Simroz.org
ستون آزاد

” قتل و خشونت علیه زنان تحت هر نام و بهانه ای محکوم است “

” قتل و خشونت علیه زنان تحت هر نام و بهانه ای محکوم است “
اطلاعیه جمعی از فعالان حقوق زن -سنندج
متاسفانه طی روزهای گذشته دو مورد قتل و خودکشی زنان در شهر سنندج روی داده است. در مورد اول روز پنجشنبه ۲۱ بهمن در پارک کودک سنندج زنی بنام “…… حسین پناهی” بوسیله ضربات چاقو و در مقابل دیدگان مردم نظاره گر به قتل رسیده است. فرد قاتل که همسر و در عین حال پسر عموی “……. حسین پناهی” نیز می باشد در جواب اعتراضهای مردم حاضر در صحنه که قصد میانجیگری داشته اند دلیل این کار را اختلاف خانوادگی عنوان نموده و ضمن تهدید مردم اعلام نموده که : زن خودم است و هر بلایی دلم بخواهد سر او میاورم!!!
در مورد دوم نیز روز جمعه ۲۲ بهمن زن جوان دیگری بنام “سوما صلواتی” در منزل همسرش در خیابان نبوت دست به خودکشی زده و بوسیله طناب به زندگی خود پایان داده است . مطلعین دلیل خودکشی ایشان را نیز اختلافات خانوادگی عنوان نموده اند.
وقوع این دو فاجعه هولناک در فاصله بسیار کوتاه موجی از خشم و انزجار مردم سنندج را که همیشه خود از پیشقراولان مبارزه برای رفع ستم و خشونت علیه زنان بوده اند در پی داشته است و بار دیگر این سوال را پیش روی همه انسانهای آزادیخواه و برابری طلب درون حامعه قرار داده است که این سیکل باطل و تکراری خشونت و کشتار زنان تا به کی ادامه دارد و منبع و سرچشمه این حجم از قساوت و درنده خویی چه چیزی می تواند باشد که به مردی اجازه می دهد که خود را مالک جان و زندگی زنی بداند.
با کمی تامل جواب را می توان در فریادهای قاتل پس از به قتل رساندن همسرش یافت که رو به مردم، زن را متعلق به خود و جزو مایملک شخصی خویش بحساب آورده که اختیار دار جان او نیز می باشد. در سیستمی که مناسبات حاکم در آن بر پایه استثمار انسان از انسان استوار است و مالکیت خصوصی بر ابزار تولید جزو مقدسات آن محسوب میگردد پس جای تعجب نیست که در فرهنگ مردسالار و ناموس پرست حاکم برجامعه که با وضع انواع و اقسام قوانین قرون وسطایی سعی در محافظت از وضعیت موجود دارد مردی خود را صاحب و اختیار دار زن تلقی نموده و با تمسک به سنت های عقب مانده و ارتجاعی ، انواع رفتارهای خشونت آمیز در جهت محافظت از این ملک شخصی را حق طبیعی خود بداند.
ما جمعی از فعالان حقوق زنان سنندج اعلام می داریم که : زن ناموس هیچکس نیست اعمال خشونت بر زنان در اشکال گوناگون به بهانه های واهی محکوم است و از همه مردم آزادیخواه و برابری طلب سنندج خواستاریم تا به هر شکل ممکن ضمن محکوم کردن چنین اعمال ننگین و غیرانسانی راه را بر تکرار آنها ببندند .

« جمعی از فعالان حقوق زنان_سنندج »

Related posts

پیام نجیبه صالح زاده به مناسبت دستگیری و زندانی شدن مجدد محمود صالحی

Sosialism Imroz

گزارش آماری _ تفصیلی نقض حقوق بشر در شرق کوردستان «دسامبر ۲۰۱۷

Sosialism Imroz

مسائل معیشتی، اعتراض‌ها به حجاب اجباری، و تأثیر آن‌ها بر جنبش زنان مریم حسین‌خواه

Sosialism Imroz

Leave a Comment