Simroz.org
اخبار و گزارشات کارگری

ایران و کردستان در اول مە با پرچم سرخ طنین انداز شد

تجمع کارگران، بازنشستگان و دانشجویان مقابل مجلس به مناسبت روز جهانی کارگر

به دنبال فراخوان سه تشکل سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران”، “گروه اتحاد بازنشستگان” و شورای بازنشستگان ایران” جهت برپایی تجمع به مناسب اول ماه مه مقابل مجلس، هزاران نفر از کارگران و زحمتکشان، معلمان، بازنشستگان و دانشجویان از ساعت ده صبح روز چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه مقابل مجلس رژیم تجمع کردند.
شرکت کنندگان در این تجمع با سردادن شعارهایی ازجمله ” کارگر، معلم دانشجو، اتحاد، اتحاد”، ” نان کار آزادی حق مسلم ماست”، “منطق سرمایه دار، بیکاری استثمار” ، “درد ما درد شماست، مردم به ما ملحق شوید” و گرانی تورم بلای جان مردم” نسبت به “تعیین دستمزدهای زیر خط فقر، عدم پرداخت دستمزدها، اخراج کارگران، گرانی و تورم افسار گسیختهٌ، ممانعت از ایجاد سندیکا و دیگر تشکل های مستقل کارگری، خصوصی سازی و پولی سازی آموزش و پرورش، قراردادهای سفید امضاء، تبعیض و نابرابری حقوقی زن و مرد، افزایش شمار کودکان کار، بازداشت یا زندانی کردن کارگران و معلمان و دیگر فعالین صنفی، عدم امداد رسانی به سیل زدگان” اعتراض کردند. این تجمع در حالی برگزار گردید که شمار زیادی از نیروهای امنیتی رژیم در محل تجمع مستقر شده و با گرفتن عکس و تصویربرداری از تجمع کنندگان سعی در متفرق کردن آنها داشتند. در پی بی اعتنایی معترضان به تهدید های ماموران رژیم، آنها به صف تجمع کنندگان یورش برده و ضمن ضرب و شتم، بیست تن از آنان از جمله “رضا شهابی، حسن سعیدی، وحیدفریدونی، ناصرمحرمزاده، سیدرسول طالب مقدم، محمدعلی اصلاغی و اسدالله سلیمانی” را بازداشت کردند. بعداز یورش ماموران به صف معترضان، جمعیت با سردادن شعار “برخورد امنیتی محکوم است” به راهپیمایی پرداختند. ماموران رژیم سعی داشتند معترضان را به داخل مترو هدایت کنند ولی تجمع کنندگان با سردادن شعار”گرانی، تورم، بلای جان مردم” به سوی بهارستان راهپیمایی کردند.

برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در سنندج

بنابه گزارش دریافتی، روز چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه، شماری از فعالین کارگری شهر سنندج با برپایی تجمع در “گویزه کویر” فرارسیدن اول ماه مه روز جهانی کارگر را گرامیداشتند.
در این تجمع، کارگران ضمن گرامیداشت این روز قطعنامه ایی 14 ماده ایی را در میان حضار توزیع کردند. دراین قطعنامه از جمله به “تعیین حداقل دستمزد متناسب با زندگی مرفه و استاندارد امروزی،آزادی بدون قید و شرط کارگران زندانی و منع تعقیب قضایی آنها، آزادی همه زندانیان سیاسی دربند، برقراری بیمه بیکاری برای تمام بیکاران و جویندگان‌کار، تأمین بیمه‌های اجتماعی کامل و کارآمد و مسکن مناسب برای بازنشستگان، الغای هرگونه تبعیض جنسیتی، مذهبی، ملی و قومی در محیط کار و در سطح جامعه، برابری کامل زن و مرد در تمامی عرصه‌های زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و رفع هرگونه تبعیض در میان کارگران مهاجر با سایر کارگران، منع کار کودکان، حق برخورداری از تشکل‌های مستقل کارگری بدون دخالت دولت و کارفرما، لغو قراردادهای سفید امضا، آزادی بیان، تحزب، عقیده، اعتراض، گردهمایی، اعتصاب و راهپیمایی، پرداخت فوری تمام مزدها و مزایای عقب‌افتاده کارگران، تأمین نیازهای فوری سیل‌زدگان از جمله خوراک، پوشاک، بهداشت و درمان، مراکز آموزشی و تأمین مسکن مناسب و بازسازی رایگان و جبران همه خسارات آنها از جمله خسارات کشاورزان توسط دولت” اشاره شده است.

