Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

فرانسه: «جلیقه زردها»، پس از یکماه تظاهرات، برای پنجمین شنبۀ زورآزمائی، با شمار کمتری در شهرهای مختلف به خیابان آمده‌اند

«جلیقه زردها»، پس از یکماه تظاهرات، برای پنجمین شنبۀ زورآزمائی، با شمار کمتری در شهرهای مختلف به خیابان آمده‌اند

گردهمائی‌ها و اعتراضات «جلیقه زردها» در فرانسه برای پنجمین شنبۀ پی در پی، روز ١۵ دسامبر/ ٢٤ آذر، در بسیاری شهرها و شهرک‌ها برپا بود. با این حال، همچون هفته‌های گذشته همۀ نگاه‌ها به تجمعات آنان در پاریس که همواره با خشونت و زد و خورد با نیروهای انتظامی و «خرابکاری» و «تاراج» برخی بوتیک‌ها و رستوران‌ها همراه بوده، دوخته است. شمار شرکت کنندگان در این گردهمائی‌ها، در پایان هفته‌ای که با سخنان رئیس جمهوری و پاسخ‌های وی به مطالبات آنان آغاز شد، بسیار کاهش یافته است. براساس شمارش وزارت کشور در نخستین ساعت شب در سراسر فرانسه ٣٣۵٠٠ هزار تن و در پاریس ٢٢٠٠ نفر در تظاهرات امروز شرکت داشتند.

گردهمائی‌های «جلیقه زردها» که برخی از آنها در شهرها و چهارراه‌های ارتباطی کشور از یکماه پیش بصورت مداوم برپا بوده و هر شنبه با حضور شمار بسیاری که از دیگر نقاط کشور به پاریس می‌آیند، در پایتخت برگزار می‌شود، با آغاز پنجمین هفتۀ تظاهرات از یکسو رو به کاهش گذاشته و از سوی دیگر در جستجوی تشکل و اهداف تازه است.

در این هفته برخی از رهبران «جلیقه زردها» خواستار پایان دادن به تظاهرات و آغاز گفتگو با دولت شدند. حملۀ تروریستی استراسبورگ و لزوم بسیج نیروهای انتظامی برای تقویت مراقبت‌های ویژه در ایامی که مردم برای تدارک جشن‌های پایان سال و آغاز سال تازه بسیار بیش از مواقع عادی در رفت و آمدند، نیز شماری دیگری را به خودداری از شرکت در تجمعات اعتراضی واداشته است.

در پاریس، تجمعات عمده با حضور چند صد نفر در میدان اُپرا و شمار بیشتری در خیابان شانزه لیزه برپا شد. اجتماع میدان اُپرا که با قرائت بیانیۀ مطالبات همراه بود، در آرامش نسبی برگزار گردید. در خیابان شانزه لیزه گروه های پراکنده با شمار بسیار کمتری در نخستین ساعات بعدازظهر به رویاروئی با نیروهای انتظامی پرداختند. با این حال این رویاروئی‌ها هیچ شباهتی به خشونت‌های گستردۀ هفته‌های گذشته ندارد.

در پاریس، گروه‌های دیگری نیز در اطراف «فروم دِ هال»، میدان «جمهوری» و خیابان «ریولی» به راهپیمائی پرداختند.

Related posts

کُرۀ شمالی اعلام کرد که برنامۀ هسته‌ای خود را پیگیری می‌کند

Sosialism Imroz

چند گزارش و اخبار کارگری …

Sosialism Imroz

امنیتی کردن فضای شهرهای کردستان ادامه دارد

Sosialism Imroz

Leave a Comment