Simroz.org
جنـــبش کـــارگـــری

اخباروگزارشات مهم کارگری وتودەای در هفتەای که گذشت تهیەوتنظیم: عـــــــزیزآجیکند

اخبارو گزارشات کارگری این هفتە را با اعتراض فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل علیە تهدید کردن کامیون‌داران در ایران ، آغاز میکنیم :

فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل از درخواست اشد مجازات علیه ۱۷ بازداشتی در ارتباط با اعتصاب کامیون‌داران انتقاد کرد.
فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل تهدیدها از طرف مقامات قوه قضائیه رژیم از جمله رئیس دادگستری قزوین را «غیر انسانی» و «غیر منصفانه» خواند و خواستار مداخله سازمان بین‌المللی کار در این باره شد.
پیشتر محسن کرمی، سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب قزوین، روز ۱۷ مهر گفته بود اشد مجازات را برای این ۱۷ تن تقاضا کرده است و اگر جرم محاربه آنها محرز شود، احکام سنگینی همچون اعدام برای آنها صادر خواهد شد.
حدود ٣٠٠ نفر در ارتباط با دور جدید اعتصاب کامیون‌داران در ایران بازداشت شده‌اند. کاهش قیمت کامیون، قطعات یدکی و لاستیک با تخصیص ارز دولتی و حذف عوارض گمرک و همچنین افزایش دستمزد رانندگان، افزایش کرایه کامیون، افزایش حقوق بازنشستگی رانندگان، ارتقاﺀ سطح امنیت در جاده‌ها، نوسازی تشکل‌های صنفی رانندگان و کامیون‌داران از طریق انتخابات آزاد، ایجاد تسهیلات رفاهی و بهداشتی برای رانندگان در پایانه‌های شهری و مرزی، از جمله دیگر خواسته‌های کامیون‌داران در سومین دور اعتصاباتشان بود.

اتحاد رمز پیروزیست ، به پایان رسیدن اعتصاب موفقیت آمیز رانندگان کامیون در دور سوم اعتصابات

یکشنبه ٢٢ مهر ماه، رانندگان کامیون و ناوگان حمل و نقل جاده‌ای ایران با پذیرش وزات راه و شهرسازی مبنی بر “محاسبه کرایه حمل بار بر اساس وزن و مسافت” به صورت موقت به اعتصاب خود پایان دادند.

تشکل‌های کامیونداران و رانندگان ناوگان حمل و نقل جاده‌ای با صدور اطلاعیه اعتصاب بیست روزه خود را «موفقیت‌آمیز» توصیف کردند. براساس اعلام این تشکل‌ها در آخرین نشست «شورای‌عالی هماهنگی ترابری» محاسبه کرایه حمل بار بر اساس وزن و مسافت تصویب شده است. محاسبه نرخ کرایه بار بر اساس وزن و مسافت یکی از خواسته‌های رانندگان کامیون در چهارمین دور اعتصاب سراسری امسال بود. آنها پیشتر نیز در ماه‌های خرداد، مرداد و شهریور اعتصاب کرده بودند. تشکل‌های کامیونداران و رانندگان ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در اطلاعیه‌پایان موقت اعتصاب اعلام کرده‌اند که منتظر می‌مانند تا اجرای مصوبات دولت برای خواسته‌هایشان را در عمل ببنید. آنها همچنین گفته‌اند که در صورتی که خواسته‌هایشان برآورده نشود، بار دیگر با تمام توان اعتصاب را از سر خواهند گرفت.

اعتراض به مستمری پایین‌تر از خط فقر

بازنشستگان در تهران و چند شهر ایران تجمع کردند.شماری از بازنشستگان روز سه‌شنبه در مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران و همچنین در برخی از شهرها مانند اصفهان تجمع کردند.تجمع‌کنندگان که بازنشستگان ارگان‌های مختلف دولتی بودند،‌به پایین بودن مستمری‌های خود که بر اساس گزارش‌ها،‌پایین‌تر از خط فقر است،‌اعتراض کردند.
آنها از جمله شعار می دادند: «خط فقر شش میلیون،‌حقوق ما دو میلیون. تجمع کنندگان خواستار اجرای همسان سازی، اجرای دقیق قانون مدیریت خدمات کشوری و برخورداری از بیمه تکمیلی با کیفیت بودند.