گرامیداشت اول ماه مه روز جهانی کارگر در مریوان

روز چهار شنبه 11 اردیبهشت ماه، شماری از کارگران و زحمتکشان مریوان بابرپایی تجمع در میدان “شبرنگ” این شهر فرا رسیدن اول ماه مه روز جهانی کارگر روز جهانی کارگر را گرامی داشتند.
شرکت کنندگان در این تجمع ضمن پخش شیرینی در میان مغازه داران و تبریک این روز به همدیگر خواستار اتحاد کارگران جهت رسیدن به کلیه مطالبات و خواسته هایشان شدند. گفتنی است این تجمع در حالی در شهر مریوان برگزار گردید که طی روزهای اخیر ماموران رژیم با احضار و تهدید فعالین کارگری از آنها خواسته بودند روز اول ماه مه در خانه بمانند و در هیچ مراسمی شرکت نکنند.

تجمع کارگران در شوش به مناسبت روز جهانی کارگر

صبح روز چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه، شمار زیادی از کارگران شوش به مناسبت فرا رسیدن اول مه مه روز جهانی کارگر مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.
معترضان با در دست داشن پلاکاردهایی با مضامین”گرامی باد اول ماه مه” و سردادن شعار، این روز را گرامیداشتند. تنها چند دقیقه بعداز این تجمع ماموران رژیم در محل مستقر شده و با تهدید و زور سعی در متقرق کردن تجمع کنندگان داشتند. گفتنی است گزارشهایی نیز ضرب و شتم و بازداشت شماری از معترضان نیز در شبکه های اجتماعی منتشره شده است.

تجمع کارکنان و کارگران نیشکر هفت تپه به مناسبت اول ماه مه

روز چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه، شماری از کارکنان و کارگران امور زیربنایی و مهندسی نیشکر هفت تپه به مناسب فرا رسیدن اول ماه مه روز جهانی کارگر تجمع کردند.
آنها برپایی تجمع در محوطه کارخانه و تبریک فرارسیدن اول ماه مه به همدیگر و پخش شیرینی در میان سایر همکاران خود این روز را گرامیداشتند. در جریان این تجمع یکی از کارگران طی سخنانی به طرح مطالبات و خواسته های کارگران و همچنین اهمیت و جایگاه اول ماه مه در میان طبقه کارگر پرداخت.

فعالیت تبلیغی و استقبال از اول ماه مه روز جهانی کارگر در بانه

خبر رسیده از شهر بانه حاکی است که روز سه شنبه 10 اردیبهشت ماه، فعالین کارگری این شهر با توزیع اطلاعیه و تراکتهایی به مناسبت اول ماه مه، این روز را گرامیداشتند. 
این گزارش می افزاید، فعالین کارگری شهر بانه به مناسبت فرا رسیدن اول مه مه روز جهانی همبستگی کارگران صدها برگ اطلاعیه روز جهانی کارگر و تراکت های مربوط به این روز در سطح شهر و محلات کارگر نشین از جمله ” کمربندی، میدان کارگر، سرپرده، فلکه بوئین، خیابان بیمارستان و اطراف پاساژها” پخش کرند. علاوه بر این، دوتن از فعالین کارگری برای جمعیتی که در میدان کارگر تجمع کرده بودند، در مورد اهمیت روز جهانی کارگر و مطالبات کارگران سخنانی ایراد نمودند که با استقبال حاضرین روبرو گردید.

 

Related posts

فراخوان فعالین زیست محیطی و گروههای کوهنوردی سنندج

Sosialism Imroz

اعتصاب بازاریان در شهرهای جوانرود و بانه

Sosialism Imroz

تجمع بازنشستگان و اعتصاب نی برها و نیروهای پیمانکاری اقبالی در شرکت نیشکر هفت تپه

Sosialism Imroz

Leave a Comment