Simroz.org
مقالات

نه به ارتجاع اسلامی وعرفی، نه به خشونت علیه زنان!

نه به ارتجاع اسلامی وعرفی، نه به خشونت علیه زنان!

جلال.ش

سالانه میلیون ها تن زن ومرد در اقصائ نقاط جهان در روز هشتم مارچ با ترتیب اجتماعات درهمه گروها این روز را گرامی میدارند. انتخاب روز هشتم مارچ به حییث روز زن بخاطر مبارزه زنان علیه شرایط کاری سخت وغیر انسانی وبی عدالتی به شکل سازمان یافته و منظم در خاطره ها ماندگار شد. اما در اینجا و در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی هم چنان برابری خواهی زن ومرد مغایر اصل چهارم قانون اساسی و دیگر شئونات مذهبی شان است. از این جهت برگزاری هرگونه مراسمی و اعتراضی به مناسبت ۸مارس، روز برابری زن و مرد، از دید حکومت اسلامی و حاکمیت مردسالارانه شان جرم تلقی شده و با سرکوب مواجه می‌شود.

اولین تظاهرات در ایران علیه حجاب اجباری درسالهای به قدرت رسیدن جمهوری اسلامی ایران بود. آن زمان گروههای حزب اللهی کفن پوشیدن وبه زنان حمله میکردند وزمانی بود که خمینی خواسته بود زنان با حجاب به محل کار بروند. این اولین خاطره ۸ مارس در ایران است که با سرکوب توام بوده است. بعد ازاین سرکوب اعتراض زنان علیه حجاب اجباری زنان تا امروز ادامه داشته است. اسلام گرا یان مانند خانم زهرا رهنورد در آن زمان پیشنهاد دادند که روز جهانی زن را لغو کنند وروز تولد “فاطمه زهرا “درایران جایگزین ۸مارس، روز جهانی زن شود، تا خصلت ارتجاعی قرون وسطێ و سر به زیر بودن زن را جایگزین خصلت جهانشمولی آزادی و برابری خواهی و مطالبه حقوق برابر زن و مرد و رفع تبعیض بر حسب جنسیت نمایند، واین پیشنهاد مورد قبول حاکمیت قرار گرفت و همچنان ادامه دارد. اما زنان زیادی توجه چندانی به آن نکردند.

حاکمان جمهوری اسلامی به هیچ عنوان مایل نیستندکه ارزش جهان شمول برابری وآزادی برای زنان در ایران مورد قبول واقع شود چرا که در ایران ولی فقیه و سیستم نرسالاری بر کل جامعه نظارت میکند وقوانین اسلامی زنان را نصف مردان حساب میکند. درنتیجه هرگونه اشاره ای به آزادی وبرابری زنان به نظر آنان یک جرم بزرگ و منطق غیر قابل قبول است.

با نزدیک شدن به روز جهانی زن جا دارد بیش از هر زمانی زنان و انسانهای آزاده برای پایان دادن به ستم و نابرابری علیه زن وریشه کن کردن سنت ها ی عقب مانده ضد زن به میدان بیایند. ما زنان و مردان برابری طلب همه با هم متحدانه جلو روند گسترش این خشنونت ها علیه زنان را باید بگیریم، و با صدای رساتر نه به ارتجاع اسلامی وعرفی باید گفت ،نه به خشونت علیه زنان باید گفت ،نه به قوانین اساسی ایران گفت ،ونه به حکومت مبتنی بر فقه و شریعت اسلام باید گفت!
منبع: شماره ٨٩ نشریه سوسیالیسم امروز
١١ اسفند ١٣٩٧
٢ مارس ٢٠١٩

Related posts

اجازه نمی دهیم رویداد سال ٥٧ را دوباره به ما تحمیل کنند (گفتگویی “سوسیالیسم امروز” با رفقا سلام زیجی و عزیز آجیکند به مناسب سالگرد انقلاب ١٣٥٧ ایران)

Sosialism Imroz

گفتگوی نشریه “سوسیالیسم امروز” در باره سیل زدگان با چند نفر از فعالین حزب سوسیالیست انقلابی و شهروندان مقیم ایران

Sosialism Imroz

بعدازچهل بهار هنوز سایه شوم ظلم وجور و بی حقوقی !

Sosialism Imroz

Leave a Comment