شش ماه مطالبات مزدی ۳۰۰ کارگر پیمانی شهرداری شوشتر پرداخت نشده است

شش ماه مطالبات مزدی حدود ۳۰۰ کارگر شاغل در شهرداری شوشتر که تحت نظارت شرکت‌های پیمانکاری فعالیت می‌کنند پرداخت نشده است.پرداخت حق بیمه کارگران نیز به تاخیر افتاده و اداره تامین اجتماعی شوشتر از تیرماه از تمدید و تعویض دفترچه‌های درمانی آنها خوداری کرده است.پیشتر همه کارگران تحت مسئولیت مستقیم شهرداری مشغول کار بودند اما برخلاف نظر کارگران، از دی ماه سال ۹۶ همه قراردادها به پیمانکاری تبدیل وضعیت شد.
١٠ ماه دستمزد ۱۰۰۰ کارگر شاغل در سد چمشیر پرداخت نشده است

فرماندار گچساران با اعلام اینکه دستمزد کارگران سد در حال ساخت چمشیر از ۱۰ ماه پیش پرداخت نشده است،‌گفت: شرکت سازنده سد ۴۰۰ میلیارد ریال بابت حق بیمه تأمین اجتماعی و دستمزد کارگران بدهکار است.عبدالرحیم رحیمی روز سه‌شنبه افزود: مجموع بدهی این سد بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال است.به گفته او،‌بیش از یک هزار تن در این پروژه مشغول کار هستند. در سالیان اوج فعالیت عمرانی در این سد بیش از دو هزار تن مشغول کار بودند که شمار آنان در پایان سال ۹۶ به یک هزار تن کاهش یافت.نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
عقب افتادگی دستمزد کارگران به یک میلیون و ۴۲ هزار تومان رسید

رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، روز سه‌شنبه گفت: بر اساس آخرین محاسبات انجام شده، ۸۰۰ هزار تومان عقب افتادگی دستمزد کارگران، تبدیل به یک میلیون و ۴۲ هزار تومان شده است. همزمان قدرت خرید کارگران در ششم مهرماه سال جاری نسبت به ابتدای سال جاری، ۹۰ درصد کاهش یافته بود.چند هفته پیش،‌کمیته دستمزد شورای عالی کار سبد معیشت کارگران را چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرد. این در شرایطی است که حداقل دستمزد ماهانه کارگران یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان است ولی به گزارش برخی از خبرگزاری‌ها،‌همین مقدار دستمزد هم در کارگاه‌های کوچک پرداخت نمی‌شود.

اعتصاب سراسری معلمان

روز دوشنبه ٢٣ مهر ماه، اعتصاب سراسری معلمان که در پی فراخوان “شورای هماهنگی تشکل های فرهنگیان ایران” از روز یکشنبه ٢٢ مهر ماه در اعتراض به گرانی، کاهش قدرت خرید، کمبود وسایل آموزشی و پلیسی شدن محیط های آموزشی برپا شده بود، همچنان ادامه داشت. معلمان مبارز در بسیاری از شهرهای مختلف از جمله “تهران، تبریز، شیراز، اصفهان، خمینی شهر، اهواز، کرج، کرمان، خوزستان، ماهشهر، شادگان، آبادان، خرمشهر، ساری، لنگرود، کرمانشاه، شاهین شهر، پلدختر، همدان، قشم، گتوند، سنندج، مریوان، دهگلان، سقز، روانسر، بانه، بوکان، دیواندره، زیویه، سروآباد، ایلام، گرمه، گناباد، باینگان، شاهین دژ، یاسوج، تربت حیدریه، اسلام آباد غرب، سمیرم، بابل، قزوین، همدان، بجنورد، قلعه حسن خان هرات، ایوان غرب، و البرز” همچنان از حضور در کلاسهای درس خودداری ورزیده و اعلام نموده اند چنانچه مقامات به خواسته های آنها رسیدگی نکند اعتصاب و اعتراضات خود را خیابانها گسترش خواهند داد. گفتنی است در جریان این اعتصاب شمار زیادی از دانش آموزان مدارس در شهرهای مختلف نیز با در دست داشتن نوشته هایی اعتراضی و انشتار عکسهای خود در فضای مجازی از اعتصاب معلمان خود حمایت نمودند.

اعتصاب کارگران شرکت نفت سنگین قشم

روز چهارشنبه ٢٥ مهر ماه، شماری از کارگران پالایشگاه نفت سنگین قشم در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدهای معوقه خود دست از کار کشیدند. کارگران معترض با برپایی تجمع در محوطه این شرکت خواستار دریافت ٥ ماه دستمزد معوقه خود شدند. به گفته معترضان، کارگران پالایشگاه نفت سنگین قشم به دلیل اینکه در منطقه آزاد قشم مشغول به کار هستند، مشمول حمایت‌های قانون کار نیستند و در این منطقه کارفرمایان قدرت بیشتری برای محدود کردن حقوق و مزایای کارگران دارند. کارگران منطقه آزاد قشم، تحت پوشش «مقررات اشتغال نیروی انسانی در مناطق آزاد» هستند که به شکل سیستمی به بهانه توسعه اقتصادی و رونق اشتغال، حقوق آنها مدام نقض می‌شود.

