر آموزش و پرورش از شناسایی ۱۴۲ هزار کودک بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی برای سال تحصیلی جدید خبر داد.
کودکان بازمانده از تحصیل، گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال را در بر می‌گیرد که در چرخه آموزشی سال تحصیلی جدید حضور ندارند. فعالان حقوق کودک شمار کودکان بازمانده از تحصیل را بیشتر از آمار اعلام شده توسط دولت می‌دانند و معتقدند: افزایش هزینه و اجبار خانواده‌ها برای کمک به مدرسه، تعداد کودکان بازمانده از تحصیل را افزایش خواهد داد. فعالان کارگری نیز شرایط خانوارهای کارگری را «نامساعد» دانسته و می‌گویند: “با توجه به تاخیر در پرداخت دستمزدها و اخراج کارگران، کودکان این خانواده‌ها برای ادامه تحصیل با مشکل روبرو هستند”.

ترک تحصیل بیش از ۱۵۰ هزار دختر در سال جاری


بیش از ۱۵۰ هزار دختر در سال جاری در مقطع متوسطه مدرسه را ترک کرده اند.
در همین ارتباط، معاون آموزش دوره متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش رژیم اذعان کرد، هر سال بیش از چهار درصد دختران دانش‌آموز ترک تحصیل می‌کنند. فقر، ازدواج زودهنگام، مشکلات فرهنگی و نبود امکانات از جمله دلایل ترک تحصیل دختران عنوان شده است.

Related posts

تجمع اعتراضی بیش از ۳هزار تن از بازنشستگان در مقابل مجلس + تصاویر و فیلم

Sosialism Imroz

کارگران شهرداری شادگان برای سومین روز متوالی در مقابل شهرداری شادگان دست اعتصاب زدند

Sosialism Imroz

از زندان اوین، پنجم اکتبر روز جهانی معلم را به همه معلمان جهان تبریک می‌گوییم / اسماعیل عبدی و محمود بهشتی لنگرودی

Sosialism Imroz

Leave a Comment