در میان خــــــبرها:
ادامه اعتصاب زندانیان سیاسی و مدنی در زندان ارومیه

جمعی از زندانیان “سیاسی و عقیدتی” که در بند ١٢ زندان ارومیه در اعتراض به ضرب و شتم آنان دست به اعتصاب غذا زده بودند روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه، برای دومین روز متوالی اعتصاب آنان ادامه داشت. ٧١ تن از زندانی سیاسی و عقیدتی محبوس در بندهای ۱۲ و ۱۳ زندان مرکزی ارومیه براي دومين روز متوالي در اعتراض به ضرب و شتم چند تن از آنان و عدم موافقت با درخواست مرخصی زندانیان سیاسی و عقیدتی این زندان در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

افزایش بازداشت دهها شهروند بهائی در ایران

روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه، مقامات وزارت اطلاعاتی رژیم بدون اتهامی مشخص دستگیری شهروندان بهایی را افزایش داده اند. در شیراز ۱۲ نفر دستگیر شده که چهار نفر از آنها در بازداشتگاه وزارت اطلاعات به سر می‌برند. از اول شهریورماه تا اول مهر، مقامات امنیتی رژیم ۱۱ شهروند بهایی دیگر را در استان‌های “اصفهان” و “کرج” دستگیر و به بازداشتگاه شیراز منتقل کرده‌اند. بجز بازداشتهای روزهای اخیر ٥٤ تن از دانشجویان بهائی نیز از شرکت در کنکور محروم شده و مقامات رژیم از ثبت نام آنان ممانعت کرده بوده است.

تجمع اعتراضی دانشجویان در شهرهای مختلف

روز دوشنبه ٢٣ مهر ماه، شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه های مختلف کشور در اعتراض به پولی سازی دانشگاه و حذف برخی از رشته ها دست به تجمع زدند. دانشجویان دانشگاه های ” تهران، شیراز بیرجند و آزاد سنندج” با برپایی تجمع در محوطه دانشگاه و مقابل ساختمان مدیریت، نسبت به افزایش شهریه ها، برخی از قوانین آموزشی و حذف رشته پرستاری در برخی از دانشگاه ها توسط وزارت بهداشت و درمان اعتراض کردند.

ضرب و شتم زندانیان سیاسی محبوس در زندان ارومیه

دوشنبه ٢٣ مهر ماه ماموران گارد ویژه زندان ارومیه با باتوم، شوکر و گاز اشک‌آور وارد به بند ۱۲ بند زندانیان سیاسی یورش برده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. در پی درگیری لفظی یکی از زندانیان سیاسی با یکی از ماموران و ضرب و شتم این زندانی، تعدادی از زندانیان سیاسی به این اقدام اعتراض کردندو پس از آن زندانیان سیاسی معترض توسط حدود ۵۰ تن از نیروهای گارد ویژه زندان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته و تعدادی نیز پس از ضرب و شتم به سلول‌های انفرادی منتقل شدند. گفته می‌شود سه تن از زندانیان دچار شکستگی و جراحات عمیق شده اند. لازم به یادآوری است که پیشتر در تاریخ ۲۷ شهریور ماه سال ۹۷ ماموران گارد زندان ارومیه، به بند ۱۲ این زندان یورش برده و اقدام به تخریب وسایل شخصی و ضبط برخی مواد خوراکی و وسایل زندانیان کرده‌بودند.

منبع: شماره ٧١ نشریه سوسیالیسم امروز
٢٨ مهر ١٣٩٧
٢٠ اکتبر ٢٠١٨
Simroz.org

Related posts

گزارش لحظه ای توسط اتحادیه آزاد کارگران ایران،سی ششمین روز اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد 

Sosialism Imroz

گزارشات کارگری “کارگران سد سیازاخ دیواندره”،” مرخصی رضا شهابی “،”کارگران شرکت کشت و صنعت میان آب”

Sosialism Imroz

نـــــــــگاه هفته در یک نــــــــــگاه کوتاه : رضا شهابی،مرگ صدیق عزیزی ، اعتراضات کارگری در جا جای ایران +عکس و فیلم

Sosialism Imroz

Leave a Comment